Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Youtube-användaren "Myfordboy" har lagt upp ännu en intressant film om gjutning, här har ni en komplett guide till att sandgjuta med kärna. Kan vara bra om man vill göra en egen kopplingskåpa med en pillesnopp på eller nåt i den stilen.

http://youtu.be/pNxlLVJYuZQ

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Såg du tricket för att kolla om det fanns magnesium i gjutgodset? Om godset bubblar i vinäger bör man inte använda det i smältan.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det var ett bra sätt att ta rätt på vad man lägger i grytan, jag antar att det kan bli lite väl spännande att lägga ner magnesium i flytande aluminium...:brinnerup

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Traktorkolvar låter stabilt!

Ska bli spännande och se hur det går för dej, blir väll utmärkt resultat som vanligt. Men du ska inte ha några sandkärnor eller?
I videon så häller han i flux, och ''degasingtablets'' har du skaffat sånt också?

Lite magnesium är inte farligt att ha i, tror det brukar vara lite magnesium i aluminiumlegeringarna.
Så länge det inte är 100% ren magnesium så ska det till ordentligt med temperatur för att det ska brinna+ att det brinner lugnt och försiktigt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har hört från en säker källa att det funkar lika bra med en nypa vanligt bordssalt, det är jodet i saltet som binder nåt skit i smältan tydligen.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Herrejäklar så stolt man skulle bli om man kommer hem och jäntan byggt ihop en sån av lego...:)

Statusen är prexis hemkommen från en tiodagars bilsemester söderut, jag har aldrig varit längre ner i landet än Göteborg tidigare så det blev en sväng till Halmstad där jag och familjen passade på att hälsa på Lahi. En Eniro-koll kvällen innan avresan avstyrde dessutom en smärre felnavigering då jag tidigare var stensäker på att Halmstad låg på östkusten en bit nedanför Stockholm...:glömdet

På hemvägen bjöd vi dessutom in oss till Elffors och jag fick förrutom husrum, mat och öl även provköra hans hojar! Det är fanimej fränt när framhjulet hänger i luften oavsett växel på turbo-firebladen!:brynad

Jag har för övrigt fått en uppsättning turbinhjul och kompressor till som jag ska ha som reserv ifall nåt skiter sig i motorn igen, en polare i Australien (inte samma som hjälpt mig med beräkningarna) har skickat dom efter att ha kommit över tre kompletta rotorsatser för bra pris. Bra mycket billigare än att köpa grejorna över disk här i Sverige.

JU-01843.jpg

Sen har jag ikväll tätat gjutugnen med byggfog så jag kan tippa i eldfast betong mellan tegelstenarna imorgon utan att det läcker ut emellan.

Gjutugn6-1.jpg

Jag har även byggt en 2 liters gjutdegel och är på god väg att göra färdigt ett lyfthandtag som ska träs in i hålen längst upp, lär väl komma nån bild på det också vad det lider...

Gjutugn8-1.jpg

Gokväll.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Fick ett litet ryck nyss efter en påse öl och ett par munnar beska droppar, så jag och ett par polare tejpade fast min lilla Pegasus turbin på fjällans damcykel under högljudda protester från damen i fråga. Tur hon är så upp över öronen kär i mig för annars kanske jag hade trott hon var allvarlig.:)

http://youtu.be/MmNEk9rhflg

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fick ett litet ryck nyss efter en påse öl och ett par munnar beska droppar, så jag och ett par polare tejpade fast min lilla Pegasus turbin på fjällans damcykel under högljudda protester från damen i fråga. Tur hon är så upp över öronen kär i mig för annars kanske jag hade trott hon var allvarlig.:)

fiiiiiiiifan va tufft!!!! Big fan!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

http://youtu.be/MmNEk9rhflg

:rofl :rofl :rofl

Vafan, jag bara måste få komma upp och dricka öl med er någon gång:D Ni är bara för sköna ni norrlänningar:D

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
HD har mött sin överman, konvertera så mycket (o)ljud till så lite rörelse är imponerande:Bugar

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan ni inte göra en film när ni tar den cykeln till macken och köper fikabröd?

Hade ju varit oerhört kul :rofl

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det vore rätt ball att åka genom stan på den, skulle nog vridas på ett och annat huvud.:D

Synd bara att den drar så innibomben mycket soppa, på den lilla svängen sög den i sig nästan en liter fotogen...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, damcykeln går ju undan :) Hur mycket luft går igenom den i sekunden? Sänk sadeln så får du kanske ett kalsongryck :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det vore rätt ball att åka genom stan på den, skulle nog vridas på ett och annat huvud.:D

Synd bara att den drar så innibomben mycket soppa, på den lilla svängen sög den i sig nästan en liter fotogen...

Stadstrafik är nog inte rätta miljön.
Det är lite intressant hur hopplöst dåligt acc man får med jet eller propellerdrift.

Vi byggde en röjsågspropellercykel för några år sedan.
Orkade nätt och jämt iväg, sedan bara fortsatte farten att öka.
Udda känsla.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hehe, damcykeln går ju undan :) Hur mycket luft går igenom den i sekunden? Sänk sadeln så får du kanske ett kalsongryck :D

Den flödar typ 250 liter luft i sekunden på full makaron, så det är lite omsättning trots att den är så liten.:)

Har du gjutit ännu:7peta

Ugnen är klar, men jag måste bygga en effektivare gasolbrännare först innan den får premiärsmälta en bytta aluminium.

Stadstrafik är nog inte rätta miljön.
Det är lite intressant hur hopplöst dåligt acc man får med jet eller propellerdrift.

Udda känsla.

Jo känslan är som att rulla i nedförsbacke. Minsta lilla gupp eller sväng och man tappar fart, rätt värdelöst egentligen. Det är där kraftturbinen kommer in i bilden.:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300

Udda känsla.
Jo känslan är som att rulla i nedförsbacke. Minsta lilla gupp eller sväng och man tappar fart, rätt värdelöst egentligen. Det är där kraftturbinen kommer in i bilden.:tummenupp
det går ju å få lite klipp i en jet också..
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=cBWcELnrFK8#t=44s

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...