Tillbaka från Ljusnedal nu, trött och sliten med fyra dagar ingrodd skit som inte släppt trots två duschningar men jävligt glad. En helt klockren helg med fyra dygns panikskruvningar, provkörningar och pilsner.
Jag fick min pulsjetmotor att gå rent på torsdag kväll, såpass att rutorna på Gyllene Bocken skallrade och tre stugägare runt Ljusnedal ringt och anmält oss. Tyvärr gjorde ett klent motorfäste att motorn vek sig och trots att jag försökte rikta motorn med glidhammare och gasbrännare så ville den inte fungera efter det.
[YOUTUBE-ID]p0tX5G15HCI[/YOUTUBE-ID]
Jag lade ner projektet och koncentrerade mig på att hjälpa Olov att få fason på gasturbinen istället, efter massa krångel med PWM-styrningarna och en EBK som vägrade tända så fick vi ihop det och taxade iväg till startlinjen.
[YOUTUBE-ID]GDCYHEAqFvU[/YOUTUBE-ID]
Det var väldigt bra tryck i motorn, tyvärr så gjorde något att EBK:n slocknade efter ett par hundra meter men grundmotorn gick vidare så Olov körde på tills han hörde att kompressorn började skrapa i huset och slog av motorn. Efter att ha studerat filmen från hjälmkameran så märkte vi att oljetrycket försvann efter ett tag vilket gjorde att lagren nöttes ner och kompressorhjulet likaså, vi kollade aldrig oljenivån innan start så det kan ha varit ett rent klantfel.
[YOUTUBE-ID]2ImkeouvFwQ[/YOUTUBE-ID]
Nåja, vi har en likadan turbo på lager så det är inga problem. Överlag så var det en blixtrande succé eftersom vi tog oss 950m i år jämfört med bara 50m ifjol, nästa år kanske vi tar oss ända i mål?
Vad fan har detta i en hojtråd att göra tänker ni, jo nämligen det att jag gett mig fan på att hinna klart med gasturbinen till nästa års Speed Weekend! Med 75kg dragkraft, en stabil sparkram och bra is borde det kunna gå sjukt fort så jag hoppas att jag hinner färdigt tills dess.