Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dom blir svårare och svårare att bygga ju mindre dom blir, riktigt små pulsjetar måste köras på acetylen så för enkelhetens skull bygger man dom som åtminstone är en meter långa.

Ska leta fram en enkel ritning!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här kommer en PDF på en s.k. thermojet, väldigt enkel att starta och ger ca 1.5kg dragkraft. Väcker garanterat hela kvarteret!:tummenupp

[YOUTUBE-ID]jxq0tXH-JhI[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • Thermojet-Valveless-3-Lb.pdf
    666.3 KB · Visningar: 157

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här kommer en PDF på en s.k. thermojet, väldigt enkel att starta och ger ca 1.5kg dragkraft. Väcker garanterat hela kvarteret!:tummenupp

[YOUTUBE-ID]jxq0tXH-JhI[/YOUTUBE-ID]

Najs! Så, för att starta en sådan rackare då.... leder du in tryckluft först då någonstans? Eller är det propan PÅ, tändning, och så är det igång?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Najs! Så, för att starta en sådan rackare då.... leder du in tryckluft först då någonstans? Eller är det propan PÅ, tändning, och så är det igång?

Just den här modellen ska tydligen starta utan tryckluft, så på med tändning och gas och den ska ploppa igång. Annars brukar det behövas lite luftgenomströmning för att dom ska starta.

Tändningen behövs för övrigt bara för att tända gasolen så när motorn väl startat behövs den inte längre.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man kan väldigt enkelt bygga något liknande på hobbynivå med hjälp av hushållsutrustning; en syltburk med plåtlock, en hålstans eller något annat att ta upp ett runt hål i locket med och en skvätt metanol.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]UF82pEIeuBc[/YOUTUBE-ID]

Se till att inte köra för länge bara för då spricker burken av värmen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Man kan väldigt enkelt bygga något liknande på hobbynivå med hjälp av hushållsutrustning; en syltburk med plåtlock, en hålstans eller något annat att ta upp ett runt hål i locket med och en skvätt metanol.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]UF82pEIeuBc[/YOUTUBE-ID]

Se till att inte köra för länge bara för då spricker burken av värmen.


Hmmmm.. om man kanske ska åka å köpa lite metanol nu när kvinnan ändå är borta för helgen..:gnissla

Om man ine nöjer sig med hushållsburk, kan man göra så här:

http://www.youtube.com/watch?v=3uVYM7KodDQ



Eller va fan, skit i metanolen. Jag vill ha de dem har!!:yoparty

(Äre Väte frågetecken?)
 
Last edited:

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Eller va fan, skit i metanolen. Jag vill ha de dem har!!:yoparty

(Äre Väte frågetecken?)[/QUOTE]

Nej, RP-1 och flytande syre. RP-1 är ett högraffinerat fotogen och förkortningen RP står för rocket propellant. Allt enligt Wikipedia.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag fått dykartuben fylld och har även lånat en bränslepump av en polare så nu har jag alla grejor hemma inför provstarten, ska se till att dra all el under veckan så det är inte omöjligt att jag är klar för provstart nästa helg.:tummenupp

JU-01572.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu har jag fått dykartuben fylld och har även lånat en bränslepump av en polare så nu har jag alla grejor hemma inför provstarten, ska se till att dra all el under veckan så det är inte omöjligt att jag är klar för provstart nästa helg.:tummenupp

Ett stort ögonblick!!!:tummenupp Efter ett sådant gigantiskt hemmameck!
Jag är så nyfiken.... hur säker är du på din konstruktion? Kommer du att bli förvånad/besviken om den inte startar? Eller tänkjer du att det kommer att ta ett slag innan den pangar igång?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Man kan väldigt enkelt bygga något liknande på hobbynivå med hjälp av hushållsutrustning; en syltburk med plåtlock, en hålstans eller något annat att ta upp ett runt hål i locket med och en skvätt metanol.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]UF82pEIeuBc[/YOUTUBE-ID]

Se till att inte köra för länge bara för då spricker burken av värmen.

Tänk att teknik kan vara så vackert!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett stort ögonblick!!!:tummenupp Efter ett sådant gigantiskt hemmameck!
Jag är så nyfiken.... hur säker är du på din konstruktion? Kommer du att bli förvånad/besviken om den inte startar? Eller tänkjer du att det kommer att ta ett slag innan den pangar igång?

Jag är 100% övertygad om att den kanske kommer starta.:D

Jag skulle inte deppa ihop ifall det skulle visa sig att jag måste göra om något i motorn, det är trots allt en hel del otestade lösningar i den såsom det coatade turbinhuset m.m. och då får man räkna med lite strul i början.

Det som talar för att den kommer starta direkt är att jag fått hjälp med brännkammardesignen av min australienske vän som byggt en liknande motor, så den borde inte krångla allt för mycket.:tummenupp

Förvärmningen och startluften funkar ju också klockrent så förutsatt att inte turbinhjulet expanderar av värmen så mycket att det nyper fast i turbinhöljet borde den starta utan större bekymmer.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top