_Johansson_
Storfräsare
Efter att ha diskuterat min tidigare lösning för oljetanksavluftningen med några bekanta inom turbinhobbyn har jag fått krypa till korset och tänka om lite, den gamla lösningen med ventileringen instucken i jetpipan riskerar att skapa för högt undertryck och börja suga olja ur tanken när den skvalpar omkring under en körning. Det absolut sista jag vill är att spruta ut en kilometerlång oljesträng längs Fönebasen....
Alltså, gör om gör rätt. Jag tog och snidade ihop en catchtank ikväll och monterade på framkant av jetpipan istället, en rejält tilltagen avluftning i toppen låter oljetanken andas och skulle det skvimpa upp en skvätt så borde den stanna kvar i catchtanken för att sen rinna tillbaka.
Skönt att ha det ur världen, nu ska det provstartas så fort tiden och vädret tillåter!
Alltså, gör om gör rätt. Jag tog och snidade ihop en catchtank ikväll och monterade på framkant av jetpipan istället, en rejält tilltagen avluftning i toppen låter oljetanken andas och skulle det skvimpa upp en skvätt så borde den stanna kvar i catchtanken för att sen rinna tillbaka.
Skönt att ha det ur världen, nu ska det provstartas så fort tiden och vädret tillåter!