Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag när jag kom in från förmiddagspromenaden så hade mitt nya lager kommit med posten, det verkar passa bra.

TV94rotor15.jpg


Jag måste brotcha ur det några tusendelar så det inte tränger lika mycket på axeln bara, på bilden sitter lagret längre ut än det ska göra eftersom axeln blir lite tjockare längst in för att kompressorhjulet ska sitta fast ordentligt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Och jättefina kaffekoppar har du. förutom ännu en kul idé. Jag väntar på fortsättningen, lika ivrigt som ett barn väntar på tomten.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Underbart projekt, som hoj+flyg+jetnörd kommer jag att följa det noga! :yoparty
Särskilt kul med planerna på turboshaft, så det faktiskt kan gå att få något arbete uträttat. Men litet nyfiken blev jag på hur du implementerar EBK sedan, då får du ju bygga om hela huset mellan turbinerna? Eller var det mest tänkt för förstastadiet, utan sekundär turbin?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Exakt så var det tänkt, hinner jag klart med grundmotorn innan Funästävlingen nästa år ska jag bygga en EBK och sätta motorn på en spark. Ingen tokhög prio på det direkt, men hinner jag vore det ju skoj.

Men litet nyfiken blev jag på hur du implementerar EBK sedan, då får du ju bygga om hela huset mellan turbinerna? Eller var det mest tänkt för förstastadiet, utan sekundär turbin?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jäkligt kul bygge!
Är iallafall lite frågande till en del saker. Du har ju uppenbarligen en radial kompressor. Det maximala möjliga mass flödet (heter det så på svenska?) kan ju inte bli stort med denna typen av kompressor om du nu tänker använda den som en jet?
Är din motor så avancerad så den är ombyggningsbar så du kan dubbla axlar med en kompressor-turbin och en kraft-turbin (vet inte om det heter så heller, free power turbine iallafall)? I så fall så lär du ju få bra mycket bättre fart på hojen med en sån turboshaft motor.
Tror inte EBK ger så mycket om du inte använder en axial-kompressor.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det maximala möjliga mass flödet (heter det så på svenska?) kan ju inte bli stort med denna typen av kompressor om du nu tänker använda den som en jet?

Hur tänker du nu?

Det finns inga axialkompressorer med dessa massflöden (drygt 1kg/s) eftersom det är praktiskt omöjligt och teoretiskt skitsvårt att tillverka en som har en vettig verkningsgrad.

Av samma anledning hittar du inte speciellt många axialkompressorer på turboaggregat heller.

Är din motor så avancerad så den är ombyggningsbar så du kan dubbla axlar med en kompressor-turbin och en kraft-turbin (vet inte om det heter så heller, free power turbine iallafall)?

Om du hade gjort dig besväret att läsa alla tre sidor så hade du vetat att jag kommer bygga en kraftturbin när grundmotorn går som den ska.

Tror inte EBK ger så mycket om du inte använder en axial-kompressor.

Att en EBK skulle ha sämre verkningsgrad kopplad till en radialkompressor än en axial-dito är nog bland det dummaste jag hört på länge.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Hur tänker du nu?

Det finns inga axialkompressorer med dessa massflöden (drygt 1kg/s) eftersom det är praktiskt omöjligt och teoretiskt skitsvårt att tillverka en som har en vettig verkningsgrad.

Av samma anledning hittar du inte speciellt många axialkompressorer på turboaggregat heller.

Om du hade gjort dig besväret att läsa alla tre sidor så hade du vetat att jag kommer bygga en kraftturbin när grundmotorn går som den ska.

Att en EBK skulle ha sämre verkningsgrad kopplad till en radialkompressor än en axial-dito är nog bland det dummaste jag hört på länge.

Jag är inte ingenjör och mina erfarheter av detta kommer från helikoptrar. Hade inte för avsikt att ställa dumma frågor, tyckte bara att en del av tänket gick emot det som används inom flyget. Har ingen erfarenher av turboaggregat.

Jag vet att man använde radial-kompressorer på tidiga jetflygplan men att detta var ineffektivt då en inte alls ger samma "mass flow" som en axial-kompressorer med flera steg.
Fördelen med en radial-kompressor är att den ger en högre kopressions ratio i varje enskilt steg och att den är billigare och enklare.
En radial kompressor lär kunna ge en "pressure ratio" av upptill 15:1 medan en axial kompressor närmare 30:1.
Varför skulle det inte finnas axial-kompressorer med större massflöde än 1kg/s? Har inte koll på en 747s flöde men en sådan axialkompressor ger nog avsevärt mer

Ja, jag läste att du kommer att bygga en kraft-turbin. Tyckte bara att det lät väldigt avancerat att bygga om en jet-motor till en turboshaft. De turbiner som sitter i helikoptrar ser t ex väldigt olika ut i uppbygnad jämfört med de som används i jetplan.

