Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha diskuterat min tidigare lösning för oljetanksavluftningen med några bekanta inom turbinhobbyn har jag fått krypa till korset och tänka om lite, den gamla lösningen med ventileringen instucken i jetpipan riskerar att skapa för högt undertryck och börja suga olja ur tanken när den skvalpar omkring under en körning. Det absolut sista jag vill är att spruta ut en kilometerlång oljesträng längs Fönebasen....



Alltså, gör om gör rätt. Jag tog och snidade ihop en catchtank ikväll och monterade på framkant av jetpipan istället, en rejält tilltagen avluftning i toppen låter oljetanken andas och skulle det skvimpa upp en skvätt så borde den stanna kvar i catchtanken för att sen rinna tillbaka.



Skönt att ha det ur världen, nu ska det provstartas så fort tiden och vädret tillåter!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då det börjar närma sig en provstart och vintern tagit omtag kändes det som en bra idé att försöka göra starten med hojen kvar i verkstaden, problemet då är att avgaserna blåser snett utåt/bakåt vilket lär göra kaos i garaget...:gnissla



Lösningen blev som vi ser att banka ihop ett par förlängningar till avgaspiporna, nu riktar jag avgaserna mer bakåt men förhoppningsvis fortfarande lite åt sidorna så jag inte bränner upp bakkåpan.



Tjo!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser ju ut som en inte helt opraktisk lösning, inte bara för provstarter inomhus utan även för att minimera risken för eventuella brännskador i stussen :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inte omöjligt att jag kommer dra de riktiga piporna lite mer bakåt som dom här, så länge dom inte sticker ut och tar fartvind är det bara fördelar med att rikta avgaserna bakåt.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då jag lyckats justera in skalningen på varvräknaren helt åt helvete fick jag ingen pålitlig mätning av varvet under senaste provstarten av hojen, jag blir alltså tvungen att lösa detta innan det är någon mening att veva igång hojen igen.



Då kompressor har 14 vingar måste triggerhjulet ha ett tandantal jämnt delbart med 14 så jag kan räkna ut skalningen på mätaren, först fräste jag ett eget 42-tandat triggerhjul men jag fick inte upp nog högt varv i svarven för att varvräknaren skulle börja registrera ett varvtal. Då letade jag fram ett gammalt 84-tandat gocartdrev och byggde om lite för bättre signal, det funkade finemang!



Jag mätte upp 1710rpm på drevet på högsta fart i svarven, det motsvarar 1710x6=10.260rpm på kompressorn. Varvräknaren på hojen visade då ca 31.400rpm (svajade 100rpm upp och ner) vilket är bra nog precis 3 gånger för mycket. Dags att leta fram bruksanvisningen till varvräknaren så jag kan programmera om den!



Fan så skönt att det verkar lösa sig, stabil varvräkning är najs att ha när man ska plåga skiten ur gasturbiner! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ut en sväng i lekstugan och grejade med kalibreringen av varvräknaren efter middagen, efter lite programmerande fick jag till att sonden registrerar 1.75 varv per rotation på kompressorhjulet (den kräver 8 signaler för att registrera 1st puls och det är 14 vingar på kompressorhjulet), nu visar varvräknaren 10.217rpm när triggerplattan varvar 1702x6=10.212rpm! Klart godkänt!:tummenupp



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med gasturbinens varvräknare i ordning var det dags att kolla på växellådans varvräknare, den sitter där för att jag ska ha koll på hur fort kraftturbinen snurrar. Med 5:1 utväxling i lådan mäter jag 6000rpm på framdrevet när kraftturbinhjulet varvar sina 30.000rpm som jag tänkt ha som max.



Under provstarten var jag rätt skeptisk till de värden som visades, och efter att ha Googlat runt lite ikväll insåg jag att panelmätaren var grundinställd på att mäta frekvens. Efter att ha ställt in den för att mäta varv per minut så blev det andra bullar, jag byggde en mycket avancerad testrigg för att dubbelkolla varvet mot en handhållen varvräknare och det var klockrent!:tummenupp



Finemang att ha varvtalen under kontroll, nu är det inte speciellt mycket som är kvar att göra innan hojen är redo för racesäsong 2016!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Beredskapsledig fredag = upp före tuppen och ut i verkstaden!:banana

Jag har lite till och från under året pulat på med en depåvagn till hojen. Det är ett elände att frakta hojen från banslut tillbaka till depån ifall motorn slocknar efter en repa, tanken är att man hakar på vagnen på dragkroken och rullar upp framhjulet på vagnen precis som ett depåstöd. Får väl åka ut och provbogsera hojen lite i sommar och se om det verkar funka.



Sen var det slut på grovsmidet, jag har skaffat en ny sorts glödstift som är mer lämplig att bygga fotogenförvärmaren av.



