(jag kopierar över inlägget från Mobacken-bloggen, orkar fan inte skriva om allt det här...)
Kvällen gick i maskinbearbetningens tecken, barnen sov, fästmön kollade på OS och jourtelefonen var tyst så det var ingen som saknade mig direkt.
I förmiddags hade jag gjort mig för och ställt in fräsen för kvällens arbete, men när jag skulle till och fräsa märkte jag att muttern till spännhylsan skulle ta i NGV-ringen så det blev till att tillverka en längre slitsfräshållare först.
Nu var man på banan igen och kunde börja fräsa SS2343, slitsfräsen var en rätt billig sak och var säkert inte speciellt nöjd med att tvingas tugga sig igenom 29st 10mm djupa spår i syrafast rostfritt.
Det gick till slut men det var på håret då fräständerna började bli oroande runda i kanterna...
Med inner-ringen klar var det dags att börja skita ner sig på allvar, först och främst kapade jag ut sju rörstumpar ur ett rostfritt 2mm tjockt rör.
Sen kapade jag upp varje rör i fyra ledskenor, det var lite klur innan jag räknat ut hur jag skulle få alla bitar lika stora men det gick bra till slut.
Med det gjort pressade jag en 10mm lång platt kant på ledskenorna i hydraulpressen, jag lyckades pressa pekfingernageln lite plattare än normalt också eftersom nån idiot satt en avluftningsskruv precis under presshandtaget...
Sen kapade jag till ledskenorna så det blev en liten läpp som passar i spåren jag fräste i innerringen.
Och sen var det bara att sätta ledskenorna på plats, riktigt kul att se när något blir lika bra som det var tänkt.
Här är hela biten ihopsatt, diametern på ledskenorna ska slipas ner och vinklar och genomsläppsareor ska trimmas till så det är en hel del jobb kvar. Nu ser man i alla fall att det liknar en axiell NGV, eller hur?