Gasturbinhoj = JETeskoj!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu small det nog i brallan på Elffors, visst är det där den s.k. halvtoppen?

Jag bjuder lätt en femhunka för motorn! :hållertummarna

Lite info, du får nog sälja av busan och din själ om du ska ha den där :mad: :huvet
Kommer min 750gsxr rova att vara värd så mycket om jag sparar den i 100år :gnissla


Re: Need help with information on a 1917 v-twin F- Head
so i ened up taking the motor to the AMCA show in Oley, i was very lucky to have that show right in my backyard when i just found the motor. i showed pictures and everyone was very interested. I sold the motor for $3,500. cash i alsmot got $4000 for it. but i am very happy with that. Thank you everyone that gave me information and let me know about the show! it was very cool to act. see the bike that motor came out of.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite info, du får nog sälja av busan och din själ om du ska ha den där :mad: :huvet
Kommer min 750gsxr rova att vara värd så mycket om jag sparar den i 100år :gnissla


Re: Need help with information on a 1917 v-twin F- Head
so i ened up taking the motor to the AMCA show in Oley, i was very lucky to have that show right in my backyard when i just found the motor. i showed pictures and everyone was very interested. I sold the motor for $3,500. cash i alsmot got $4000 for it. but i am very happy with that. Thank you everyone that gave me information and let me know about the show! it was very cool to act. see the bike that motor came out of.

Visste faktiskt det, budet på en femhundring var mest tänkt som ett skämt.:)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Visste faktiskt det, budet på en femhundring var mest tänkt som ett skämt.:)

Det startade iallafall en viss budgivning efter det :D
Men vadan denna eminenta kunskap om gamla förkrigsmotorer från US :confused: Jag menar, de tillhör ju inte jetåldern direkt :)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Vet inte om de e bilderna som lurar en, men de ser ju ut som att turbinhjulet du har är en rätt tydlig kombination av reaktionsturbin (vid roten) och övergår till aktionsturbin mot toppen.
Om det stämmer o de inte bara e bilderna som luras så borde du väl minska krökningen på bladen vid toppen?? Fast de kanske blir svårare att få alla lika då?

Grymt imponerande bygge iaf:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet inte om de e bilderna som lurar en, men de ser ju ut som att turbinhjulet du har är en rätt tydlig kombination av reaktionsturbin (vid roten) och övergår till aktionsturbin mot toppen.
Om det stämmer o de inte bara e bilderna som luras så borde du väl minska krökningen på bladen vid toppen?? Fast de kanske blir svårare att få alla lika då?

Grymt imponerande bygge iaf:)

Finspång och insiktsfulla inlägg i en turbintråd. Känns inte som en slump ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det startade iallafall en viss budgivning efter det :D
Men vadan denna eminenta kunskap om gamla förkrigsmotorer från US :confused: Jag menar, de tillhör ju inte jetåldern direkt :)

Det var faktiskt Elffors som pratat om dessa motorer med mig för nåt år sedan, annars är jag rätt obevandrad inom veteranhobbyn.

Vet inte om de e bilderna som lurar en, men de ser ju ut som att turbinhjulet du har är en rätt tydlig kombination av reaktionsturbin (vid roten) och övergår till aktionsturbin mot toppen.
Om det stämmer o de inte bara e bilderna som luras så borde du väl minska krökningen på bladen vid toppen?? Fast de kanske blir svårare att få alla lika då?

Grymt imponerande bygge iaf:)

Skarpa ögon där Micke, det stämmer prexis det. Problemet är att om jag ökar vinkeln på ledskene-spetsarna ökar även throatarean så det minst dåliga valet blir att minska vinkeln för att få en korrekt area på utrymmet mellan ledskenorna.

Alternativet vore att fräsa/gnista ut specialskenor för att kunna hålla throatarean nere samtidigt som vinklarna blir korrekta, men då är vi inne på överkurs rejält. Fördelen är att så länge inte throatarean är för liten så motorn går varm kan inget skadas av en feldesignad kraftturbin, så när jag provkört hojen och fått den bromsad i bänk kan jag göra ändringar på ledskenorna för att få ut mer effekt.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha. Jobbar på Siemens men inte med turbintillverkningen, men är utbildad flygmekaniker och flygingenjör så lite jetmotor teori har man läst...

Aha! Ja Finspång är ju en stad med rätt stark gasturbinhistoria (STAL). Så det kändes som inlägget kom från rätt del i landet sas :)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Skarpa ögon där Micke, det stämmer prexis det. Problemet är att om jag ökar vinkeln på ledskene-spetsarna ökar även throatarean så det minst dåliga valet blir att minska vinkeln för att få en korrekt area på utrymmet mellan ledskenorna.

