Gasturbinhoj = JETeskoj!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nog för att du har verkstaden nära hemmet, men hur vore det att investera några kronor till ventilation? Bevisligen inte nyttigt att andas in konstiga saker...


Men för att ha en seriös fråga, hur tänder man den?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hahaha bästa klippet jag sett på länge!:Bugar Roligt och informativt;) Men vad säger kvinnan då du kommer in från garaget med en gubbe ritad på pekfingret??:va:dricka?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hahaha bästa klippet jag sett på länge!:Bugar Roligt och informativt;) Men vad säger kvinnan då du kommer in från garaget med en gubbe ritad på pekfingret??:va:dricka?

Han gömmer fingret i ett litet hål så att det inte syns :tuttar
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
En bloggläsare ville se en liten förklaringsfilm på hur hojmotorn fungerar, så jag knåpade ihop en liten rulle igår kväll.

Det är en imponerande liten klump mekanisk metall du kokat ihop:Bugar Nu har jag varit dålig på att läsa min läxa och undrar därför följande;

Hur i hela friden har du fäst spridarrören (de yttepyttesmå) i "fuelrailen" eller kanske bättre "fuelringen"?? Tigat?? Och vad är de gjorda i?

//Imponerad vebotrimmare
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nog för att du har verkstaden nära hemmet, men hur vore det att investera några kronor till ventilation? Bevisligen inte nyttigt att andas in konstiga saker...


Men för att ha en seriös fråga, hur tänder man den?

Med ett tändstift, Pelle Plutt glömde bort att visa upp gasolspridarna som används till att förvärma brännkammaren. Tändstiftet sätter fyr på gasolen och när brännkammaren och förångningsrören är varma slår jag på bränslepumpen och blåser upp turbinen i varv.

Det är en imponerande liten klump mekanisk metall du kokat ihop:Bugar Nu har jag varit dålig på att läsa min läxa och undrar därför följande;

Hur i hela friden har du fäst spridarrören (de yttepyttesmå) i "fuelrailen" eller kanske bättre "fuelringen"?? Tigat?? Och vad är de gjorda i?

//Imponerad vebotrimmare

Dom har jag silverlött fast, ett jäkla skitgöra ska du tro! Det är rostfria sprutnålar köpta på decimeterlängder på Ebay då det av någon anledning inte går köpa sprutnålar över disk här i Sverige.:)

Hahaha bästa klippet jag sett på länge!:Bugar Roligt och informativt;) Men vad säger kvinnan då du kommer in från garaget med en gubbe ritad på pekfingret??:va:dricka?

Hon har varit med såpass länge att hon knappast skulle höja på ögonbrynen över något sånt, kanske om jag ritat gubben på ollonet istället men jag skulle inte sätta pengar på det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag gjort klart allt i motorn, luftstyrningarna är fastmonterade, kompressorhuset är inslipat och fastsatt med lagomt tjocka packningar och höljet är på.:tummenupp

JU-01562.jpg


JU-01564.jpg


JU-01563.jpg


JU-01565.jpg


Nu gäller det bara att fixa all kringutrustning innan det går provstarta!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skynda skynda för fan, vi vill se klumpen tända!:banana
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan vad kul !!!!:yoparty

Du, tema "Roadrunner" lite 60-tals anda, kan de vara något ?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
När jag ser motorn tänker jag på c-filmen Priest. :D
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    52.6 KB · Visningar: 161

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Dom har jag silverlött fast, ett jäkla skitgöra ska du tro! Det är rostfria sprutnålar köpta på decimeterlängder på Ebay då det av någon anledning inte går köpa sprutnålar över disk här i Sverige.:)

Ah, det borde jag ju tänkt på:fattartil värmt och böjt nålarna sen antar jag.

Finns det inget sprutbytesprogram i jämtlands läns landsting du kan gå med i:va:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag kan inte riktigt släppa din fina film.
Det är en sak att komma på en kul grej att spela in, en annan att faktiskt göra det o leva sig in fånerierna till 100%, en tredje att våga ladda upp det på tuben, och en fjärde att våga posta det på forat.
Jäkligt strongt!!

Lite som att faktiskt ringa skolans snyggaste tjej o fråga om en date. Inte bara tänka att man borde...

Vill du fåna mera så har jag ett gäng kula grejer jag aldrig ens vågat spela in:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kan inte riktigt släppa din fina film.
Det är en sak att komma på en kul grej att spela in, en annan att faktiskt göra det o leva sig in fånerierna till 100%, en tredje att våga ladda upp det på tuben, och en fjärde att våga posta det på forat.
Jäkligt strongt!!

Lite som att faktiskt ringa skolans snyggaste tjej o fråga om en date. Inte bara tänka att man borde...

Vill du fåna mera så har jag ett gäng kula grejer jag aldrig ens vågat spela in:D

Inga problem när man inte har något rykte att vara rädd om.:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hänt nåt kul i helgen?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hänt nåt kul i helgen?:)

Jorå, men inget motorrelaterat. :)

Väntar på leverans av en oljepump och ska börja svetsa ihop en oljetank, sen är det en hel del kabeldragning och sånt på agendan.

Tänker inte stressa ihop det sista nu när jag varit så noggrann med allt.:gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top