Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den där brännaren var det bra flås i, jag ska ändå testa att bygga en fläktdriven brännare för att få lite extra tryck och kortare smälttider. Jag har som sagt gjutit klart ugnen och eldat ut fukten ur den, så nu är det inte allt kvar.

Gjutugn9-1.jpg

Ska prexis masa mig ut och göra ett ryck med brännaren och handtagen till smältdegeln, det kräkregnar ute så jag får ta tre extrasnabba skutt från brosteget till garageporten för att inte blöta ner mig allt för mycket. :retabushido

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu är det bättre flås i pipan, en 12V-fläkt hjälper till att mata in luft så nu går det skapligt fort att få upp tempen i ugnen.

Gjutugn16.jpg

Sen gjorde jag handtaget till degeln också, det är inte så dumt att stå lite på sidan av den när man häller ut smältan ifall det skvätter.

Gjutugn17.jpg

Gjutugn18.jpg

Jag var på skinnväst-kalas idag också med damcykeln, Wyatt Earp Riders hade storfest så jag åkte dit med Svarthålet-killarna för att föra lite oväsen med gasturbinen min och deras pulsjetskoter. Lär väl bli nån film av det framöver skulle jag tro.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där såg ju ut som en riktigt skaplig låga! Man kanske skulle försöka sig på något liknande själv...

En fråga bara: Har du någon form av ventiler som du kan öppna och stänga eller hur styr du syre/gasoltillförsel? Du bara fetar på tills gasolen matchar luften eller? På brännaren jag visade i klippet ovan kan jag styra blandningen genom att flytta den utanpåliggande cylindern så att den täcker mer eller mindre av lufttillförselsventlierna. Skulle jag rent potentiellt kunna lägga lite tryck bakom medelst en liten fläkt bara sådär, eller förutsätter det ett slutet lopp och fläkten är den enda (oreglerbara) syrekällan?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag har tejpat för insuget på fläkten tills den ger lagomt med luft, senare ska jag testa att använda en PWM-styrning för att sköta fläktvarvet.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Bushido, jag testade nyss att driva fläkten med PWM-styrning och det funkar finfint. Klockren justering från stillastående till maxvarv så går det inte justera in en fin låga nu lär det aldrig gå.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido, jag testade nyss att driva fläkten med PWM-styrning och det funkar finfint. Klockren justering från stillastående till maxvarv så går det inte justera in en fin låga nu lär det aldrig gå.:)

Fan vad nice, låter som om jag har ett nytt projekt att testa då!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Här får du ett projekt till att sätta tänderna i, jag har precis byggt färdigt en varmtrådsskärare som ska användas till att skära ut bitar ur styrofoam (markisolering) för lost foam-gjutning.

Gjutugn19.jpg

En PWM-styrning justerar man värmen i tråden med, blir det för varmt brinner den av vilket jag fick äran att uppleva tre gånger innan jag fick in snitsen på vridpotten. En fjäderupphängning håller trådsträckningen konstant oavsett om den är varm eller inte.

Gjutugn20.jpg

Jag snabbskar ut en provbit som jag ska gjuta av så fort jag får tillfälle, funkar det här kommer jag aldrig behöva köpa julklappar till vare sig fjällan eller barnen ever again liksom! :banana

Gjutugn21.jpg

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
En sån/a maskin har min lillasyster pappa massor av.
Jättekul att skära i. Jätteont att bränna sig på :crash

//Nikel

PS: Bell stavar dåligt :D

.................................... // Bells

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Frän skärmaskin! Jag gjuter dock inte så mycket alu längre, men kanske till senare! Håller för tillfället på med en mekaniskt smideshammare (bladfjäderkonstruktion), får göra klart den först innan jag börjar med något nytt:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Frän skärmaskin! Jag gjuter dock inte så mycket alu längre, men kanske till senare! Håller för tillfället på med en mekaniskt smideshammare (bladfjäderkonstruktion), får göra klart den först innan jag börjar med något nytt:D

En sån har farsgubben i smedjan sin, det kräver en rätt stadig högerdoja för att användas. Jag får rysningar varenda gång när jag tänker på hur min tumme skulle se ut om den slinter 2 cm medan man smider i den...:näsblod

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En sån har farsgubben i smedjan sin, det kräver en rätt stadig högerdoja för att användas. Jag får rysningar varenda gång när jag tänker på hur min tumme skulle se ut om den slinter 2 cm medan man smider i den...:näsblod

Provat o använda tänger? :D fast på din nivå backar man väl inte för o hålla 1000gradigt stål mellan tummen o pekfingret.. Jodåsååå..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Haha, den tanken har slagit mig också... Fast den jag bygger blir av en lite mer moderat konstruktion, och förhoppningsvis inte fullt lika skräckinjagande som en del exempel jag har sett... Men visst kan den nog platta till ett par fingrar om den så vill:näsblod Jag tänker använda bra långa smidestänger och håll för att vara på säkra sidan:D

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Såja.. läst stora delar av tråden o har bara en sak , ja, eller 2 saker att säga

1) Jävla dåre!:fakta :D
2) Önskar jag vore minst(!!) lika galen o häften så händig! :Bugar

På't igen bara :rock

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Farsan började lära mig att smida laminerade knivblad sist jag var hem, det är jävligt skoj att smida må jag säga!:smasha

Såja.. läst stora delar av tråden o har bara en sak , ja, eller 2 saker att säga

1) Jävla dåre!:fakta :D
2) Önskar jag vore minst(!!) lika galen o häften så händig! :Bugar

På't igen bara :rock

Ha ha, tackar!:)

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
"Frågan är bara vad han ska ha det till, han kommer ju köra ihjäl sig direkt"

-flickvän efter att ha sett din provstart.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Fästmön är rätt härdad så det är nog lugnt.:)

Körde förresten till Bollnäs i går kväll och hämtade en "ny" hoj, en Bonneville -67a med 750-kit, Thruxton-topp och lite annat smågrejs. Ska byggas bobber på under vintern var det tänkt.:rock

Bonneville67a.jpg

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
För att återgå till ämnet lite har jag och svärmors gubbe testat gjuteriet ikväll, jag hade bara en billig skitprob till tempmätaren som smalt av strålningsvärmen så jag fick gissa mig fram till när det var lagom temp på smältan. Förmodligen var den lite för kall vilket resultatet på jäntans brevpress tyder på...

http://youtu.be/7x_Ze7yBY9Y

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...