_Johansson_
Storfräsare
5:e september, koordinaterna X 6864619, Y 1496018.
5:e september, koordinaterna X 6864619, Y 1496018.
Överlägset! Och under semestern också.
Jag lär skruva ihop något tvåhjuligt och masa mig iväg till Färila!
Jag har dessutom blivit tipsad om att det finns en klass för "Turbine wheel driven motorcycles" på Pendine Sands Speed Week, rekordet är 140,81 mph (226.6km/h) på en mile (1609m) med stående start.
Pendine Sands!!!! KÖR!!! Jag körde ett race i Holländska/Belgiska Mästerskapen på Spa 2013, och när jag första körningen rullade ner längs depårakan, och hade utsikt över Eau Rouge, Och VISSTE att här, på denna asfalt, hade Ascari, Fangio, Nuvulari, Clark, Peterson, Bonnier, Senna lagt gummi… tammefan om det inte tårades i ögonvrån!!!
Så, KÖR! I Malcolm Campbells och Parry Thomas fotspår
http://www.telegraph.co.uk/cars/classics/blue-bird-recreates-record-breaking-run-at-pendine-sands/
http://www.britishpathe.com/video/race-for-speed-record-2
Det jag plockat av är en ventil som avleder blödluft från sista kompressorsteget för att tina bort is från motorinsuget, en slinga med värmekänslig tråd som larmar om det uppstår brand i motorutrymmet och styrningen till en dumpventil på fjärde kompressorsteget som blöder av luft upp till 80% av maxvarv då den ska stängas.
Då 80% motsvarar ca ett ton dragkraft känns det som att jag inte kommer behöva stänga den ventilen i första taget, så styrningen plockas bort för att göra det hela lite mer överskådligt.
Trevlig helg!
Gammal info men de industriella turbinerna där vikten inte var så nogräknad tog man blödluften från kompressorsteget och dumpade den innan turbinen (vad jag minns) för att inte riskera pumpning i maskinen på de bakre stegen vid start och låglast. Men då hade man iofs även variabla ledskenesteg på steg 0 samt 1 som hjälpte till med luftmängden in i kompressorn.
Hur många steg är det i kompressor samt turbin? Hur många spridare eller är det en krans? Är det en hel brännkammare eller är det sk "mjölkkannor" som sköter förbränningen??
Skovlarna skall som tidigare nämt sitta löst och det var kul att se första starten efter service när man startade maskinerna, då kunde det bli en hel del "tomtebloss" i maskinen när tätskikten skulle slitas in mot skovlarna..
Ok. Driftsäkerhet och enkelhet är dagens melodi??Den har 8 kompressorsteg och ett turbinsteg, 12 st J-typ förångningsrör i en annulär brännkammare med separata spridare.
Det hade varit en intressant syn, inget för de med svaga nerver antar jag...
På begäran från ett par amerikanska polare vägde jag hojen ikväll, 186kg torr. Inte illa pinkat med tanke på gjutjärnsväxellådan och bilbatteriet!
210 med förare...
Det var betydligt lättare än jag trodde!
Du har ju inte strävat efter låg vikt (det är ju inte särskilt viktigt på en fartrekordsmaskin).
Erfarenhetsmässigt så måste man vara djävligt anal när man bygger om inte vikten skall skena iväg.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |