Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För några kvällar sedan monterade jag ihop motorn och tog en del kort på trådlåsning och annat jättespännande som ni sett ett dussintal gånger förut, tyvärr så tog min SSD-hårddisk i Macbooken och pajade så dom försvann.

Tack och lov så hade jag säkerhetskopierat datorn bara någon dag innan haveriet så jag lyckades återskapa allt annat, annars hade 20 års bilder och filmer från alla projekt jag byggt varit borta...:gråta



Motorn sitter i alla fall i ramen nu, snacka om gott om plats och lättskruvat det blev nu när luftburken är väck! Nu härnäst ska det dras stålspunnen slang och börja planeras för vatteninsprutningen.



Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu när motorn sitter på plats är det bara att börja jobba på skatboet med kulörta AN-kopplingar och stålspunnen slang igen, ikväll hamnade bränslefiltret på plats.



Som ni ser så saknas bränsletrycksmätaren, den är beställd sedan länge så förhoppningsvis trillar den in snart. Jag väntar även på gashandtaget som verkar ha fastnat i tullen, tullräkningen var dom jävlarna snabba med att skicka men att posta vidare själva försändelsen är visst inte så bråttom.



Jag har även räknat ut hur oljeslangarna ska dras, så nu måste jag bara förbi H2M Racing och handla ett par meter stålspunnen slang till för att kunna göra klart det.

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att klämma ut så mycket effekt som möjligt ur JU-01 till sommaren blir det vatteninsprutning i motorn.



Spridaren jag tänkt använda är en rostfri historia till högtryckstvättar, 65° spridningsvinkel och knappa 2 liter/min ska den flöda enligt pappren men det återstår att ta reda på.



Jag provflödade den med en liten membranpump och då gav den 0.8L/min vid ett okänt tryck, på tok för lite då jag kommer behöva trycka in närmare 3L/min spolarvätska (mix av sprit och vatten, luktar gott och låter ofarligare för besiktningsgubbarna än metanol) i motorn på fullgas.



Jag har en Bosch 044 pump liggande som jag ska testa senare, då jäklar lär det bli lite mer flöde.:tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Den här tråden har jag inte läst i på ett tag, den gjorde mig glad inför helgen! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då den lilla pumpen gav för lågt tryck bestämde jag mig för att byta till en större pump, valet föll på en Flojet membranpump jag använde som oljepump på min gamla jet-gocart. Då den hade AN6 anslutningar så fick jag sätta stegborr och tigsvets i vattentanken för att få dit en motsvarande aluminiumanslutning i bakkant.



Efter lite slangdragning var det klart för ett nytt test, nu såg det bättre ut med 1.2L/min vid 6.5kg vattentryck. Spridarbilden såg dessutom mycket bättre ut nu när trycket var högre.



Rent teoretiskt sett ska motorn klara av närmare 3 minutliter vatten, men jag testar med en spridare först för att se vad som händer och senare kan jag montera en andra spridare ifall det verkar behövas.

Tjo!:tummenupp
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Den här tråden har jag inte läst i på ett tag, den gjorde mig glad inför helgen! :)
Den gör mig glad också, hver gang han johansson nördat till det igen.
För missförstånds undvikande: I min bok är nörd (= någon med kunnande och stor energi som gräver djupt på omöjliga områden och kommer upp med bra skit) en hederstitel.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu när jag vet att jag har en pump som klarar av att trycka tillräckligt med vatten genom spridaren kan jag börja montera fast grejorna på hojen.



Igår kväll ritade jag upp ett ramfäste för vattenpumpen och körde igång en 10-timmars utskrift, och när jag kom hem efter jobbet idag stod det ett färdigt fäste och väntade på mig i skrivaren. Smutt!



Efter att ha städat ur lite supports ur hålen för buntband och ha dragit M5 gängor för att kunna nypa fast pumpen var fästet klart!



Här hänger pumpen på sin ungefärliga plats, svårt att hitta en vettig vinkel att ta kort i men det syns ändå hur den sitter underhängd i det övre ramröret.



Sen monterade jag även fast vattenspridaren där den ska sitta.



Vinkeln är satt så spraykonan träffar kompressorhjulet strax under muttern, högre än så och det är risk att det kommer en del vatten utanför insuget.



Med tanke på att traktorpullinggubbarna spolar in rätt rejäla mängder vatten i turboaggregaten utan någon direkt hightech-insprutning (i vissa fall bara en vattenstråle rätt in) så lär nog det här funka utan att göra allt för stora skador på kompressorn.

Tjo!:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Exakt vad är fördelen med vatten/sprit-insprutning? Dvs, att det det sänker förbränningstemperaturen förstår jag, men det är väl inte nödvändigtvis bara bra? Antar att man kompenserar med mer bränsle för att få mer snurr på sakerna?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu tror jag den sista AN-kopplingen är monterad på hojen, utan att ha räknat efter har jag nog bytt en månadslön eller två under åren mot kulörta slangkopplingar hos H2M Racing. Snyggt och lättskruvat blir det så dom är värda varenda krona.



