Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ju en snabbkoll i växellådan med en kamera tidigare, men när jag liks hade kåporna avplockade så var det fort gjort att plocka loss krondrevet och kika lite närmare.



Inuti såg allt ut precis som jag hade hoppats på, nere till höger på bild ser ni en magnetplugg och den var i princip helt ren vilket tyder på minimalt drevslitage. Hade den sett ut som en igelkott full med metallspån skulle det varit ett dåligt betyg för tvångssmörjningen.:näsblod



Närbild på krondrevet, det lilla slitage som syns har varit där sen efter den allra första provkörningen då jag glömde fylla olja i lådan.



Allt är lugnt med andra ord, bara att skruva ihop lådan igen!



Tjo!:tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Kora utan olja funkar längre än man tror. En av våra lastbilar gick 5 mil med nyrenoverad motor fastän verkstaden glömt hälla i olja.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kora utan olja funkar längre än man tror. En av våra lastbilar gick 5 mil med nyrenoverad motor fastän verkstaden glömt hälla i olja.
Fast inte längre än så va? :D
Körde en moppe några mil med enbart vatten i lådan en gång också, kylde o smorde helt ok.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, det blev tvärstopp. Tror chaffisen gasat bra på slutet, allt i motorn satt ordentligt fast efter det stannat och det mesta fick bytas.
Fränt att inte block å allt blev skrot.. det är några tusen pållar som vill vrida sönder allt som finns när det skär. Växte upp i en fh16.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Multi-tasking sägs ju vara nåt att stå efter, och det är inte som man lätt kan tro det finska ordet för gangbang utan ett ord för när någon håller på bygga flera gasturbiner samtidigt!



Nu när jag stött på patrull med varvräkneriet på hojen lägger jag det åt sidan en stund och fortsätter med JU-02 istället, projektet för kvällen blev att få till lagerspelen och kompressorfrigången en gång för alla.

Jag mätte upp axialglappet i lagringen till 0.3mm vilket är i största laget, för att tighta ihop detta till mer lämpliga en tiondels mm klockade jag upp kompressorhuset i svarven och svarvade av delningsplanet mot lagerhuset 0.2mm.



Sen fick jag erkänna för mig själv att de där tjusiga försänkta insexskruvarna i kompressorhöljet måste väck, höljet centrerade inte helt perfekt runt kompressorhjulet och med de koniska skruvskallarna tappar man möjligheten att justera detta innan man drar fast höljet.

Efter en timmes finslipande och mätande var jag nöjd med frigången, nu är det bara lite småplock kvar innan jag kan sätta oljetryck på lagringen för första gången!



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Goda nyheter kära vänner!

Jag kommer i fortsättningen kunna lägga ner betydligt mycket mer pengar på hojbygget än tidigare, jag har nämligen räknat ut hur man kan masstillverka såna där Pittcoins med 3D-skrivaren! :tummenupp

 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De sista inläggen har jag skrattat gott åt. Mobil versionenpå denna plattan eller om det min obskyra webläsare har ingen gilla funktion så här har du ++ av mig
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo ett par kukar livar fort upp stämningen. :)

Jag bröt ihop ett motorstativ till JU-02 idag.



Betydligt enklare att jobba med motorn nu när den inte rullar runt på arbetsbänken. :)



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Något som jag länge grubblat över är oljereturen på motorcykeln, eller närmare bestämt trycket inuti den.

Jag har två pumpar som suger ut returoljan ur motorn och tillbaka till oljetanken, och det funkar bra när motorn är avstängd men när motorn är igång läcker det in laddtryck i lagerhuset och skapar ett övertryck i oljeledningen mellan motor och pumparna. Pumparna blir alltså en strypning för returoljeflödet.

Kolla filmen där jag mäter trycket i returledningen, mätningen börjar vid 3:31.

https://youtu.be/gLYInPTrdaU?t=3m31s

Skulle jag ha en slang rätt från motorn till tanken utan pumpar så kommer laddtrycket pressa ut oljan ur motorn och funka hur bra som helst så länge motorn är igång, men utan laddtryck kommer det pressas ut olja in i motorn och ryka och brinna efter att hojen stängs av. Alltså behövs en kompromiss; en fullflödande oljeretur plus en pump som hjälper till när motorn är avstängd.



För att få det att funka behövs en backventil på den öppna ledningen så inte returpumpen suger luft från tanken istället för olja från motorn.



Lösningen blev en stålkula i ett rostfritt hus där oljan kommer in underifrån, lyfter kulan och fortsätter in i oljetanken. När motorn är avstängd och returpumpen suger olja lägger sig kulan i botten och täpper till ledningen för att förhindra att pumpen suger luft.



Om det funkar eller inte vet jag inte förrän jag startat hojen, men jag har i alla fall testat att en enda returpump (det var två förut) håller undan oljeflödet utan att det läcker olja förbi tätningarna i motorn.

Visst, det funkade bra tidigare också men nu spar jag ström i batteriet och säkerställer att oljan alltid kan ta sig ut ur motorn, som det var tidigare hade inte oljan kunnat ta sig ut ur motorn ifall pumparna stannat och det hade blivit ett rejält haveri det.:näsblod
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kvällens pyssel blev att göra ett ryck på lagerhuset till nya hojmotorn, oljekanalerna till glidlagren blev första anhalt.



För att underlätta för oljan att ta sig in i glidlagren slipade jag ett spår där kanalen kommer fram. Det har väl gått göra lite stiligare i fräsen med en liten slitsfräs som jag hade varit tvungen att beställa, men rent praktiskt sett duger det lika bra att karva ur lite med Dremeln.



Med det gjort gick jag på kvällens andra jobb, att göra ett fäste för oljereturröret. Jag kapade ut ett fäste ur en rostfri plåt, borrade hål för oljeröret och två M5-skruvar och använde sen fästet som mall för att gänga hål i lagerhuset.



Så här blev det, skruvarna ska så klart borras för låstråd så dom inte riskerar att lossna och ställa till med kaos i motorn.



Jag väntar med att svetsa fast fästet i röret tills jag vet exakt vilken vinkel det ska sitta i.

Gokväll!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ännu en milstolpe är passerad för det nya motorbygget till hojen!:banana

Idag monterade jag ihop lagerhuset och rotorn med alla tätningar på plats, nu var det nämligen dags att testa med lite oljetryck.



Utan någon returoljepump som skapar ett undertryck i lagerhuset vill det läcka lite olja förbi axeltätningarna, fullt normalt och det hjälpte inte heller att jag hade 6kg oljetryck påställt.

https://youtu.be/rQ6ULl55848

Efter att filmen togs mätte jag upp oljeflödet och fick det till i runda slängar 0.5 liter/minut, bra att veta så jag kan jämföra mot returpumpens teoretiska maxflöde.



Allt såg hur som helst skitbra ut så nu är det bara att fortsätta bygga, injustering av turbinhölje och brännkammarbygge står näst på tur.

Tjoho!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med kompressorhuset inslipat och motorn ihopskruvad kunde jag ge mig på andra änden, nämligen turbinhuset! Lite ritsfärg penslades på huset så jag kan se vart det nöter emot.



Sen var det bara att snurra turbinhjul, kolla skavmärkena och sätta upp huset i svarven för att slipa. Ett tiotal gånger kräves för att få till en godtagbar frigång mellan turbinblad och hus.



Svårt att ta kort på resultatet, men jag gjorde ett försök ändå. Det viktiga är att det går pressa hjulen åt sidorna och framåt/bakåt utan att dom tar i husen, med oljetryck över lagren centrerar sen axeln sig så då får man rätt frigång runtom.



Ännu en punkt avklarad på den digra listan, nu är det dags att börja skissa på brännkammaren. Jag tryckte fast ett par förångningsrör för att ha något att måtta emot och gjorde en grov skiss på vilket utrymme som finns.

Det gäller att få in så mycket brännkammarvolym som möjligt då det är närmare 2 kilogram luft i sekunden som ska passera genom den...:3freak



Tjo!:tummenupp
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Den kursen är rätt svajig. :)

snyggt med nya motorns oljetest!!, ser fram emot ytterligare ihopmontering och tester!!

vid varv och driftstemp- finns det risk att spelet mellan turbin och omgivning blir för litet eller allt "växer" lika mycket??

pitcoin växelkurs ligger lite "styvt" på 1.64- men skulle nog "satsa" på att den "skjuter" i höjden ganska snabbt för att sedan "slakna" en aning......

:D:Dähhh- fan vad tisdagstramsig man kan va:D:D:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
snyggt med nya motorns oljetest!!, ser fram emot ytterligare ihopmontering och tester!!

vid varv och driftstemp- finns det risk att spelet mellan turbin och omgivning blir för litet eller allt "växer" lika mycket??

Helt rätt, på gamla motorn nöp turbinhjulets baksida emot plattan för ledskovlarna när den började bli varm. Turbinaxeln expanderade mer än lagerhuset med andra ord.

Med det i åtanke har jag tagit till några tiondelars extra frigång här och där, om jag tappar en procent i verkningsgrad kvittar så länge motorn inte riskerar att nypa ihop. :tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top