Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så jävla snyggt så jag vet inte vart jag ska ta vägen!! :tummenupp :yoparty :banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett tidigare försök att gjuta kompressorhöljet som sket sig då jag hade för liten smältdegel, den biten slog jag sen sönder så gott det gick med spettet för att smälta ner igen men centrumet rådde jag inte på att stycka upp. Idag fick jag användning för det!



Jag måste nämligen göra en styrning för att centrera kompressorhöljet med diffusorplattan när bultcirkeln ska borras, det är väldigt noga att det blir rätt då en enda tiondel pajar frigången runt kompressorhjulet.



Här sitter den på plats.



Ett varv eltejp gjorde att det blev sugpassning på bitarna, nu gäller det bara att spänna ihop paketet och tänka igenom jobbet ett par gånger innan jag börjar borra.



Tjo!:tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Roligt att få se orden "...väldigt noga att det blir rätt..." och "...en enda tiondel pajar frigången..." kombineras med lösningen "...ett varv eltejp..." :tummenupp
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Roligt att få se orden "...väldigt noga att det blir rätt..." och "...en enda tiondel pajar frigången..." kombineras med lösningen "...ett varv eltejp..." :tummenupp

Antalet användningsområden för eltejp skall icke underskattas! Fungerar även alldeles utmärkt som gängtejp i tryckluftsystem! Jag har själv använt det, och det har suttit i över tio månader nu och fungerar fortfarande perfekt! :yoparty

För att återkoppla till tråden så anser jag att det här är kanske mitt favorit-wacko-projekt genom tiderna! Keep it going! Men du lär nog få fixa fram en ännu större motor till moppen innan du blivit klar med den här också. Kraven har liksom en förmåga att höjas allt eftersom man ser potentialen i grejorna runt om stiga. "Om man ändå har en sån här, så kan man ju lika gärna......." typ :tummenupp
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Visserligen verkar herr Johansson ha arslet fullt men ja e nyfiken på om de hänt nåt mer me jet-snurran :kär
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Antalet användningsområden för eltejp skall icke underskattas! Fungerar även alldeles utmärkt som gängtejp i tryckluftsystem! Jag har själv använt det, och det har suttit i över tio månader nu och fungerar fortfarande perfekt! :yoparty

För att återkoppla till tråden så anser jag att det här är kanske mitt favorit-wacko-projekt genom tiderna! Keep it going! Men du lär nog få fixa fram en ännu större motor till moppen innan du blivit klar med den här också. Kraven har liksom en förmåga att höjas allt eftersom man ser potentialen i grejorna runt om stiga. "Om man ändå har en sån här, så kan man ju lika gärna......." typ :tummenupp

Nja, får jag ut de 270hk som är beräknat så kommer jag klara mig långt. Då är det fullt fokus på aerodynamiken som gäller för att minska den där imaginära ladugårdsdörren man knuffar framför sig i höga farter.

Visserligen verkar herr Johansson ha arslet fullt men ja e nyfiken på om de hänt nåt mer me jet-snurran :kär

Menar du båtmotorn? Nä, inget nytt på den fronten. Lär nog inte bli det heller på ett tag då jag har åtminstone 5 pågående projekt som har högre prio.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Klokt att shimsa med elastisk eltejp, korrigerar automatiskt shimsarens ev. klantigheter. Cocacolaburksplåt eller andra metallmellanlägg är inte lika förlåtande.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Under några korta stunder i verkstaden har jag monterat ihop kompressorhuset och borrat hålen för de 15st M8 skruvar som ska hålla ihop paketet.



Efter att ha mätt, mätt igen och gruvat mig en stund var det bara att ta tjuren vid hornen.:gnissla



Jag borrade först genomgående hål med 6.5mm borr och sen drog jag M8 gängor i samma uppspänning. Med det gjort kunde jag ta bort diffusorplattan och borra upp hålen i kompressorhöljet till 8mm.



Pys pys med tryckluften och tork tork med ett oljigt örngott, sen var det så här tjusigt!



Bara för att kolla hur snett jag borrat hålen drog jag dit vanliga sexkantsskruv, det passade faktiskt rätt ok även om jag måste fila upp två hål nån tiondel. Sen ska jag försänka hålen för........*trumvirvel*..........försänkta M8 insexskruvar!



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur ska du kunna sätta låstråd i försänkt skruvar? :7peta

J.K Nilsson

Det ska jag inte, finns ingen anledning att trådlåsa då skruvarna sitter lättåtkomligt, inte utsätts för stora värmeskillnader och framför allt inte kan orsaka totalhaveri om en av dom skulle lossna. En droppe Loctite på gängen duger länge.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med lätt feberkänning i kroppen och Five Finger Death Punch i stereon gjorde jag ett krafttag med kompressorhöljet efter jobbet idag, för att kunna slipa in det sista finliret i frigången mellan kompressorhjul och hölje satte jag ihop motorn med lager och allt.



Här håller jag på dra fast kompressormuttern, den nedersta centimetern av kompressorhjulets borrning tränger på axeln så man måste ta i lite för att klämma ner det på plats.



Sen tog jag tag i försänkningen av skruvarna.



Vissa jobb blir både bättre och enklare att göra för hand och det här var ett sånt. Det hade tagit hela kvällen att spänna upp huset i fräsen och centrera in alla 15 hål.:gnissla



Försänkt och klart! Jag kommer behålla den gjutna ytan som den är då det är fränt. Blankpolerat är för pedofiler. (förutom Anderssonturbos grenrör, dom är tokschnygga! :) )



Sen lade jag en timme på att slipa in passningen för kompressorhjulet, med lite ritsfärg och gnuggande ser man tydligt vart vingarna skaver i.

Motorn börjar se rätt jäkla brutal ut nu, svårt att se på bild men den är rejält mycket biffigare än den gamla motorn som ändå orkar knuffa upp hojen i närmare 300km/h på 1600m.:)



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu får motorbygget vila en stund för hojen ska göras race ready inför One Mile, i vanlig ordning börjar man med en att göra-lista:



Drevningen stod på agendan i går kväll, för att minska slitaget på växellådan väljer jag en rätt hög drevning. En turboshaft-motor är nämligen rätt förlåtande i och med att den ger 80% av maxvrid redan vid 50% av maxvarv, så effekt kommer den leverera ändå.



Jag gick upp två kugg fram så nu har jag en teoretisk toppfart på lite drygt 360km/h, lär nog inte gå riktigt så fort på Fönebasen i år men det är bra att ha lite att växa i när nya motorn börjar vara färdigbyggd. Jag passade även på att bygga om fästet till varvtalsgivaren då infästningen tar i det nya drevet.



Sådär ja, och en skvätt kallgalv åkte på fästet efter att kortet blev taget. Idag dök även mc-lyften som jag beställt från Verktygsboden tidigare i veckan upp, töserna hjälpte till med att sortera muttrar och åka ruschkana nedför uppkörningsrampen.:)



Att jag inte skaffat en sån här tidigare, många kvällar liggandes på knä på betonggolvet som jag skulle ha sluppit då...:gnissla



Som synes har jag monterat på sidoplåtarna på bakdelen, det ska på lite dekaler också senare. I år ska jag dessutom se till att ha tävlingsnumret målat på kåporna innan jag åker iväg, hittills har det jämt blivit bortglömt så jag fått stressa dit siffrorna med eltejp i besiktningen...



Tjo!:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur reagerar motorn på kall respektive varm luft?

Bättre ju kallare den är som på en kolv morot eller är det annorlunda med stressfläcktsmotor?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur reagerar motorn på kall respektive varm luft?

Bättre ju kallare den är som på en kolv morot eller är det annorlunda med stressfläcktsmotor?

Kallare inloppsluft ger bättre massflöde och lägre temperaturer precis som på en ottomotor.

Jag har mest fyllt gasol, hämtat pumpade dykartuber och ställt för en provstart senaste veckorna, bara så ni vet...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kallare inloppsluft ger bättre massflöde och lägre temperaturer precis som på en ottomotor.

Jag har mest fyllt gasol, hämtat pumpade dykartuber och ställt för en provstart senaste veckorna, bara så ni vet...

Det där behöver min en 4 avsnitts Fingerinstruktionsvideo.

Har lite Turbinångest här.
Som du kanske märker då jag attackerar dig på två fronter :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top