Ikväll drog jag slangarna från vattentanken till pumpen, och vidare från pump till spridaren. Jag funderade en stund om jag skulle montera en tryckmätare på ledningen men sket i det då jag ändå inte kommer ha tid att glo på den när jag kör.



Next up är att dra el, jag måste snygga till elhärvan lite då inte ens en skatfamilj skulle vilja bo där i nuläget...:gnissla
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Exakt vad är fördelen med vatten/sprit-insprutning? Dvs, att det det sänker förbränningstemperaturen förstår jag, men det är väl inte nödvändigtvis bara bra? Antar att man kompenserar med mer bränsle för att få mer snurr på sakerna?
Jättekort förklarat: Vattnet som skickas in övergår i ångfas av värmen i förbränningen och det blir en jävla massa ånga som ökar trycket i turbinen vilket ger mer kraft.

Alla förbränningsmotorer borde byggas med vatteninsprutning.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Under tiden jag väntar på grejor för att göra färdigt elsystemet på hojen passar jag på att bygga vidare på JU-02, det var ett tag sedan nu.

Först ut för kvällen blev att kapa till rätt längd på motorhöljet, ett tjockväggigt 300mm rostfritt rör som en kollega ordnat fram åt mig. Bakgaveln sitter ditklämd bara för syns skull, den ska svetsas fast senare.



Sen fortsatte jag där jag slutade sist, nämligen med oljereturröret. Jag hade gerkapat till ett par rörstumpar så efter lite inpassning så svetsade jag ihop dom. Formen på returröret är inte vacker men nödvändig då det kommer sitta en brännkammare runtom lagerhuset, så det ryms liksom inga fina radier och annat ögongodis.



Något jag inte hade räknat ut sist var hur genomföringen av röret genom motorhöljet skulle göras, det är inte helt enkelt då den dels måste vara oljetät så det inte sölar olja inuti motorn och dels vara lufttät så det inte trycker in laddluft i returkanal eller ut genom höljets genomföring.



Men det mesta löser sig om man låter det bero lite, jag klurade lite och kom fram till en design med en stödhylsa och en o-ring som både tätar och tillåter en viss mån av vinkelfel. Jag kommer göra ett externt rör som träs in genom ett hål i motorhöljet och sätts ände mot ände med returröret jag nyss svetsade ihop.



Här är de två rostfria rörändarna färdiga, o-ringen sitter i sitt spår som ni ser.



Nu kanske det klarnar lite hur jag har tänkt, allt är svetsat och klart. Det hitre rörets ände sticker ner genom o-ringen och tätar och kragen trycker fast o-ringen så den inte trillar dän som di sägert i Skara. (lyssnade på Eddie Meduza när jag skruvade så dialekten har satt sig lite...)



Sist ut är en bild på rören ihopsatta, tätt och fint och med rätt bra rekamån i sidled. Något slags skruvfäste ska jag svetsa fast i röret senare så det går fixera lite bättre inuti motorn.



Tjo!:krama
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fortsatt gnuggande på nya hojmotorn, turen har kommit till oljetrycksröret. Jag bockade till ett rostfritt 10mm rör och svetsade fast i den gängade pluggen i lagerhuset jag gjort tidigare.



Sen började jag svarva genomföringsröret som ska sticka ut genom fronten på motorn i 253MA, överkurs javisst men jag hade ett lämpligt ämnesrör liggande.



Svarvat och gängat med M10x1.0.



Rören upplagda för ett gruppfoto. :)



Sen borrade jag upp ett av hålen i frontplattan till 10mm för att få igenom oljeröret, och efter lite slipande och borrande såg det ut så här.



Kass skärpa på kortet men här syns i alla fall den gängade AN6-muttern som oljeslangen ansluter till.



Svetsat!



Tjo!:)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jättekort förklarat: Vattnet som skickas in övergår i ångfas av värmen i förbränningen och det blir en jävla massa ånga som ökar trycket i turbinen vilket ger mer kraft.

Alla förbränningsmotorer borde byggas med vatteninsprutning.
Kyler och ökar därmed densiteten på inluften som jag begriper den eminenta artikeln...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När töserna lagt sig och fästmön åkt på tant-jympa gick jag ut och spände upp kompressorhöljet till JU-02 i storsvarven, det var dags att passa in motorhöljet nämligen!



Svarv svarv...



Jodå, presspassning är precis lagom.



För att få det riktigt prästfittetätt svarvade jag ett spår för en 5mm O-ring i silikon.



Framgent ska jag borra och gänga en serie hål framför o-ringen som jag ska skruva fast motorhöljet med, räknar man lite på arean på motorhöljets bakvägg (630cm2) och laddtrycket (max 4kg/cm2) så blir det 2.5 ton som vill pressa isär motorn på fullgas! :3freak

Med ett drygt dussin M6:eek:r blir det ca 100kg per skruv medräknat M10:eek:rna som håller höljet mot turbinhuset, bör hålla tycker jag.



Som ni ser så skruvade jag ihop motorn dels för att kolla hur allt passar och dels för att den ska ställas åt sidan ett tag igen, nu ska jag ta tag i elsystemet på hojen!:banana



Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top