Gasturbinhoj = JETeskoj!

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så nu har man fått se jetsparken live och det var en upplevelse utöver det vanliga, dödsfränt med efterbrännkammaren också som dånade som ett jetplan! Passade på att köpa mössor också för att stödja denna fantastiska byggverksamhet :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ni har inte funderat knäcka extra inom DB-dragracing?
IOfs För grabbar med det omanliga könshormonet testastereon. Men där skull ni ha en bra chans.

Som gammal kolvmotorstofil tycker jag ju att ni borde mata en värdig kolvis med de där jätte fläktarna och höja ribban från spränga snövallen till spränga ljudvallen. Med det tänker jag ju inte säga högt.
Bra balla byggen snyter ni ur er i norr det kan man aldrig ta i från er iaf!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jobb, jobb och mer jobb sen Speed Weekend så jag har inte hunnit med nåt i verkstaden just.

Jag drog om avluftningen till oljetanken på en ledig kvart till en slags ejektor i jetpipan, i teorin ska det kunna bygga ett lätt undertryck i tanken och underlätta evakueringen av oljan från motorn.



Tjo!:tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jobb, jobb och mer jobb sen Speed Weekend så jag har inte hunnit med nåt i verkstaden just.

Jag drog om avluftningen till oljetanken på en ledig kvart till en slags ejektor i jetpipan, i teorin ska det kunna bygga ett lätt undertryck i tanken och underlätta evakueringen av oljan från motorn.



Tjo!:tummenupp

Finnes inte risk för flammsensationer med den där lösningen?
Tänker om det kommer oljedimma i utblåset som antänder!?
Har varit med om några dieselmotorer som skenat när motorerna tänt på oljedimman från vevhusventilationen, klart spännande :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Finnes inte risk för flammsensationer med den där lösningen?
Tänker om det kommer oljedimma i utblåset som antänder!?
Har varit med om några dieselmotorer som skenat när motorerna tänt på oljedimman från vevhusventilationen, klart spännande :hihi

På sin höjd lär det ryka lite, det är för kallt för att oljedimma ska självantända där bak.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Nu var det ju faktiskt över en vecka sen det skrevs nåt här. Lite skärpning på det tack! :7peta

Nej då, dåliga skämt åsido, hoppas att det inte är några tråkigheter som ligger bakom det rådande lugnet bara. Vill se MEEEEERA! :rock
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu var det ju faktiskt över en vecka sen det skrevs nåt här. Lite skärpning på det tack! :7peta

Nej då, dåliga skämt åsido, hoppas att det inte är några tråkigheter som ligger bakom det rådande lugnet bara. Vill se MEEEEERA! :rock

Nädå, det tuffar på rätt bra men inget som är värt att skriva om än. Jag håller på bygga en s.k. kero starter till nya motorn, ett glödstift som tänder en liten skvätt fotogen istället för gasol och tändstift som jag förvärmer motorn med nu.



Sen har jag ritat upp sista gjutformen till motorn och printat ut, men det kukade ur med utskriftstempen den sista timmen så utskriften blev skrot. Har mailat tillverkaren för att försöka hitta felet. Farsan ska göra en gjutplugg i trä åt mig istället och förhoppningsvis kommer jag få den till påsk.:tummenupp



Ikväll var jag dessutom ut och räknade ut hur jag ska göra med oljetanksventilationen, att dra in den i jetpipan är obra då det kan bli sånt sug att den lyfter upp olja ur tanken när det skvalpar runt lite. Inte värt att chansa att man sölar ner hela Fönebanan med oljespray till sommaren så jag ska bygga en catchtank istället att dra in avluftningen i.

Sen har jag byggt en "rocket stove" att elda muurikan och koka kaffe på, och beställt delar till en 2x400W klass-D förstärkare till hemmastereon. Lite mer praktiska än mina entaktskopplade klass-A monoblock som kräver två dygns uppvärmning innan dom börjar låta riktigt bra...:gnissla



Så med andra ord är det full fart som vanligt.:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tråkigt med printet.
Jag har varit med om samma dussintals gånger :D

Stopp i munstycket?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tråkigt med printet.
Jag har varit med om samma dussintals gånger :D

Stopp i munstycket?

Nä, det är tempen som ballar ur.

JU-02%20163.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Riktiga nördar kör alltid klass A, lyssnar med bar överkropp och är permanent flottiga i håret.
/4x1200W ren kl A i 0,5 Ohm

O herre jesus, mina Pass Aleph 60-kloner ger 2x60W till högtalarna och 2x250W konstant i värme. Lär ju vara rena bastun hemma hos dig...

Jag hade en idé för några år sedan att använda elementet i vardagsrummet som kylfläns till transistorerna, då värmer man ju kåken lite mindre punktformigt med slutstegen. Projektet lades på is av någon outgrundlig anledning, kan ha haft nåt med klåfingriga småbarn att göra.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Värmeväxlare och cirkulationspump. När barnen fryser måste pappa ut i garaget och förvärma slutsteget. Eftersom det kan ta ett tag rekommenderas en fåtölj vid installationen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det gjorde min också tills nyss, måste ha blivit nån fnurra på elektroniken nånstans.

Hur är kylningen på kretskortet.
Min levererades med en fin 40 mm fläkt.
Monterade aldrig den utan åkte direkt till lokala databutiken och köpte en 120mm.
Flöde 40 mm fläkt = 4 cfm
Flöde 120 mm fläkt = 55 cfm

Går kallt och fint.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Värmeväxlare och cirkulationspump. När barnen fryser måste pappa ut i garaget och förvärma slutsteget. Eftersom det kan ta ett tag rekommenderas en fåtölj vid installationen.

Skulle tro att fästmön genomskådar mig fort...:gnissla

Herr Johansson har dåligt inflytande.....nu måste "rocket stove" googlas och byggas.....dumma dej

//jj

:hihi

Inget du kommer ångra, bygga och provelda vedkaminer slår an någon slags primitiv sträng i en.

Hur är kylningen på kretskortet.
Min levererades med en fin 40 mm fläkt.
Monterade aldrig den utan åkte direkt till lokala databutiken och köpte en 120mm.
Flöde 40 mm fläkt = 4 cfm
Flöde 120 mm fläkt = 55 cfm

Går kallt och fint.

Jag har fått svar att det låter som kabelbrott i flatkabeln för X-axeln, ska felsöka den imorgon och se. Dom skickar en ny gratis isåfall så servicen är det då inget fel på.:tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top