Gasturbinhoj = JETeskoj!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fanväntarupådå!?:va:yoparty Bulta fast aset i golvet och dra igång då föffan!:banana

Han sitter i garaget med en Whisky i handen och stirrar på mackapären med en olustig känsla i maggropen. Sådana här ovissa eventuella avsked kan röra de hårdaste norrlänska män till tårar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Han sitter i garaget med en Whisky i handen och stirrar på mackapären med en olustig känsla i maggropen. Sådana här ovissa eventuella avsked kan röra de hårdaste norrlänska män till tårar.

:va :va

Har de ens hört talas om sån findricka där uppe?:va Nja... Min gissning är att han ligger utsträckt på garagegolvet med hojtdunken i ett krampaktigt grepp, för även om han vet med sig att han egentligen borde hålla i sig någonstans när rummet nu snurrar som det gör så kan han ju inte bara släppa dunken sådär (och riskera att den flyger iväg och spriten går till spillo alltså). En helt vanlig norrländsk fikapaus med andra ord:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Då har du GOTT om tid att ställa fram en webkamera och regga dig på http://bambuser.com/. Det är plättlätt!

Ähh, såna nymodigheter håller jag inte på med. Bättre att skaka ihop dagen till en femminuters youtube-rulle än att ha ett flera timmars sömnpiller rullandes...:näsblod

:va :va

Har de ens hört talas om sån findricka där uppe?:va Nja... Min gissning är att han ligger utsträckt på garagegolvet med hojtdunken i ett krampaktigt grepp, för även om han vet med sig att han egentligen borde hålla i sig någonstans när rummet nu snurrar som det gör så kan han ju inte bara släppa dunken sådär (och riskera att den flyger iväg och spriten går till spillo alltså). En helt vanlig norrländsk fikapaus med andra ord:D

Precis så ligger det till, fast dunk är lite kärringaktigt. Hink is the shit.:tummenupp

Kanske ska svetsa fast en dränering på ytterhöljet ifall det skulle råka samlas diesel eller olja inuti motorn, får se vad som hinns ikväll.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Apropå hojt, dunk, hink, jag kan spara ett gäng bibpåsar från min frus sörplande, två i månaden, som jag kan skicka upp för fyllning, då har du "död mans grepp" så att inget rinner ut när du ramlar omkull :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå hojt, dunk, hink, jag kan spara ett gäng bibpåsar från min frus sörplande, två i månaden, som jag kan skicka upp för fyllning, då har du "död mans grepp" så att inget rinner ut när du ramlar omkull :yoparty

Jeltzin är bäst, billigare än hemkört och smarrigt som bara den.:tummenupp

Har dragit fast motorfästet i svetsbänken nu med fyra tvingar så det måste till betydligt mer än 500N dragkraft för att den ska komma loss, tryckluftstuben är apterad och lite annat småplock är gjort.

Jag slipper dessutom göra någon dränering eftersom tändstiftet sitter så lägligt att jag kan skruva loss det för att dränera motorn ifall det skulle läcka något.:tummenupp
 

Oscar_

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
-
Jeltzin är bäst, billigare än hemkört och smarrigt som bara den.:tummenupp

Har dragit fast motorfästet i svetsbänken nu med fyra tvingar så det måste till betydligt mer än 500N dragkraft för att den ska komma loss, tryckluftstuben är apterad och lite annat småplock är gjort.

Jag slipper dessutom göra någon dränering eftersom tändstiftet sitter så lägligt att jag kan skruva loss det för att dränera motorn ifall det skulle läcka något.:tummenupp
Vi håller tummarna! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jeltzin är bäst, billigare än hemkört och smarrigt som bara den.:tummenupp

Har dragit fast motorfästet i svetsbänken nu med fyra tvingar så det måste till betydligt mer än 500N dragkraft för att den ska komma loss, tryckluftstuben är apterad och lite annat småplock är gjort.

Jag slipper dessutom göra någon dränering eftersom tändstiftet sitter så lägligt att jag kan skruva loss det för att dränera motorn ifall det skulle läcka något.:tummenupp

Och hur förväntar du dig att vi ska kunna hålla oss med alla dessa "Nu är allt redo för start"-updateringar??:va Jag smäller fan av här borta så spännande det är!:yoparty En seriös fråga: Varför drar du inte bara igång om nu allt är klart? Varför vänta till söndag liksom?:va Jag personligen hade fan inte kunnat vänta, så nära som det är hade jag jobbat dygnet runt för att bli klar och sedermera provstarta om det varit min maskin:banana
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Fan, det suger änna till i magen här till och med.