Alternativet vore att fräsa/gnista ut specialskenor för att kunna hålla throatarean nere samtidigt som vinklarna blir korrekta, men då är vi inne på överkurs rejält. Fördelen är att så länge inte throatarean är för liten så motorn går varm kan inget skadas av en feldesignad kraftturbin, så när jag provkört hojen och fått den bromsad i bänk kan jag göra ändringar på ledskenorna för att få ut mer effekt.:tummenupp

Misstänkte att du säkert hade tänkt på det oxå:)

Men för en aktionsturbin så "throatarean" minst på rotorn, så om du skulle ta bort radien på toppen så du inte fick en konvergent kanal där så borde det väl inte påverka mottrycket för "gasgeneratorn"?
Förstår du hur jag menar eller tänker jag fel??

Menar så att toppen blir // och roten )) typ:)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Feck. Jag blir bara mer och mer idiot av att läsa tråden. Jag måste få tag på en riktig bok i ämnet, skärmläsning är inte bra nog när jag vill lära mig.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det här är en kul och lärorik tråd. Men av det Micke944 skrev så fattade jag inte ett skit... :p
Det där var nog det mest invecklade jag läst på ett forum :p
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Det här är en kul och lärorik tråd. Men av det Micke944 skrev så fattade jag inte ett skit... :p
Det där var nog det mest invecklade jag läst på ett forum :p

Kanske ska förklara lite bättre:)

Upptäckte även att jag blandat ihop reaktionsturbin med aktionsturbin nu:S

Skillnaden mellan en reaktionsturbin och en aktionsturbin är enkelt förklarat:

I en aktionsturbin så accelerarar man luften genom ledskenorna (dem som sitter före turbinen och inte snurrar) och låter den träffa turbinenes rotor. Kraften av den snabba luftströmmen mot rotorn gör att den snurrar.

I en reaktionsturbin så accelerarar man luften i rotorn och reaktionskraften får den att snurra.

Tittar ni på _Johansson_ ledskenor så ser ni ju att avståndet mellan ledskenorna där luften strömmar minskar mot slutet, dvs att luften kommer att acceleraras och lämna statorn med en högre hastighet än den hade innan, dvs byggd för en aktionsturbin

Är inte bra på att förklara men hoppas de blev lite tydligare iaf:)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det var inte att jag menade att du skulle behöva förklara, utan mer art jag är imponerad över er kunskap som verkar så självklart för ett och är grekiska för en annan :p
Men tack för förklaringen iaf! Klockrent :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med risk för att det är språkförbistringar (har bara läst turbinteori på engelska) så vete fan om jag håller med där Micke, det du kallar aktionsturbin antar jag är samma som impulsturbin och så vitt jag vet så är en impulsturbin av samma typ som gamla vattenskovlar där allt tryckfall sker i statorn (NGV, eller munstycks-ledskenorna fritt översatt). Se exemplet längst till höger i bild.

action-reaction.jpg


Den raka motsatsen är en reaktionsturbin där allt tryckfall sker i rotorn, exemplet längst till vänster, men i praktiken brukar ju de allra flesta gasturbiner ha 50/50 tryckfall i stator/rotor dvs liknande det andra exemplet från vänster.

Nu är väl det här hårklyverier, du har ju helt rätt i att en korrekt byggd NGV borde vara anpassad efter turbinhjulet som ändrar form utefter bladprofilen. Just i det här fallet siktar jag på att hamna rätt på totalarean och får leva med en lite lägre verkningsgrad pga icke-optimala gasvinklar, det få % jag skulle tjäna på profilerade ledskenor skulle krångla till tillverkningen något alldeles oerhört och omöjliggöra efterjustering medelst skiftnyckel...:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Micke, efter din idé om att ändra radien på den yttre delen av ledskenorna knallade jag ut och gjorde ett litet test att profilera om ett par ledskenor.

JU-01863.jpg


Med en jämn radie längs hela profilen är det nästintill omöjligt att ändra på throatmåttet utan att släppvinkeln helt ballar ur, så nu pressade jag de sista 18mm platta och gav bladet (jaja, ledskena heter det men det är så trist att skriva ledskena 15ggr i samma inlägg...) en skarpare radie i början vilket syns på bilden.

Nu mäts throaten mellan ena bladets spets och de intilliggande bladets "knä" vilket gör att när jag bockar om den platta delen flyttar sig inte knäet så en liten ändring i vinkel ger helt plötsligt en stor ändring i throatarea!:tummenupp

Jag ska finula lite mer innan jag bockar om resten av ledskenorna, men det känns helt klart som ett vinnande koncept.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Micke, efter din idé om att ändra radien på den yttre delen av ledskenorna knallade jag ut och gjorde ett litet test att profilera om ett par ledskenor.