Jag svarvade ett rostfritt hus till den och silverlödde på ett bränslerör.



Ett stycke färdig "kero starter"!:tummenupp



Glöder gör det i alla fall, men det gjorde den gamla modellen också och inte fan tände den fotogen för det...



Med en skvätt fotogen i en slang lyckades jag med konststycket att hålla i glödstiftet, blåsa i slangen med munnen och ta ett kort samtidigt. Jäklar vilken skillnad det blev med en längre glödkropp som inte kyls ner av fotogenen! En rejäl eldkvast blåser den ur sig, det här kommer funkar precis hur bra som helst!:tummenupp



Tjohoo! :)
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Jolligt. Det gick väl som hejsan att tolka med spydern.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här har det varit hiskeligt lugnt de senaste veckorna, inte på grund att jag bara legat på kökssoffan och fisit utan för att jag haft fullt upp. Jag har nämligen byggt om det gamla dragiga kallgaraget med grusgolv till en dedikerad jet-verkstad!



Sen till en liten specialare; jag har kommit över en herrejösses-stor centrifugalfläkt som jag ska bygga en bromsbänk till turbinhojen av. Elmotorn som drev fläkten var specad till 215hk så det är en rejäl pjäs, tanken är att jag ska bygga på en drivrulle med kedjedrift från fläktaxeln.

Jag har även fullständiga flödesdata på fläkten så i teorin bör jag kunna räkna ut erforderlig effekt vid ett uppmätt tryck och flöde, om inte det funkar har jag i alla fall möjlighet att testköra hojen på full gas med kontrollerat maxvarv på drivlinan istället för att som vanligt bara stå och fisa på tomgång med bakhjulet i luften.



Olov kom förbi och lyfte fram den till garageväggen så jag kan stå ute och bygga bromsbänken, det blir för trångt att göra det inne i verkstaden. Den lär nog sätta griller i huvudet på grannarna... :)

Han hjälpte mig även att lasta av en svarv som jag fått överta från far min, Stark-Olle lånade ut sin biltransport så jag kunde åka upp till Norråker och hämta den igår, Matti Hjälm ska ha stort tack för att han lastade åt mig där uppe.



Fint som snus med lite rejälare doningar, jag hade gått bet annars med nya motorbygget till hojen då dubbhöjden på min gamla svarv är för liten. Tack pappa! :)

Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du haft igång fläkten? Hur f-n kan vi ha snö här nere när du har barmark?
Annorlunda bromsbänk må jag säga:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du haft igång fläkten? Hur f-n kan vi ha snö här nere när du har barmark?
Annorlunda bromsbänk må jag säga:D

Lite svårt då den saknar motor i nuläget, men den är i bra skick.

Det kom en duns med snö i natt så man fick halka sig till jobbet på sommardäcken...:gnissla

Annorlunda, ja men väldigt analog och bra. Någon decimalprecision på effektmätningen kommer det inte gå få till så klart men en fingervisning duger länge, huvudsaken man ser effekt-trenden efter att jag ändrat nåt med motorn.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Vicket härj det lär bli!

Först turbinmotorn och sedan kommer väl bromsbänken att låta lika mycket till!

Mvh,
Ingvar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha lagt all energi på att bygga ut verkstaden var det hög tid att återgå till väsentligheterna, det vill säga att bygga den nya gasturbinmotorn till hojen!:banana



Helt sjukt så mycket roligare och lättare det är att svarva när jag har en riktig industrisvarv och inte bara en förvuxen pennvässare i Kinesium. NGV-plattan rensvarvades och fick hål borrade för de fyra försänkta M10 som ska fästa den i lagerhuset senare.



Efter det svarvade jag styrkanten som centrerar NGV-plattan mot lagerhuset, det går inte förlita sig på att skruvarna ska göra det då det inte går undvika ett visst glapp i dom.



Provpassning!:tummenupp



Sen svarvade jag en svetsjigg för att kunna svetsa fast ett säte för kolvringstätningen på turbinaxeln i NGV-plattan, här har jag precis svetsat fast den.



Baksidan, anledningen till det lösa sätet är att läget för kolvringstätningen sticker in en bit i lagerhuset. Fördjupningen runtom är för att underlätta avrinningen av oljan efter den passerat det bakre glidlagret.



Dags att borra motsvarande skruvhål i lagerhuset så jag kan skruva ihop bitarna!



I egenskap av gräsänkling får man hålla sig till sån här gängning...:gnissla



Jag hittade en försänkare som nog inte alls var tänkt användas till rostfritt, men det gick efter lite nötande.



Jodå, det verkar kunna bli en gasturbin det här till slut.:tummenupp



Tjo!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Amen det är ju bara så fint :Bugar :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top