Gasturbinhoj = JETeskoj!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kamera!!?
Jag trodde du vunnit 20.000$!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mmmmm, varmvattenkask... :smaskens

De där 20.000 dollars vet jag inte vart dom fått ifrån, det står även nåt om 5 kameror till Top Runner Ups vilket inte står nåt om i reglerna för tävlingen.

Såvitt jag förstått det rätt så kommer de tre finalbidragen röstas om i en jury, vinnaren får 5000 dollar och de två andra vinner varsin 3D-skrivare. Inte illa pinkat att bli trea heller med andra ord. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I går hämtade jag ut en uppsättning isdäck jag köpt av MangeH här på forumet, ser riktigt proffsiga ut och vassa som fan då jag lyckade sticka mig tre gånger under tiden jag lastade in dom i bilen...



Sen slängde jag ett getöga på Att göra-listan och kunde konstatera att det mesta var avklarat, så jag kunde äntligen börja plocka ihop växellådan igen.



De nya keramiska kullagren pressades på kraftturbinaxeln och allt rengjordes för montage.



Sen plockade jag av tätningarna på lagren och tvättade ur dom ordentligt med flygfotogen för att få bort allt fett.



Nu sitter växellådan ihop, jag har lite shimsning av utgående axel kvar att göra för att till spelet mellan dreven perfekt men det får bli nästa gång.



Tjo!:)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kul att du gillade däcken! De är lite ilskna och vassa de där dubbarna... Ta det lugnt när du monterar dem! Se till att bromsslangarna är uppfästa så att de inte kan åka in i dubbarna! Då är det ju bara för dig att skaffa innerslangar då, dimensionerna nämnde jag nog? Pumpa sedan med fullt gattryck. Jag kör 2,5 bar fram och 2,9 bar bak!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår var det stor julfest på jobbet, massa finklätt folk man aldrig sett förut och påkostat värre med dignande julbord och Patriks Combo som underhållning. Efter två timmars väntande på maten höll jag på krypa ur skinnet så jag smet hem direkt efter huvudrätten, letade fram en burköl ur kylen och gick ut i verkstaden istället. Där var det mer lagom med folk, och dessutom precis lagom med hårdrock på stereon! :)



På bilden ovanför håller jag på justera avgashuset till kraftturbinen lite så oljeledningen till växellådan får plats, dessutom styr det avgaserna lite bättre åt sidorna nu än tidigare. Här sitter det på plats på växellådan med trådlåsta bultar så dom inte trillar loss.



Här är hela drivlinan inlyft i ramen och fastskruvad, det är ju växellådans fäste som ankrar hela motorpaketet så det gäller att det sitter fast ordentligt.



Jag höll precis på missa att fila upp de främre fästhålen till oljetanken, det är för att tanken ska kunna växa i färdriktningen när oljan blir varm. Precis av den här anledningen undviker jag i vanliga fall starkölsmekande på hojen, så jäkla lätt att glömma nån liten skitgrej som ställer till med haveri senare.

Den stackars pilsnerburk jag hittade längst in i kylskåpet igår räckte som tur var inte till för att orsaka den spritrelaterade demens som brukar komma som ett brev på posten efter en tre fyra groggar... :)



Då jag tar ut oljan till växellådan på regulatorblocket före oljefiltret satte jag ett litet stålnätsfilter på slangen istället, jag blev ju sponsrad med en hel kasse lustgasprylar av min vän Ernie Wrenn i USA och bland annat följde det med tre såna här finfina inlinefilter!



Med allt på plats pluggade jag oljeledningen till gasturbinen, fyllde i olja och provkörde oljesprutet i lådan. Allt funkar kanoners utan läckage och med en jämn ström olja som rinner tillbaka till tanken genom slangen från växellådans snorkelrör, det här blir nog skitbra tror jag! :)



Tjo! :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
För oss som gillar 3 öl och kvalite' på bitarna kan jag tipsa om 33cl'ers mellanöl. Efter det börjar det gå sakta utför...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett säkert tecken är när jag börjar förlägga skjutmått osv, då är det dags att lägga ner finmekandet och ta tag i något yxbygge man har stående.:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om slå världsrekord med hemgjorda grunkor som riskerar att sprängas under pelvis, Skulle börja upplevas som långttråkigt. Kanske det här kunde vara nåt för dig.

lejon.jpg

Vaddå? Wall of death är väl inte hårt!