Jag Har ju följt denna underbara galenskap sedan den påbörjades. Om du är hälften så spänd som jag e så blir det inte mycket sovit för din del tills provstart.

HEJJA!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och hur förväntar du dig att vi ska kunna hålla oss med alla dessa "Nu är allt redo för start"-updateringar??:va Jag smäller fan av här borta så spännande det är!:yoparty En seriös fråga: Varför drar du inte bara igång om nu allt är klart? Varför vänta till söndag liksom?:va Jag personligen hade fan inte kunnat vänta, så nära som det är hade jag jobbat dygnet runt för att bli klar och sedermera provstarta om det varit min maskin:banana

Dels hinner det bli så jävla mörkt ute innan middagen är överstökad och allt är ställt för start, sen tror jag grannarna gillar att jag kör dagtid istället för runt 8-snåret en vardagskväll när ungarna precis lagt sig.:)

Om du byter ut ordet "vänta" mot "tänka igenom allt jag kan ha glömt fixa" så blir det nog inte lika oförståeligt, skulle kännas grymt surt ifall man stressat fram en provstart och sen får ett haveri på grund av något jag missat i paniken.:gnissla
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Om du byter ut ordet "vänta" mot "tänka igenom allt jag kan ha glömt fixa" så blir det nog inte lika oförståeligt

Mjaa, tänk inte för mycket bara, det är alltför lätt att hamna i en hemsk självdestruktiv tankesnurra:

"Drog jag fast dendärninga lilla, men oerhört viktiga croissantskruven ?;
Kom jag ihåg Loctite på alzheimervinkeln ?;
Bockade jag låsbrickan till rotationsdefibrillatorn ?
Eller gjorde jag det inte.. ??

Kanske bäst att riva allt en gång till så jag vet säkert ?"


Sedan sitter man där...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mjaa, tänk inte för mycket bara, det är alltför lätt att hamna i en hemsk självdestruktiv tankesnurra:

"Drog jag fast dendärninga lilla, men oerhört viktiga croissantskruven ?;
Kom jag ihåg Loctite på alzheimervinkeln ?;
Bockade jag låsbrickan till rotationsdefibrillatorn ?
Eller gjorde jag det inte.. ??

Kanske bäst att riva allt en gång till så jag vet säkert ?"


Sedan sitter man där...

Låter man bara bli att skruva i viktiga saker efter att man tagit några öl brukar man inte glömma så mycket, jag har knappt velat dricka en folköl under tiden jag byggt den här motorn och bara det talar ju om vilken enorm själslig uppoffring jag gjort.:D

det gäller ju att hinna med att njuta av att man äntligen är färdig innan saken exploderar/flyger till månen :D

Precis, kanske bäst om jag ger fan i att provstarta den och ställer den i bokhyllan istället? Jag kan ju ändå lura i barnbarnen att "med just den däringa motorn på ryggen flög jag ända till grannsocknen 2011!" :gubbaröst
 

Roadhunter

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Kungshamn
Hoj
Honda CBR 1000 RR -09
Jag har följt den här tråden som förmodligen är den klart underhållande o spännande tråden på SH i de tysta men nu pirrar det i magen o man e gryyyymt nyfiken på morgondagen.
Hoppas allt flyter på som det ska och att vi får se en snutt av eventet sedan .
Lycka till :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo ni, imorgon klockan 10.00 är det samling i verkstaden och riggning inför provstarten, sen blir det grillning så vi är mätta och belåtna innan vi provar på att veva igång eländet.

En GoPro-kamera kommer filma instrumenteringen så jag kan kolla hur alla tryck och temperaturer beter sig, och en av polarna ska få kuta runt med en handhållen kamera så nog kommer det finnas material för en film alltid. :tummenupp
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Om 24 timmar och några minuter så kommer man att sitta och kolla på filmen! Efter denna längtan.

Hoppas testet går som planerat!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lycka till. Jag språkade lite med en jetpilot härom dagen och du väcktes frågan om verkningsgrad på marknivå? Något du räknat på?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om 24 timmar och några minuter så kommer man att sitta och kolla på filmen! Efter denna längtan.

Hoppas testet går som planerat!

Förhoppningsvis har min sega macbook tuggat sig igenom filmtillverkningen tills dess, annars får ni nöja er med en skriven uppdatering med bilder så länge.

Det hoppas jag också.:)

Lycka till. Jag språkade lite med en jetpilot härom dagen och du väcktes frågan om verkningsgrad på marknivå? Något du räknat på?

Beror lite på vad man vill åt, en jetpilot vill ha låg friktion och kan därför offra den större luftdensiteten på låga höjder men vill man ha ut vridmoment på en drivaxel är marknivå the place to be liksom.:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top