Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
intressant med att inte ha ngn koppling och 1 växel? axet kommer då att vara beroende av hur snabbt motorn svarar på trottligen? har ni gjort några tester ang det?
och kommer den att öht gå att starta med kraftturbinen stillastående?...

Enligt erfarenhet hos en polare som kör turbinhoj så har man mest dubbla driftvridmomentet om man "stallar" turbinen, dvs rusar upp gasproducern med kraftturbinen stillastående.

Jag är inte orolig att den inte orkar iväg med andra ord.:tummenupp

Edit: Vridmomentet finns där hela tiden oavsett varvtal på kraftturbinen, effekten däremot ökar ju mer turbinen varvar eftersom effekt är en funktion av vrid och varv.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu är tråden för lång för att söka i så:
Har Byggmästaren något tips på en bra teoribok i ämnet gasturbiner?
Även rambyggnad samt kolvmotorteori är intressant om det finns några tips där också.

Nu har jag rotat runt i hyllorna lite och kan rekommendera den ganska lättsmälta "Model Jet Engines" av Thomas Kamps och den lite tyngre "Gas Turbine Theory" av Rogers & Cohen, där finns alla teorier och beräkningar du någonsin kommer behöva.:tummenupp

Rambygge har jag inga böcker om, ser det bra ut funkar det bra är devisen jag bygger efter.:D

Kolvmotorteori däremot, alla böcker i Performance Tuning-serien av Graham Bell är läsvärda och även "Maximum Boost" av Corky Bell. Boken "Turbo" av Jay K. Miller går in på djupet om turboaggregat och är även den väldigt lärorik.

Glad läsning!:tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tackar hjärtligast goa herrn. Nu har tycket för turbinyl utvecklats såpass att kroppen stänger av de kroppsvätskehållande funktionerna och drabbas av spasmer var gång en turbinstart når öronen. Då är det ju kul om man vet huruvida det beror på bladvinklarna i kompressor- eller turbindelen. Så man kan vara nersölad och lycklig ändå.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
I videon om modellmotorn så gjorde dom en hyfsat noggrann balansering.
Ska du göra det? Isåfall hur?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tackar hjärtligast goa herrn. Nu har tycket för turbinyl utvecklats såpass att kroppen stänger av de kroppsvätskehållande funktionerna och drabbas av spasmer var gång en turbinstart når öronen. Då är det ju kul om man vet huruvida det beror på bladvinklarna i kompressor- eller turbindelen. Så man kan vara nersölad och lycklig ändå.

Ett klart fall av turbinsjukan, gratulerar till en framtid av upprörda grannar och pip i öronen.:yoparty

I videon om modellmotorn så gjorde dom en hyfsat noggrann balansering.
Ska du göra det? Isåfall hur?

Den är redan gjord av Turbotech där jag köpte rotorn, dessutom har jag en fördel att oljefilmen i en glidlagring tar upp en del vibrationer vilket kullager inte gör så är det lite obalans så märks det inte på samma sätt.

En kullagrad turbin med balansproblem viner och tjuter rätt rejält (utöver motorns egenljud såklart), det kan du höra på en del youtubefilmer på små hembyggda hobbyturbiner.:gnissla

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
liten generator

Om du nu kommer fram till att du måste ha en mindre generator så kan jag tipsa om BMWs MC-generatorer. Ovanligt nog så är det externa växelströmmare precis som på en bil fast en hel del kompaktare. Lämnar bra med kräm gör dom också. Säg till i tråden så fixar jag fram mer info.

flera tips....
leta på "GENERATOR DYNAMO 124190-77201" på ebay

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Hoj
Honda VT 750
du har väl kontaktat sfro så de är med på hur allt fortlöper och allt blir rätt så du kan regga den och köra den till och från jobbet.... :banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår kväll fick jag mer gjort på rambygget, ett par såna här aftnar till och hojen står på hjulen.:tummenupp

JU-01980.jpg

Utseendet på bakramen går säkert ha många åsikter om, men tro mig att det inte går göra på något annat vis med tanke på kedjans frigång och hur de nedre ramrören sitter i förhållande till kedjesträckarna.

JU-01982.jpg

Styrhuvudet har även det svetsats fast, helsömningen görs senare när jag plockat ut motorn ur ramen så jag kan lägga jiggen på sidan. Kommer inte åt undersidan annars.

