Gasturbinhoj = JETeskoj!

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja det såg ut och lät som en low level pass av något som finns på en flygflottilj.
Och dekaltrimmet verkar ha haft önskad effekt:hihi

Impregnerad! Hade jag, mot förmodan, lyckats bygga något själv som hanterar dom varvtalen och temperaturerna tillsammans med diverse brännbart så undrar jag om jag skulle våga sätta mig ovanpå...
Gratulerar:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack!

Jag är begåvad med förmågan att inte tänka så mycket på eventuella konsekvenser av det jag gör, annars hade jag nog inte satt mig grensle över en hembyggd gasturbin som går på både övervarv och övertemp samtidigt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade jag haft dina kulor av härdat stål hade inte jag heller brytt mig, krävs väl mer än en exploderad hemmabyggd jetmotor för att de ska ta skada så varför oroa sig? :D

Seriöst dock, det är jävulskt respektingivande på många nivåer! Att bygga något från grunden och upp, inklusive motor och allt, och sen köra ekipaget i nära nog 300 blås... Respekt! :tummenupp

Grattis till toppfartsökningen! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hade jag haft dina kulor av härdat stål hade inte jag heller brytt mig, krävs väl mer än en exploderad hemmabyggd jetmotor för att de ska ta skada så varför oroa sig? :D

Seriöst dock, det är jävulskt respektingivande på många nivåer! Att bygga något från grunden och upp, inklusive motor och allt, och sen köra ekipaget i nära nog 300 blås... Respekt! :tummenupp

Grattis till toppfartsökningen! :)

Tack ska du ha! Det har varit en minst sagt spännande resa från tanke till körbar hoj, nån jävligt långtråkig dag ska jag sätta mig och läsa igenom tråden och skratta åt alla idéer jag haft genom åren som jag senare fått riva bort och bygga om.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja just det, jag fick en jäkla ball pokal på posten efter att jag kom hem från tävlingen. :tummenupp



Jag hade inte tid att stanna kvar på prisutdelningen då jag skulle jaga älg 50 mil norrut morgonen efter, sen hade jag inte räknat med att vinna nåt heller. Kul!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack själv! Det är så himla fint att människor som du håller på med underbart bänga projekt, för då slipper ju jag att hålla på med just det bänga projektet! OCh kan hålla på med andra bänga projekt!!!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Perfekt att kunna komplettera varandra liksom! :)

Tanken var att jag skulle klämma av ett långpass skogslöpning ikväll men då jag visst har en förkylning på ingång blev det verkstaden istället, inte så tokigt att ha vitt skilda intressen ibland.



Jag byggde en större arbetsbänk så jag får plats med så mycket som möjligt av hojen utan att behöva stapla saker på varandra, sen var det bara att börja klä av damen.



En bra bit på väg, här ska jag precis lyfta ut motorn och luftburken.



Jag ska skriva ett lite mer ingående inlägg senare om vad som ska göras åt hojen i vinter, det är en del saker som förhoppningsvis kommer göra susen för både luftinsläpp och avgastemp.

En timme senare var det lite mer prylar på bänken.



En snabb damage control visade att det inte var nåt fel alls med motorn bortsett från att den sugit i sig något olämpligt vilket ni ser på hacket i kompressorvingen.



Inga tecken på överhettning i motorn och endast en spridare som var delvis blockerad av skräp/koks.



Turbinhjulet ser även det mycket fint ut, motorn verkar sannerligen tåla rejält med smisk!:)



Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack! :)

Nu när luftburken är ett minne blott blev jag tvungen att hitta något annat ställe att sätta fast alla pumpar och grejor, och jag vill gömma dom inuti ramen så det går bygga vidare på frontkåpan senare utan att det ska hänga massa skit i vägen.



Med några bitar kartong och ögonmått sågade jag ut och bockade till en plåt som utöver fästpunkt för pumparna även kommer tjäna som stänkskydd för motorn, det är ingen höjdare om det sprutar sand och skit från framhjulet rätt in i insuget...:gnissla



Sen var det bara att börja klura ut var allt ska sitta, tryckoljepumpen fick samma placering som sist då den passar bra där.



Sen flyttade jag in oljetrycksregulatorn och bränslepumpen hit, det blir mycket mer lättmekat än tidigare vilket är ett stort plus.



Returpumparna ska jag försöka montera under ramen mellan tankarna för att få dom ur vägen, det blir trångt men det ska fanimej gå. Som flickan sa.:tuttar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter surströmming och lättöl på jobbet blev det några timmar i verkstaden för att få fast returoljepumparna, efter en timme med Neil Young, tumstocksmåttande och tigsvetsande fick jag ihop ett par pumpfästen i rostfritt.:tummenupp



Det var trångt som i en prästfitta (ett talesätt, har inte provat själv) men jag lyckades placera pumparna så att slangkopplingarna går fria från tankgavlarna och inte sticker ner under tankbotten.



Nu sitter även pumparna symmetriskt vilket är betydligt snyggare än om jag bara knölat dit dom på måfå.



Dessutom har jag fått de nya spridarnålarna med posten, en polare håller på testa ut en ny nålspridardesign som verkar väldigt lovande och ifall det funkar som det är tänkt knycker jag designen rätt av. Återkommer till det senare.:tummenupp
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Nä nu får det allt vara ordning på fakta.
Surströmming är inte rutten fisk (även om det luktar så), den framställs liksom alkohol genom jäsning.
Nu är du månne en sån som inte nyttjar produkter framställda genom denna process oavsett om dom är destillerade eller inte. Valet är fritt att äta surströmming men nog är det fränt att bygga jetmotorcyklar hemma i snickarboa.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top