Fantastiskt bygge! Blir alltid lika imponerad över folks kunskaper och tålamod!
Håller tummarna, och följer tråden med stort intresse!
nu föll poletten ner.... men det tog tid...
jag har ett tag undrat varför folk, du mfl tar sig tid att skriva om dylika projekt på forum...
skriverierna tar ju tid från själva mekandet....
men ack, det formligen väller in resurser, hård som mjukvara(tips, idéer)...
inte dumt... säkert självklart för vissa,
ang styrningarna...
sådär i efterhand borde du kanske svarvat en centreringskant på nosseln som går in i ett spår på navet,
eller tvärt om och även asymetriska skruvhål, så hade det blitt perfa..
iofs kanske det går at göra efteråt, man svarvar ett runt spår i båda och tillverkar en ring som passar exakt
nackdelen med pinnar kan ju vara att det blir ett hål utifrån och in...
och stiftet måste sitta utav h-e i ena sidan, tänk om det trycks ut i kompressorhjulet...
kanske göra hålen koniska i nosselplattan.
Brotchningsdags!
Som sagt, två cylindriska pinnar fick det bli. Här ska det precis till att brotchas, lägsta farten i fräsen och mycket skärvätska.
Hålen blev så exakta att jag knappt höll på få ner pinnarna då dom fjädrade upp hela tiden pga luften i hålen.
Passformen blev gruvligt bra, bättre än så här behövs då verkligen inte för det känns sitta stabilt som i berget. En ren könsnjutning att få göra sånt här, jag måste fanimej skaffa mig en uppsättning brotchar inför fredagsmyset.
Tjo!
Det ser jättefint ut, snyggt! Däremot så hänger jag inte alls med nu (den hobbymekare som man är), de där stiften är alltså till för att fixera de 2 delarna med varandra? Så att det inte kan rotera eller gå ur linje?
Nix, och vad gör det för skillnad? När dom blir varma igen är det ju fortfarande tryckpassning i hålen.
Dom kommer inte limmas heller för jag måste kunna ta loss dom senare ifall något av husen ska kunna spännas upp i svarven, hålet mot kompressorn ska stukas lite så dom inte kan vandra ut.
Kyler du pinnarna innan så trycker du i dom med tummen utan att luften kivar emot.
10 sekunder senare sitter de som berget.
Aha, då är jag med. Det pös så sakteliga ut ändå så hä ä lugnt.
Det händer inte mycket här inte, men det finns en förklaring som tur är. Jag har beställt två lagersatser från Turbotech och en bunt Hobbs ställbara oljetrycksbrytare och under tiden jag väntar håller jag och kamrat Olov på panikbygga en ny dubbelturbo-gasturbinspark inför vinterns Speed Weekend. I år blir det 200!!!
Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.
Tjo!
Det är polarens 30-as Aford, lätt roddad med droppaxel och massa annat smaskens.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |