Gasturbinhoj = JETeskoj!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ser man rätt om man påstår att hela paketet på spareken sitter i ett par gaffelben? ?

Har 6 st kasserade kolvar förresten om dem inte slängdes, ganska små (2 liters rak6a) något som går att gjuta på?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nästan, det är ledat i framkant också så gaffelbenen är stötdämpare i bakkant av paketet.

Jag har samlat på mig ett par hundra kilo aluminiumskrot så jag lär klara gjutbehovet för 50 år framöver, men tack ändå.:)

Ser man rätt om man påstår att hela paketet på spareken sitter i ett par gaffelben? ?

Har 6 st kasserade kolvar förresten om dem inte slängdes, ganska små (2 liters rak6a) något som går att gjuta på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ä dä där en EBK du har mellan benen eller ä du ba gla o se mä? :hihi
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Hörru bästa herr _johansson_, hur länge ska man behöva vänta på en uppdatering? Nu höll ju sporthoj's genom tidernas bästa byggtråd att trilla ner på sida två i listan.

God Jul på dig och tack för året som gått. Det har ju varit dagens höjdpunkt när du lagt ut en uppdatering med en bild eller två. Lycka till!

Henric
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
God fortsättning på dig själv Henric! Tack för räddningen där, inte kul om tråden blir en sån där sjunkmina som trillar ner tre sidor mellan varje inlägg...:Bushidoschopperbygge

Jag väntar fortfarande på att få tillbaka turbinaxeln från balansering, tydligen är det inte helt lätt att få tag i rätt lagersats från tillverkaren. Inget att göra åt och kanske lika bra så jag kan lägga krutet på sparkbygget och Triumphens vintergenomgång, nya friska tag till våren då Speed Weekend är över.:)

Jag får väl bjuda på en bild från dagens pyssel så det ser ut som att det händer något här, spridarbrygga till sparkens efterbrännare under konstruktion:



Ha det!
/Anders

Hörru bästa herr _johansson_, hur länge ska man behöva vänta på en uppdatering? Nu höll ju sporthoj's genom tidernas bästa byggtråd att trilla ner på sida två i listan.

God Jul på dig och tack för året som gått. Det har ju varit dagens höjdpunkt när du lagt ut en uppdatering med en bild eller två. Lycka till!

Henric
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
tips, dubbelmantla ebk röret och ha luftflöde mellan plåtarna annars bränner du pungen... :näsblod

Det kommer bli en värmesköld med några cm luftspalt mellan, så har vi kört tidigare år och det funkar rätt bra.

En annan idé vi bollat med är att sätta en ring av vattenspridare inuti EBK:n närmast väggarna, vattnet bör ta bort rätt mycket värme från höljet när det förångas utefter EBK-väggarna och dessutom kommer det ökade massflödet ge lite extra dragkraft.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
AgentJayZ är kung, hans youtubefilmer rekommenderas starkt för den turbinintresserade!:tummenupp

Jag och äldstjäntan hade lite kul i förmiddags, hon var arbetsledare när jag byggde en enkel magnetlagrad rotor. Jag har klurat på det länge men aldrig tagit mig tid förrän nu, lite bättre finish på statorn och bokhylleplatsen är given!:)

http://youtu.be/meaIzL1J1iw
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan vilken skoj liten leksak! Får man försöka sig på att kopiera herrns design? Har en farsgubbe som antagligen skulle bli tämligen överförtjust över en dylik tingest :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bygg på bara gubbar, nån ritning behövs inte men ett par tumregler är:

* Rotoraxeln måste vara i icke-magnetiskt material och gärna tung så den roterar längre.

* Ju längre axeln är desto stabilare roterar den, min är nog en aning kort men funkar.

* Statormagneterna bör sitta såpass brett att de tillsammans med rotormagneten bildar en triangel, trial & error krävs alltså då axeltyngden och magnetstyrkan bestämmer hur djupt rotorn sjunker.

* Statormagneterna ska placeras så axeln trycks lite lite framåt mot spetsen, ju hårdare den trycker desto högre friktion mot plattan så så lite som möjligt utan att axeln hoppar ur magnetfältet är bäst.

* Spetsen ska vara vass och plattan så plan och hård som det bara går för lägsta friktion.

* Axeln balanseras sist av allt genom att slipa bort material från den sida som vrider sig neråt när axeln står still, alternativt går det kleta fast snorkråkor eller annat på axeln för att nå samma resultat.:)

Huvva så många måsten för en sån här mojäng.:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I natt gjorde jag ett ryck med efterbrännaren till sparken, bara tändstiftsgänga kvar att fixa.



Gott nytt jävla år på er hojbyggarbröder!:fyllisar
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hoppas ni överlevde nyårsfirandet, själv så är man pigg som en mört för en gångs skull.:)

Mina polare med pulsjetskotern är i full gång med en ansiktslyftning på fordonet, och dom har bett mig fråga expertisen här på SH om någon vet om kåpdelar till en Suzuki SV 650S -04.

Dom har en sån ruta som ska byggas in i skoterkåpan och det skulle underlätta om dom kunde få tag i plastdelarna där rutan sitter fäst, då slipper dom bygga ett helt nytt rutfäste.

http://youtu.be/pR0d6s-28MA
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top