JU-01863.jpg


Med en jämn radie längs hela profilen är det nästintill omöjligt att ändra på throatmåttet utan att släppvinkeln helt ballar ur, så nu pressade jag de sista 18mm platta och gav bladet (jaja, ledskena heter det men det är så trist att skriva ledskena 15ggr i samma inlägg...) en skarpare radie i början vilket syns på bilden.

Nu mäts throaten mellan ena bladets spets och de intilliggande bladets "knä" vilket gör att när jag bockar om den platta delen flyttar sig inte knäet så en liten ändring i vinkel ger helt plötsligt en stor ändring i throatarea!:tummenupp

Jag ska finula lite mer innan jag bockar om resten av ledskenorna, men det känns helt klart som ett vinnande koncept.

Tycker de ser bättre ut:) Tror oxå att det är ett vinnande koncept:tummenupp

Ska bli grymmt intressant att se första kraftturbin körningen:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det ska bli riktigt spännande, hittills har jag bara hållit på köra fjantiga jetdrivna motorer men det blir lite mer påtagligt vilken energi man leker med i en turboshaft-motor.:tummenupp

Jag gör det lätt för mig och lägger över inlägget från hemsidan med text och allt, det är så sent att jag måste sussa om jag ska ta mig på jobbet imorrn. Ska svetsa in fiber till två vindkraftverk och då kan man inte stå och sova. :)

I kväll har jag alltså stukat om resten av ledskenorna så alla 29 är likadana nu med rätt vinklar och sånt.

JU-01864.jpg


Frihands-finlirsbockning...

JU-01866.jpg


...och sen kontrollmäta vinkeln.

JU-01865.jpg


Det gick rätt fort efter att jag fått in snitsen så jag fortsatte med att ta de sista skären på innerringen i svarven, en kant svarvades dessutom vid inloppet till ledskenorna där en rostfri plåtkona ska svetsas fast. Den ska styra ut jetstrålen från motorns utblås och in mot kraftturbinen.

JU-01867.jpg


Med det gjort satte jag i alla ledskenorna och justerade throaten så den var 3.5mm vid roten på ledskenorna, sen svetsade jag fast dom helt övertygad om att jag glömt något men inte kom på vad...

JU-01868.jpg


Efter att ha svetsat fast ledskenorna på insidan av ringen vände jag på steken och satte en punkt till på motsatt sida av bladen så att throatmåttet inte kan ändras när jag justerar in måttet längst ut på bladspetsarna senare.

JU-01869.jpg


Här ligger hela paketet och svalnar uppepå NGV-huset som det ska sitta fastsvetsat i senare, som synes måste jag slipa ner diametern lite för att det ska passa. Ska försöka klura ut något sätt att göra det i fräsen så jag kan använda rundmatningsbordet för att få en perfekt radie på bladen.

JU-01870.jpg


Gonatt!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kors i taket, det blev pyssel i verkstaden till halv tolv ikväll också. Aftonen inleddes med att spänna upp ledskenorna på rundmatningsbordet och med ett snabbt tillsvarvat fäste för en rondellslipskiva i fräsen gick jag till attack!:smasha

JU-01871.jpg


Jag lyckades till och med ta en actionbild under slipningen, jag får ursäkta att bildkvaliteten är lite upp och ner men det skyller jag på det halvknackiga lyset i verkstaden. Ibland funkar det bättre med blixt och ibland utan, och jag vägrar lära mig ställa in slutartider och sånt hokuspokus.

JU-01872.jpg


Med ledskenorna slipade och injusterade för rätt throatmått och med slipskägget bortfilat med en sågkedjefil jag knyckte av farsan när jag flyttade hemifrån (preskriberat nu hoppas jag...) var det dags att punkta ihop skiten och se så frigången mot turbinhjulet blir bra.

JU-01873.jpg


Efter lite mätande och höftande kom jag fram till att 5mm är en lagom axiell frigång och svetsade fast ledskenorna i huset.

JU-01874.jpg


Tanken var först att jag skulle låta bli att stumsvetsa bladen för att kunna efterjustera dom, men hellre att jag måste slipa bort svetsarna senare än att hela paketet skulle lossna och trilla in i turbinhjulet vid 30.000rpm...:3freak

JU-01875.jpg


Här kan man skymta turbinhjulets vingar innanför ledskenorna, ca 750°C kommer det vara här inne när motorn går för full makaron.

JU-01876.jpg


Så här ligger bitarna just nu och tar igen sig efter en tuff vecka, nästa steg blir att blästra av de båda turbinhusen och lägga ett lager keramisk coating på dom för att hålla värmespridningen så liten som möjligt. Det lär ändå bli varmt så det räcker åt lill-Anders med tanke på att jag ska sitta grensle över krafturbinhuset när jag kör...:)

JU-01877.jpg
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top