Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har, tack vare kamrat Lars-E´s hjälp tidigare, lyckats tjyvkoppla 3D-skrivaren och fått liv i den igen! Då det är den trådlösa kopplingen mellan dator och skrivaren som kukat ur har jag kopplat en gammal laptop direkt in i skrivaren så jag får flytta filerna med USB-sticka rent fysiskt istället för att köra dom över nätverket.



För att fira ritade jag upp ett ramfäste för brytarpanelen och skrev ut det i nylon, tidigare satt brytarpanelen skruvad i sidan på luftburken men den är ju historia nu som ni vet.



Då jag tidigare saknat mätning av bränsletryck tänkte jag göra något åt det nu, det är mycket bra att veta både för injustering av tomgången och som en indikering på att nåt inte står rätt till ifall bränsletrycket plötsligt är högre/lägre än normalt vid ett givet laddtryck.

En passbit mot bränslefiltret frästes med en 1/8"NPT gänga för en bränsletrycksmätare, tills vidare sätter jag en glycerinfylld mätare där och senare kanske det blir en trycksensor och en elektrisk mätare uppe på mätartavlan så jag kan videologga bränsletrycket.



Jag tog även och satte en kulventil på slanganslutningen till dykartuberna, det är ett jävla skruvande på kranen för att öppna och stänga dykartuberna vilket slösar en massa luft så nu kommer det bli både enklare och snabbare att starta hojen.



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår gick jag bet på hur jag skulle placera oljetrycksgivarna, visst hade jag kunnat klåpa ihop det på något vis men det kändes som att jag kunde hitta på en bra lösning om jag lät det bero en stund. Så var även fallet, genom att dra oljeslangen från pump till regulator från andra hållet fick jag plats med denna:



Det som skulle få plats var en Hobbs ställbar tryckkontakt som klipper bränslepumpen om oljetrycket blir för lågt och en oljetryckgivare till Autometermätaren.



Så här flott blev det!:tummenupp



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då en vän har räknat ut hur man gör bättre nålspridare till gasturbiner ska jag byta ut de jag har mot en ny modell, men innan jag gör det vill jag veta hur de gamla spridarna flödade. Diffar det för mycket skulle det kunna vara en förklaring till den hot spot som lurar avgastempmätaren att motorn går varmare än den gör.



Vår snälla mattant på kooperativdagiset sponsrade med 18 lagom stora plastmuggar mot att jag bakar en påse kanelbullar till fröknarna, helt klart en bra deal!:tummenupp



Jag använde hojens bränslepump och en PWM-styrning och spolade tills muggarna var ungefär halvfulla, sen vägde jag varje mugg på köksvågen och skrev ner värdena på tavlan. Nr 1 är spridaren högst upp och sen räknade jag medsols sett från inloppet till förångningsrören.



Det jag kunde se var att en spridare är mer eller mindre tät, men det visste jag redan då jag testat dom med gasol tidigare. Annars är det väl en rätt jämn spridning, lite väl hög diff kan tyckas då det skiljer uppemot 15% i flöde mellan vissa spridare.

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu när jag flödestestat de gamla bränslespridarna kan jag börja byta dom mot den nya modellen,viktigt att tänka på är att hålla bränsleringen trycksatt med luft medan jag löder loss de gamla spridarna och slipar rent så det inte kommer in skit som kan täppa igen spridarna senare.



Losslödning in progress!:tummenupp



Det är som ni ser en lika enkel som genial modell som min vän John Wallis kommit på. En knäck längst fram på sprutnålen ger en kamformad spraydimma som borde blanda sig bra med luften som passerar genom förångningsrören.



Här har jag silverlött fast den första spridaren.



Jag placerar den mot ena väggen i förångningsröret så att bränslesprayen täcker så stor del av rörarean som möjligt.



Nu är det bara 17 spridare kvar, ett antal timmars pyssel med att fila nålar och löda och sen provflöda för att se så inte någon spridare är igentäppt med lod. Lär väl ta nåt kort när jag börjar på bli klar.:)

Tjo!:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gasfyller du rotsidan när du löder sånt härnt? Lär ju vara viktigt att det är fritt från oxider när man är nere i nålstorlekar ????
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gasfyller du rotsidan när du löder sånt härnt? Lär ju vara viktigt att det är fritt från oxider när man är nere i nålstorlekar ????

Det borde man kanske göra, men det lär vara för sent nu då jag lött och svetsat i omgångar i flera år i plenumet. Jag får se till att skölja ur/ultraljudstvätta rören ordentligt efteråt för att få ut eventuell skit.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Oj bra fråga. Minns att jag läste om den i någon skotertidning i mina ungdoms dagar. Men hur den var byggd rent tekniskt vet jag inte.
Herr Johansson eller typ Boost 3 kanske har koll?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Har det körts nåt fort med den eller är den hastighet som stod i tidningsreportaget bara teoretisk toppfart? Tycker man borde ha sett mer av maskinen om den presterar så bra som det påstås.

Vet faktiskt inte om den presterat vad som uppges eller om det är teoretiskt, jag flyttade söderut och slutade på den arbetsplatsen när den var färdig.
Det var lite funderingar om mattan skulle hålla i max hastighet, den kördes även på asfalt med hjulförsedda skidor.

Jaha du hänger här du också. ;-)

Lite (mkt) OT men har du tråd om dina byggen här a? :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Yes. hänger här också :tummenupp
Funderar på lägga upp en tråd på mitt gamla bygge då jag har tusentals bilder som ligger och skräpar på hårddisken (om det finns intresse), kommer lägga upp en tråd när jag påbörjar mitt nästa bygge senare (när skotern är servad och klar för säsongen).
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Flikar in med lite hojskruvning om det går bra.:)

Efter att fästmön tuppat av smög jag mig ut i verkstaden för lite Carlene Carter och silverlödning.



Med alla spridare lödda och böjda till rätt radie var det bara att rigga för provflödning igen, riktigt så här fort hade jag inte tänkt att det skulle gå för min bränsletrycksmätare jag beställt har inte ens hunnit komma. Nåja, det går ju ändå.



Jävligt svårt att ta ett bra kort på spridarstrålarna utan att det blir suddigt, men det ser riktigt bra ut kan jag lova. Dom ger en tunn ridå av fotogen som luften kommer blåsa igenom och blanda sig med, precis som det var tänkt.



Flödessiffrorna är inte mindre imponerande de, mycket mer konsekventa flöden med dessa spridare jämfört med de gamla, jag lät pumpen gå i 3 minuter så hårt jag kunde utan att fotogenet började skumma upp ur förångningsrörens inlopp och det totala minutflödet för hela spridarringen blev 1118g/min eller lätt avrundat 1.4 liter/minut. Bra precis där det ska ligga faktiskt.

Flödesdiffen mellan den mest och den minst flödande spridaren är endast lite drygt 7% och de allra flesta ligger betydligt tätare än så, inget att klaga på minsann!



Bara att börja skruva ihop motorn igen med andra ord för en provstart!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med de nya spridarna på plats var det inte mycket att vänta på, utan jag började montera ihop motorn igen.



Turbinhjulet och allt på den varma sidan ser oförskämt bra ut med tanke på hur mycket smisk motorn fått genom åren.



Kompressorn däremot verkar ha tuggat i sig något svårsmält då det är flera små hack i bladkanterna. Jag filade till det värsta och siktar på att byta kompressorhjul efter nästa säsong.



Sen lånade jag hem ett boroskop för att kika lite på pinjongen och kronhjulet i växellådan, smidigt som tusan att slippa plocka isär alltihop innan man vet om det behövs. Det såg helt ok ut i mina lekmannaögon men jag tror att jag ska tighta ihop ingreppen en tiondel eller nåt sånt, så jag kommer plocka ut kronhjulet och schimsa upp det senare.



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top