Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har skaffat ett riktigt kvalitets-gashandtag till hojen! Jag slog på stort och köpte det dyraste jag hittade, ett Domino elhojshandtag som har en inbyggd potentiometer och en microbrytare som bryter vid nolläge på gasen.



Olov hjälpte mig att plocka ihop en beställningslista med grejor till PWM-styrningen, för att undvika sommarens lilla missöde där bränslepumpens hölje råkade jordas och pumpen gav fullt tryck vid uppstart kommer vi bygga en PWM som reglerar på + istället för på jord.

Då stannar bränslepumpen istället om PWM:en pajar eller om det tjyvjordar någonstans, mycket trevligare än spontan fullgas...:näsblod



Känslan i gashandtaget är mycket bra, det märks att det är kvalitet i det. Betydligt kortare slag än i mitt gamla hembyggda potentiometer-handtag dessutom vilket är bra då jag tidigare var tvungen att vrida rullen nästan ett helt varv för att få fullgas.



Jag startade nyss 3D-skrivaren för att printa ut en apparatlåda jag ritat till Arduinokortet till PWM-styrningen, lär tugga på tills i morgon bitti så jag får väl kolla innan jag åker till jobbet om det är klart.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Printern hade tuggat klart när jag kom hem från jobbet idag.



Det är en Arduino Nano som ska styra bränslepumpen, potentiometern är justeringen för tomgång.



Mycket mer fältmässigt att ha den så där än att jag ska behöva koppla in datorn och programmera om för att ändra tomgången.



Sen dök bränsletrycksmätaren upp med posten idag, grett!



Jag testade att ta korten med min nya Samsung S7 istället för systemkameran, fan vet om det inte blir bättre bilder med mobilen.:tummenupp

Tjo!:)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kanonbilder och käck plastpryl. Bytte du nummer i telefonbytet? har inte kunnat nå dig på ett tag.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ok. provar om nån dag igen
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
synd att jag såg det först nu
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Noggrant tvättat :D:D

Nja, mer taskig timing.

Nu är även tändningsboxen utskriven, den lär stryka på foten senare då jag bygger om hojen för fotogentändning men tills dess förvärmer jag med gasol och tändstift.



Innanmatet, en högspänningsgenerator med omformare från 12v till 5v. Den skrämmer skiten ur en med en uppemot centimeterlång ljusbåge och ett ljud som nästan gör ont i öronen, ingen leksak med andra ord.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men nu har jag hittat en leksak med rätt sorts framdrivning till herr Johansson iaf :tummenupp https://www.blocket.se/blekinge/Gokart_med_gasturbin_70486130.htm?ca=5&w=3

Den där såg jag när jag satt och slentriansökte gasturbiner på Blocket för dan, frän! Det vore intressant att se nån film också då jag antar att dom kört med den, en jetkonverterad 502:a ger väl inte tokmycket effekt men 100-150kg dragkraft borde den hysta ur sig i alla fall.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan så trist det är att dra el, jag är mitt uppe i en omdragning av kablaget till alla pumpar och sånt som blivit flyttat på hojen.

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eldragning har dödat entusiasmen för tusentals byggen, fast här är det ju bara en liten fnurla i en jättetråd!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte mycket kvar nu innan jag kan tejpa ihop kabelhärvan igen, oljepumparna och tändningen funkar nu. Bara PWM-styrningen till bränslepumpen kvar att ta tag i, och det ska kamrat Olov hjälpa mig med.:tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top