Har aldrig sett någon motor med radial-kompressor och EBK men det finns säkert. Känns dock som om luftflödet ska vara mycket stort om en EBK ska göra nytta.

Menade inte att vara kritisk och ser fram emot att se hur bygget artar sig!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag vet att man använde radial-kompressorer på tidiga jetflygplan men att detta var ineffektivt då en inte alls ger samma "mass flow" som en axial-kompressorer med flera steg.

Det blir en lite skev jämförelse, en radialkompressor är "bättre" på att hantera små massflöden just eftersom den är enklare uppbyggd, har som du säger högre CR per steg och tar dessutom mindre plats. Just eftersom jag siktar på ett massflöde strax över 1kg/s så är det inget svårt val, speciellt inte när TV94-kompressorn kostar under 2 lök och en specialbeställd axialkompressor förmodligen skulle kosta 200...

Varför skulle det inte finnas axial-kompressorer med större massflöde än 1kg/s?

Det sa jag aldrig. Jag sa att det inte finns axialkompressorer med så låga masflöden som 1kg/s.

Ja, jag läste att du kommer att bygga en kraft-turbin. Tyckte bara att det lät väldigt avancerat att bygga om en jet-motor till en turboshaft.

Skillnaden är att jag bygger en motor från scratch och bygger inte om en befintlig jetmotor, klart att det är klurigt att räkna ut turbinhjul och NGV men det är fortfarande någon som sitter nedströms grundmotorn och inget som påverkar den mer än med mottryck.

Har aldrig sett någon motor med radial-kompressor och EBK men det finns säkert. Känns dock som om luftflödet ska vara mycket stort om en EBK ska göra nytta.

Det beror ju på vad man ser som nytta, jämför du med en Viggenmotor där EBK:n ger ett ton extra dragkraft eller nåt så är ju den här inte speciellt ball men räknar man i procentuell dragkraftsökning så är dom väldigt lika.

Det EBK:n gör är att förbränna den syre som finns kvar i utblåset, det gör den lika bra med luft från en liten radialkompressor som från en stor axialkompressor.

Menade inte att vara kritisk och ser fram emot att se hur bygget artar sig!

Ingen fara.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Visst är det en otroligt dum idé, lägga så mycket jobb på en hoj som aldrig kommer att gå besiktiga och som skulle gå mycket bättre med originalmotorn kvar istället.

Men tänk på ljuuuudet!:yoparty

Ja en Leo Vince på den :D

Eller, det kanske är bättre med en trumpet ...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag är med på mer hur du tänker nu. Ser fram emot resultatet när du bygger den till en turboshaft som driver hojens hjul!
Angående EBK på den här sortens motor så är jag fortfarnade skeptisk men det lär väl märkas hur mycket mer effekt det ger när du sätter den på sparken :)

Synd att hkp-motorer tar så mycket plats annars hade de ju varit perfekta för en hoj, en modern motor med en torrvikt på 100kg kan klämma ur uppåt 500shp.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo det ska bli väldigt intressant, en australienare har försökt få plats med en JFS100 APU-turbin i en hoj men fick lägga ner eftersom den helt enkelt inte fick plats. Den här motorn kommer byggas efter hojen så att säga med kraftturbinen i 90° vinkel mot gasturbinen, allt för att få plats med den.

Ca 140 hk kommer räcka långt i en mindre sporthojsram, vikten borde inte bli mycket högre än en vanlig hojmotor och allt borde gå klämma in innanför kåporna. En Allison 250 vore väl iofs fränt men jag har hellre mindre effekt och en lätt hoj än 500hk i en fläskpråm på två hjul.

Klart du får vara skeptisk angående EBK och radialkompressorer, men jag menar fortfarande att det enbart handlar om massflöden och temperaturer och inte om hur kompressorn ser ut.

Att jämföra uppbyggnaden hos såna här små gasturbiner med motorer i jetplan är som att ifrågasätta varför min Crescentmoppe bara har en cylinder, din ZXR750 har ju fyra och den går mycket bättre. Går liksom inte jämföra.:)

Jag är med på mer hur du tänker nu. Ser fram emot resultatet när du bygger den till en turboshaft som driver hojens hjul!
Angående EBK på den här sortens motor så är jag fortfarnade skeptisk men det lär väl märkas hur mycket mer effekt det ger när du sätter den på sparken :)

Synd att hkp-motorer tar så mycket plats annars hade de ju varit perfekta för en hoj, en modern motor med en torrvikt på 100kg kan klämma ur uppåt 500shp.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag kan hålla med om att typen av kompressor i sig inte spelar någon roll. Att jag är skeptisk beror nog mest på att jag inte förknippar den typen av kompressor med höga massflöden. Som sagt, blir intressant att se!

Kanske inte rättvist att jämföra med stora turbiner i flygfarkoster. :)
Många principer blir samma iallfall och jag har inga andra erfarenher av ämnet.
Sen förstår jag också att det inte är möjligt att bygga t ex en axial-kompressor till en sån här motor.

Ok,låter som en lite udda lösning att placera turbinerna i vinkel mot varandra. Ska "kraft-axel" gå ut bakåt då eller förstod jag fel?
Det kanske blir extremt besvärligt att bygga men för att få en kortare motor så finns det ju typer där förbränningskammaren är placerad "ovanför" kompressorn och turbinen som sitter monterade nästan dikt an, så kallad "reverse flow combustion chamber". Luftströmmen tvingas alltså vända 180 grader två ggr innan den når turbinen.
Förstår att du föredrar en lättare hoj med mindre turbin och själva huvudsyftet för dig verkar ju vara att bygga en egen fungerande turbinmotor.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok,låter som en lite udda lösning att placera turbinerna i vinkel mot varandra. Ska "kraft-axel" gå ut bakåt då eller förstod jag fel?

Utgående axel från kraftturbinen kommer peka åt sidan precis som vevaxeln i en motor, kraftturbinen blir antingen en egentillverkad axialturbin i Inconel eller ett begagnat 3rd stage turbinhjul från en Allison 250 helikoptermotor. Beror på om jag får tag i ett till vettigt pris, inte helt enkelt att köpa loss skrotade turbindelar pga restriktioner för att de uttjänta delarna inte ska kunna råka hamna i en flygmotor igen.

Du kanske har några känningar i helikopterbranchen?:brynad

Brännkammaren kommer sitta mellan kompressor- och turbinhjul runt axeln, jag kommer använda standardmåtten på rotorn och inte bygga om den något eftersom glidlagren inte skulle passa då. Brännkammaren kommer säkert kräva mycket testande innan den funkar bra eftersom den måste processa mycket bränsle per cm3, men det är ju en del av tjusningen med att bygga att få jävlas och bygga om lite...:)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Haha nej, jag känner ingen som kränger helikopter-delar tyvärr. Allison 250 är ju en ganska lite turbin för en helikopter men är inte turbin-hjulen ganska stora för ditt bygge?
Hade faktiskt ingen aning om att det var svårt att köpa sånna begagnade delar.
Det är gamla motorer så det borde ju inte vara nån direkt hemlig teknik.

Brännkammarens placering är ju den konventionella och det är väl säkert enklast att bygga så. Hur mycket tror du en sån här motor kommer att dra? Någon liter i minuten?
Du kommer alltså vinkla kraft-turbinen 90 grader åt sidan och ta ut kraft-axeln åt samma håll. Men det innebär väl också att utblåset/diffusorn är riktad åt samma håll?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Utgående axel från kraftturbinen kommer peka åt sidan precis som vevaxeln i en motor, kraftturbinen blir antingen en egentillverkad axialturbin i Inconel eller ett begagnat 3rd stage turbinhjul från en Allison 250 helikoptermotor. Beror på om jag får tag i ett till vettigt pris, inte helt enkelt att köpa loss skrotade turbindelar pga restriktioner för att de uttjänta delarna inte ska kunna råka hamna i en flygmotor igen.

Du kanske har några känningar i helikopterbranchen?:brynad

...:)


Jag kan nog ha lite inconel beroende på storlek. "jag" har inco 600,800 och lite 718.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Haha nej, jag känner ingen som kränger helikopter-delar tyvärr. Allison 250 är ju en ganska lite turbin för en helikopter men är inte turbin-hjulen ganska stora för ditt bygge?
Hade faktiskt ingen aning om att det var svårt att köpa sånna begagnade delar.
Det är gamla motorer så det borde ju inte vara nån direkt hemlig teknik.

Just tredje turbinhjulet passar faktiskt rätt så bra till kraftturbin, NGV:n däremot är för stor så den måste jag göra själv i vilket fall som helst.

Som sagt, inget hemligt alls utan restriktionerna är till för att uttjänta delar inte ska misstas för nya och monteras i helikoptermotorer med risk för haveri.

Hur mycket tror du en sån här motor kommer att dra? Någon liter i minuten?

Huvudmotorn kommer dra 1.4L/min och en eventuell EBK kommer dra 3.7L/min.

Du kommer alltså vinkla kraft-turbinen 90 grader åt sidan och ta ut kraft-axeln åt samma håll. Men det innebär väl också att utblåset/diffusorn är riktad åt samma håll?

Japp, utblåset kommer vara riktat ut genom högra sidokåpan om det inte finns så mycket plats att det går dra ner det under fotpinnen eller liknande.

Jag kan nog ha lite inconel beroende på storlek. "jag" har inco 600,800 och lite 718.

Det kommer dröja nåt år innan jag börjar räkna på kraftturbinen, men står erbjudandet kvar då så hör jag av mig!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top