JU-01984.jpg

Nästa pass blir det till att häfta dit det övre ramröret, borde hinna det i veckan om det inte kör ihop sig med beredskapen.

JU-01986.jpg

Det allra bästigaste bästa är att jag -tjohoo!- får plats med jetutblåset mellan dynan och bakhjulet precis som jag velat ha det från början! Inga jäkla utblås åt sidan som är i vägen för benen!:banana

JU-01987.jpg

Tjo!:tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
stel bakram? är väl iofs enklast om man skall åka fort rakt fram :)
tvärgående stag bakom vinkelväxeln ser ut att få mycket belastning, vad är det för storlek på rören?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det övre ramröret är 1 1/2" och de mindre rören är 1", allt i chromemoly.

Jag håller på bygga något liknande det du ritade Peter, jag höll på till halv 1 i natt så en kväll till och jag kan posta lite bilder på hur det blir. Ingen mening att försöka förklara sånt här i ord...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag varit ute och häftat fast det sista röret, så nu är grundramen ihopsatt. Sen ska såklart förstärkningar, fästen och annat tjafs dit men det måste jag lugna mig med tills jag vet var tankar, pumpar och sånt ska sitta.

JU-01990.jpg

Bakramen är asymmetrisk eftersom sidan med kedjan sticker ut mer än bromsskivesidan, lite lurigt att ögonmåtta till allt men jag tror rören sitter ungefär där dom ska. En sista finjustering kan göras innan jag svetsar fast rören för gott men så vitt jag kan se är allt rakt och fint.

JU-01991.jpg

Closeup på bakramen.

JU-01993.jpg

Ett kort bakifrån, här ser ni bättre hålet i ramen där utblåset ska sticka upp.:tummenupp

JU-01992.jpg

Tjo!

Last edited:

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
:hojraket:hojraketHär händer det grejjor ser stabilt ut.
Nu vet jag inte om man lurar ögat eller om det är väldigt gott om plats för en fet sula :hojraket

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser jäkligt bra ut!:yoparty

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ser bra ut!

Men för att spela djävulens advokat så här i efterhand:
Hade det inte varit bättre att använda en beprövad vinkelväxel monterad vid hjulet för att få till en kortare hoj/mer plats för utblås?

Jag tänker mig en primärtrans för att växla ner lite och en kardan komplett med vinkelväxel från tex en BMW K1200/1300.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
:hojraket:hojraketHär händer det grejjor ser stabilt ut.
Nu vet jag inte om man lurar ögat eller om det är väldigt gott om plats för en fet sula :hojraket

Vi får väl se ikväll hur mycket plats det blir över när hjulet sitter på plats. :)

Ser jäkligt bra ut!:yoparty

Danke!:tummenupp

Ser bra ut!

Men för att spela djävulens advokat så här i efterhand:
Hade det inte varit bättre att använda en beprövad vinkelväxel monterad vid hjulet för att få till en kortare hoj/mer plats för utblås?

Jag tänker mig en primärtrans för att växla ner lite och en kardan komplett med vinkelväxel från tex en BMW K1200/1300.

Jag tvivlar på att en standard vinkelväxel till en bumse pallar 33.000 rpm på kardanen och i teorin närmare trehundra Nm vrid vid turbinstall...:gnissla

Dessutom behöver jag en utväxling på 5-6:1 för att få rätt varv på utgående axel och i en kardanväxel är det väl samma utväxlingsförhållande som med en kedjedrivning (2.5:1 typ).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tvivlar på att en standard vinkelväxel till en bumse pallar 33.000 rpm på kardanen och i teorin närmare trehundra Nm vrid vid turbinstall...:gnissla

Dessutom behöver jag en utväxling på 5-6:1 för att få rätt varv på utgående axel och i en kardanväxel är det väl samma utväxlingsförhållande som med en kedjedrivning (2.5:1 typ).

Det blir naturligtvis att växla ner runt 2,5-1 i primärtransen för att få lagom snurr på bakhjulet.
Med oljekylare håller slutväxeln för 300HP på turbohojar men kanske skulle det bli tufft vid stillastående/låga farter i den här applikationen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati