Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tjusigt!
Sådana där tunna ringar kan vara bökiga att få runda. De vill hemskt gärna bli 3kantiga:gnissla

Frågan uppstod genast här på jobbet. -Är det en köping lr en gammal ryss? själv skulle jag nog gissa på en storebro.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen trekantighet så vitt jag kan se eller mäta, och det som inte går mäta med en tumstock finns som bekant inte.:)

Det är en Köping, jag trodde själv att det var en Storebro men fick bannor av Olov när han hörde det...:gnissla

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Bra då ska jag informera de andra nördarna om det. Ringen så tunnare ut vid min första anblick.

Sexbackschuck kommer man ännu längre med och är det riktigt jävligt kan man svarva fixturplattor med spännjärn för att hålla ringen endast axiellt. då går det att svarva ner till 3mm godstjocklek om man har all tid i världen.

skitsamma, back on topic!

... o breddade mjukback som täcker 95% av omkretsen, mummel mummel..........

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Dom kan lugnt somna om, det ser tunnare ut än vad det är.:tummenupp

Sen är det inga extrema toleranser just i denna del heller eftersom jag kommer ha en radiell frigång mellan turbinhjul och hus på närmare en millimeter, hellre lite för mycket än att det ska nöta emot när allt blir varmt och rör sig lite.

Toleranserna i själva jetmotorn eller gasproducern som man kallar den är betydligt snävare eftersom en effektivitetsförlust i någon del där ger genast en högre avgastemperatur och större påfrestning på materalet, en lägre effektivitet pga stora frigångar i kraftturbinsdelen påverkar bara vilken effekt som den levererar och kan inte skada motorn på något vis.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
SE där. fick man lära sig nåt idag med. Jag trodde alla spel ledde till större förluster så då borde toleransen vara så tajt som möjligt vid driftstemperatur.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo så är det ju iofs, men hellre lite mer spel än "negativt" spel. Har råkat ut för det ett par gånger i turbinhus och kompressorhus och det är inte så kul.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
negativt spel = skrot:crash

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Snyggt jobbat! Gamla manuella trotjänare is the shit! Sen vill jag påpeka att skäggkliandet ägde rum vid vevning av TVÄRsliden. :7peta

MVH

B.Esserwisser.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Typ...:gnissla

Jag ställde upp kraftturbinhuset mot jetmotorn nyss för att se hur det kommer bli, det borde kunna bli en söt liten sak det här.

JU-01842.jpg

Skaplig storlek på utloppsturbinen, här ligger till och med Andersson och Pain i lä. :hihi

JU-01841.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag ritat lite mer på kraftturbinen, utan att veta hur växellådan ser ut kan jag inte rita klart anslutningen mellan lagerhus och låda så jag får lugna mig lite med det.

JU-01kraftturbinritning1.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Typ...:gnissla

Jag ställde upp kraftturbinhuset mot jetmotorn nyss för att se hur det kommer bli, det borde kunna bli en söt liten sak det här.

JU-01842.jpg

Skaplig storlek på utloppsturbinen, här ligger till och med Andersson och Pain i lä. :hihi

JU-01841.jpg

Det måste till en rejäl förnicklad strut till denna där eller?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Du tänker på utblåset? Det blir förmodligen en rektangulär port uppåt så jag bygger en "låda" i rostfri plåt som leder avgaserna runt lagerhuset och uppåt, men det blir det sista som görs på motorn eftersom jag måste ha ramen, sittställningen och alla runtikring-attiraljer på hojen färdiga först för att se hur mycket plats som finns.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ikväll har jag börjat på bygga en gasoleldad smältugn som jag behöver för att tillverka lagerhuset till kraftturbinen, går allt som det ska kan jag gjuta ugnsbotten med eldfast bruk i morgon.

Gjutugn5.jpg

Materialet till gjutningen.

Gjutugn2.jpg

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Det är ju faktiskt rätt imponerande när du bygger utrustningen du måste använda för att bygga, ja, utrustningen du måste använda ;-)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO