Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad ska ni ha den stora i sen då?:)

Kommer vi så långt att den stora motorn blir byggd lär den nog hamna i en spark. Måste ju visa grabbarna med hojmotorer på sparkarna vart skåpet ska stå.

Men än så länge ligger det bygget under kategorin "Våta Drömmar", jag har ju en hoj att bygga först.:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kommer vi så långt att den stora motorn blir byggd lär den nog hamna i en spark. Måste ju visa grabbarna med hojmotorer på sparkarna vart skåpet ska stå.

Men än så länge ligger det bygget under kategorin "Våta Drömmar", jag har ju en hoj att bygga först.:tummenupp

Kommer bli helt galet... Precis som alla era andra projekt:D

Ja, låter klokt att fokusera på en sak i taget. Vi vill ju se gasturbinen färdig!:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ehhm, det lokala sjukhuset, om ni lyckas skaka loss egna tuber?

Det finns industriell lustgas att köpa hos AGA på hyrtub, minns inte vad den heter men den är betydligt mycket billigare än läkemedelsklassad lustgas.

Ska börja luska lite i vad det kostar att hyra en heltub och vad en fyllning går på, kanske inte blir så blodigt dyrt ändå.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hur gör man egentligen när man bygger en ramjigg, använder man gaffeln som en del i jiggen eller bygger man fästen för styrkrona och bakhjulsbult och fixerar dom direkt i jiggen?

Slår det sig mycket när man bygger i chromemoly eller är det ett relativt dött material? Beror såklart på i vilken ordning man helsvetsar osv men generellt.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det finns folk som bara har använt lod när dom byggt sina ramar. Men en rejäl fixering av svingfäste, bakaxel och en ordentlig axel som fixeras och går igenom styrhuvet är nog att föredra.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det finns folk som bara har använt lod när dom byggt sina ramar. Men en rejäl fixering av svingfäste, bakaxel och en ordentlig axel som fixeras och går igenom styrhuvet är nog att föredra.

Ok, ungefär som jag funderat på att bygga då. Kommer ha en 2.5 meter lång 35cm bred aluminiumbalk som jigg och använda såna hydraulrörsklämmor för att fixera de undre ramrören med. Sen kan svingfäste och styrhuvudsfäste bultas fast i balken.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bulta en KRAFTIGoch LÅNG I balk i garagegolvet,gärna med lite underlägg så den kommer upp i höjd (bekvämare)

Se till att den ligger helt i våg

Svetsa eller bulta en grov stång till styrhuvet i den tilltänkta gaffelvinkeln

sen är det bara att använda vattenpass vid byget av ramen

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Bulta en KRAFTIGoch LÅNG I balk i garagegolvet,gärna med lite underlägg så den kommer upp i höjd (bekvämare)

Se till att den ligger helt i våg

Svetsa eller bulta en grov stång till styrhuvet i den tilltänkta gaffelvinkeln

sen är det bara att använda vattenpass vid byget av ramen

Låter bra, jag har köpt en digital vinkelmätare så det kommer inte bli några problem att justera in gaffelvinkel och sånt.

Vinkelmätare.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår hämtade jag ut det som ska bli förångningsrören i brännkammaren, 10mm SS2348 som borde hålla ett tag.

Helst hade jag skaffat tunnväggiga rör i SS2368 men jag hittade ingen som sålde sådana så dom här får lov att duga.

Förångningsrör-1.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Här var det ju helt stendött, inte en uppdatering på år och dar!:mad:

Får väl slänga in lite kort på veckans EBK-bygge till tävlingssparken så ni inte tror att jag lagt ner skruvandet och gått med i Hem&Skola eller nåt...

EBK-2.jpg

EBK-3.jpg

EBK-5.jpg

EBK-7.jpg

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
aah, en kadett i garaget :tummenupp , då är det förlåtet att snickra på annat än hoj ibland !! :D:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gjorde också ett test att svetsa notchade chromemolyrör förra veckan, krävs lite mindre värme för att det ska bli rektut bra.

Svetsprov.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det blev ju sketa bra1

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
EBK:n menar ni? Kan meddela att den ser bättre ut på bild än i verkligheten, som tur är ska den gömmas bort inuti ett värmeskydd.

Prexis. Jaja, jag tyckte den såg proffsig ut i alla fall:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Prexis. Jaja, jag tyckte den såg proffsig ut i alla fall:)

Den kommer fylla sin funktion, inget snack om saken.

Grejen är att det är pissesvårt att svetsa tunnplåt med smått varierande glipor (fusk vid konrullningen) och få fogarna att se bra ut, har man som jag nästan uteslutande svetsat 1mm-plåt det senaste året känns det som fusk när man får sätta klorna i lite tjockare gods. Hur enkelt som helst liksom!:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha