Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj

Smidigt med turboplacering på en spark där man inte har något framhjul att bry sig om, polygripen funkar som storleksreferens.:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
I väntan på att turbinaxeln ska komma tillbaka från balanseringen passade jag på att ta tag i en surdeg som jag grunnat på sen i somras, nämligen gasreglaget. Mitt snoffsiga frästa ventilreglage flödade ju som bekant för dåligt så jag fick bita i det sura äpplet och köra PWM-styrning på bränslepumpen istället.

Min goda kamrat Olles lillebror Lasse har en slaktad fläsk-Merca som jag fick plocka trottellägesgivaren från, och idag testade jag att styra en bränslepump via en PWM-modul med den för att se om den funkar som gasreglage. Gick finfint så jag monterade trottelgivaren på luftburken och började finula på gaswireanslutningen till den.

Gick ju bra det där, jag satte en vagnsbult som trottelstopp som jag mekaniskt (enda jag litar på) kan ställa efter det laddtryck jag vill ha som max. Tomgången justeras på wiresträckaren.

Tjo!:)

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej igen. Jo jag bara hade stilla undran om du var intresserad av att få ett ex av mitt beräkningsprogram jag gjort för enaxliga gasgeneratorer med powerturbin. Jag har använt mig av samma teorier som för de program jag hanterat på jobbet under många år. Med programmet så kan du undersöka relationerna mellan de olika matchningsareorna, temperatur, tryck, effekt bränsleförbrukning mm. Programmet är bygger på "Inter Coponent Volume"-metoden. Alltså konservering av massa och energi i ett antal "burkar" längs flödesvägen. Jag har som exempel lekt med de data jag hittat i denna tråd + lite nätforskning angående kompressordiagrammet. Ett par exempelbilder finns här:https://www.facebook.com/thomas.johansson.1675?fref=pb&hc_location=profile_browser Hör av dig om du är intresserad. Jag har själv kommit över ett turboaggregat med variabel turbingeometri, som jag tänker bygga nåt kul av. Det var lite därför jag satte mig och gjorde programmet. Programmet medger givetvis skalning och går snabbt att konfigurera om för t.ex. dragkraftsberäkningar istället.
Med vänlig hälsning
Thomas

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det vill jag gärna prova! Då kan jag räkna på hojmotorn och se hur nära verkligheten beräkningarna hamnar, och även testa olika scenarion med ändrade inloppstemperaturer osv.

Enda kruxet är att jag kör Mac, törs man hoppas på att det går köra på en sån?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Köp en beganad laptop för några hundra om det kniper. Det verkar ju vara kanonhjälp!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
I värsta fall har jag en gammal PC ståendes i gästrummet, men jag undviker helst att använda den då jag i 9 fall av 10 brukar få ett vansinnesutbrott efter några minuter pga allt jävla strul med virusprogram, codec och sånt som man slipper med en mac.:smasha:mad:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Det vill jag gärna prova! Då kan jag räkna på hojmotorn och se hur nära verkligheten beräkningarna hamnar, och även testa olika scenarion med ändrade inloppstemperaturer osv.

Enda kruxet är att jag kör Mac, törs man hoppas på att det går köra på en sån?
Ok, vad kul! Då gör jag en liten användarhandledning och lite beskrivning av vad programmet gör egentligen. Detta kommer att ta några dagar. Jag har mycket att göra med spelning i en julshow just nu. Är du med i facebook? Jag tror inte att programmet funkar i Mac men är inte säker dock. Programmet kräver inte så mycket lagringsutrymme men det är en fördel med hyfsat snabb processor eftersom det blir många beräkningssteg om man vill t.ex. simulera en motorstart och acceleration upp till stabilt tillstånd. Vi måste ju utbyta e-mail adress så att jag kan skicka grejerna sedan. Enklast genom PM? Du kan ju försöka skicka PM till mig och se om det funkar.
Med vänlig hälsning
Thomas

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, vad kul! Då gör jag en liten användarhandledning och lite beskrivning av vad programmet gör egentligen. Detta kommer att ta några dagar. Jag har mycket att göra med spelning i en julshow just nu. Är du med i facebook? Jag tror inte att programmet funkar i Mac men är inte säker dock. Programmet kräver inte så mycket lagringsutrymme men det är en fördel med hyfsat snabb processor eftersom det blir många beräkningssteg om man vill t.ex. simulera en motorstart och acceleration upp till stabilt tillstånd. Vi måste ju utbyta e-mail adress så att jag kan skicka grejerna sedan. Enklast genom PM? Du kan ju försöka skicka PM till mig och se om det funkar.
Med vänlig hälsning
Thomas

Vad har du skrivit programmet i för språk?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ts, be någon itvänligt vän att installera virtualbox med Windows på din Apple så kan du köra det där också. Skall bli väldigt kul att se hur detta projekt artar sig :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ts, be någon itvänligt vän att installera virtualbox med Windows på din Apple så kan du köra det där också. Skall bli väldigt kul att se hur detta projekt artar sig :)

Eller dra igång Bootcamp som följer med Mac OS om du vill köra Windows i full fart (går iofs inte ha Mac OS igång samtidigt med Windows då).

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Med vänlig hälsning
Thomas

Du har PM!:)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...