-Kolla in burkslaven!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tur man har en snäll och förstående fästmö ibland. När yngsta jäntan ligger och håller på hosta upp halsmandlarna är det sällan sådär riktigt populärt att spatsera ut i verkstaden, men Anna såg väl att jag satt och såg lite rastlös ut så när Ensam Mamma Söker var slut på tv:n så gick hon och lade sig hos tösen så jag kunde ut och göra lite nytta.

Det är såna där gånger man inser att man valde rätt när man skaffade ett rejält fruntimmer istället för någon pimpinett liten sak. :)



Nog med svammel nu, kvällens potatis blev att fixa till avgashuset till kraftturbinen. Något jag stört mig på länge är att jag inte gjorde någon sorts styrning på V-bandsflänsen mellan gasproducern och avgashuset, det kan hamna lite hur som helst inuti V-bandsklämman och då blir det en skarp kant för avgaserna inuti.



För att lösa det så borrade jag hål i båda flänsarna för styrstift, jag hade självklart täckt för hålet till avgasturbinen då det blir en jävla massa skruvning i onödan om det kommer in spånor i motorn...:gnissla

Här ser ni hålen, sitter som en smäck så nu är jag garanterad att flänsarna linjerar perfekt när jag drar åt V-bandsklämman.



Med det gjort så svetsade jag in en mutter för en av de tjusiga Fluke tempsonderna jag fick till skänks av Ulf "Flu" här på forumet, tusen tack en gång till! Nu kommer jag mäta både med den gamla sonden och den här för att kolla om det diffar något i temp under körningarna.



Sista rycket blev att såga ett större urtag i luftburken där motorn sticker in, tidigare var det precis för snävt för att jag skulle kunna lyfta ur motorn ur ramen utan att behöva lossa och flytta bak växellådan men nu borde det gå bättre.:tummenupp



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kunde Lennart Nilsson ta kort på ofödda foster skulle det väl inte vara någon konst att ta en flott bild på lite tigsvetsning, men det var enklare sagt än gjort tyvärr.

Lennart behövde ju bara kila upp ett teleobjektiv i trudelutten på någon havande madam medan jag var tvungen att hålla i både kamera, svetsskärm och svetshandtag. Samtidigt!:gnissla



Nä, några pris för fotografierna lär jag inte få. Knappast för svetsarna heller men tätt blir det ju i alla fall.



Äntligen börjar pusselbitarna falla på plats, skönt att slippa ha hojen i molekyler runt hela verkstaden.



För att få V-bandsflänsarna att linjera bra var jag tvungen att schimsa in växellådan, tack och lov att man inte är allergisk mot burköl för då hade jag kört fast rejält.



Nu jäsingen linjerar det perfekt! Tillsammans med den nya stiftningen blev det kalasbra, betydligt bättre och enklare att få ihop det än tidigare.:tummenupp



Här sitter både avgastemp och P4-givaren (dynamiska trycket i jetpipan) på plats, jag kopplade in den nya Fluke-tempsonden mot en av de gamla analoga mätarhusen och det verkar funka bra.



Nu sitter motorn på plats till sist, next up är att fixa en del nya fästen till mätarna och bygga klart kåporna!



Tjo!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du ger mig ågren.
Du hinner hur mycket som helst.
Själv så kapade jag ner en bakstänka till skrot av misstag och svetsa igen några repor och riktade upp några bucklor i en tankhalva innan det var daxs att knäcka ett stift och ta kväll..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För inspiration rekommenderar jag Henry Coles lilla bonnevillespecialare på "Travel channel".
Trailern är dramatiserad, men själva programmet är lika trevligt och jordnära som vanligt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Blue: Tackar!:)

Elffors: Apropå bakstänkor så har jag inte pröjsat för den jag fick med mig från dig till trajjan, vad vill du ha för den?

Skrotnisse: Tack för tipset, ska se om hela avsnittet finns att ladda ner någonstans!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Äsch.. Om du hittar mig i ett dike. Vänd mig åt rätt håll bara!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top