_Johansson_
Storfräsare
De senaste kvällarna har jag rivit motorn och mätt upp allting för att hitta vad som kan ha orsakat haveriet, och nu börjar pusselbitarna falla på plats.
Det är väldigt viktigt att kompressorhuset och lagerhuset linjerar perfekt eftersom turbinaxeln löper genom båda, jag satte inga styrningar alls där utan litade på att bultarna ska hålla delarna linjerade. Så här i efterhand kanske det inte var så bra vilket kan ses i det rostfria sätet jag svarvade tidigare:
När turbinaxeln varvat upp och centrerat sig i glidlagren har kolvringstätningen hamnat snett i sätet pga att husen sitter lite snett i förhållande till varandra, med lite obalans i turbinaxeln (kompressorhjulet vridet fel på axeln) har kolvringstätningen nött emot sätet och hettats upp.
När den blivit nog varm fes den ihop i kolvringsspåren ochh klämde fast kolvringarna, och haveriet var ett faktum. Jag har nämligen upptäckt att med turbinrotorn ihopsatt och momentdragen kastar axeln nästan 1mm mellan dubbarna i svarven och efter att ha mätt upp distansen sett att den är sned nå jävulskt. 0.1mm skevar den och det gör att den böjer hela turbinaxeln.
Med kompressorhjulet och distanserna borttagna är axeln helt rak igen så jag verkar inte ha skadat den som tur är.
Det märks även på filmen att axeln kröks, precis när motorn stannar hörs ett plingande och det är kompressorhjulet som tar i huset pga axelkrökningen. Jag hade med andra ord en jäkla tur att oljepumpsbrytaren gick sönder för hade jag kört motorn några sekunder till skulle kompressorhjulet varit skrot...
Nya lager är på ingång och turbinaxeln ska skickas iväg på balansering, sen ska husen centreras upp och stiftas för att den inte ska kunna sättas ihop snett igen. Lär ta ett tag men hellre det än ännu ett haveri...
Tjo!
Det är väldigt viktigt att kompressorhuset och lagerhuset linjerar perfekt eftersom turbinaxeln löper genom båda, jag satte inga styrningar alls där utan litade på att bultarna ska hålla delarna linjerade. Så här i efterhand kanske det inte var så bra vilket kan ses i det rostfria sätet jag svarvade tidigare:
När turbinaxeln varvat upp och centrerat sig i glidlagren har kolvringstätningen hamnat snett i sätet pga att husen sitter lite snett i förhållande till varandra, med lite obalans i turbinaxeln (kompressorhjulet vridet fel på axeln) har kolvringstätningen nött emot sätet och hettats upp.
När den blivit nog varm fes den ihop i kolvringsspåren ochh klämde fast kolvringarna, och haveriet var ett faktum. Jag har nämligen upptäckt att med turbinrotorn ihopsatt och momentdragen kastar axeln nästan 1mm mellan dubbarna i svarven och efter att ha mätt upp distansen sett att den är sned nå jävulskt. 0.1mm skevar den och det gör att den böjer hela turbinaxeln.
Med kompressorhjulet och distanserna borttagna är axeln helt rak igen så jag verkar inte ha skadat den som tur är.
Det märks även på filmen att axeln kröks, precis när motorn stannar hörs ett plingande och det är kompressorhjulet som tar i huset pga axelkrökningen. Jag hade med andra ord en jäkla tur att oljepumpsbrytaren gick sönder för hade jag kört motorn några sekunder till skulle kompressorhjulet varit skrot...
Nya lager är på ingång och turbinaxeln ska skickas iväg på balansering, sen ska husen centreras upp och stiftas för att den inte ska kunna sättas ihop snett igen. Lär ta ett tag men hellre det än ännu ett haveri...
Tjo!