Hellre att jag riskerar att få in skit i motorn än ett garanterat överhettningshaveri, det funkar inte att ha filter på gasturbiner eftersom dom flödar så sjukt mycket luft och minsta lilla motstånd ger en ökad avgastemp.
Vad är anledningen till att du inte släpper in luft från sidan/framifrån i luftburken, via intag framifrån i kåpan? Känns som närmsta/enklaste/friaste vägen att ta in flöde.
Nja det är väl inte riktigt sant att det inte funkar med filter på gasturbiner, industriella turbiner har ju alltid filter (fast dem slipper ju bry se om storlek o vikt )
Men annars så har ju dem flesta helikoptrar och endel turboprop nån form av seperator för att få bort grus, sand o fåglar. Se bifogade bilder.
Bra tänk, du ligger ett steg före där. Borde du inte ändå ha någon liten gäl i botten riktad bakåt så eventuellt regnvatten, kondens (olja !!) kan rinna ut när motorn är avstängd ?
Hellre att jag riskerar att få in skit i motorn än ett garanterat överhettningshaveri, det funkar inte att ha filter på gasturbiner eftersom dom flödar så sjukt mycket luft och minsta lilla motstånd ger en ökad avgastemp.
ok, du har säkert rätt....
man kan lätt få plats med 1m^2 filterduk i lådan och då kommer luften att röra sig med 1m/s genom filtret
vilket inte borde ge märkbart tryckfall..
och det går ju att mäta akrtivt och åtgärda med nytt filter på plats...
men det kanske är onödigt...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |