Gat/Banhoj 07. Bra eller dålig idé?

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Hej forumet.

Jag läser mer här än vad jag skriver så det är nog ingen som känner igen mig. Men jag har en plan för 07 jag skulle vilja ha åsikter om.
Jag funderar på köpa en fd banhoj för att sedan ha både på allmän väg och bana. Planen är att i så fall också ta en RR-licens (måste läsa på lite bara, är B-förarlicens för min del som jag förstår det). Det jag har tänkt på är en R6a då det verkar finnas delar och priserna helt okej. Men hur mycket bygger man om cyklarna för att de ska gå på bana? Är det mycket jobb att återställa till väg? Då menar jag inte originalkåpor för jag ska behålla kraschkåpor. Mer om man modifierar kabelstam, att få dit lysen igen, blinkers etc. Sedan är ju många trimmade, är det något man ska oroa sig för? Eller är det en standardmotor man ska leta efter? Visst ser jag problemen att komma åkandes på sin hoj till bana, klota och inte kunna ta sig hem. Men det går kollektivtrafik så får man väl hämta nästa dag i så fall.

Går det fort nog är jag såklart intresserad av att testa att köra ett rejs. Men har jag en suck om man inte har värsta rejsdäcken på? Eftersom den går på gata också kanske man inte har värsta sulorna på? Att ha lyse fram kvar, är det okej? Annars får man väl demontera på ngt sätt. Kan man hänga med i konkuransen utan hela depåkittet helt enkelt?

Men sedan läser jag trådar om att det är så ont om tider på bana. Stämmer det eller får man ihop tillräckligt om man åker på det som finns? Med RR-licens blir det väl fler tillfällen på banor än om man bara åker gatreggat?

Måste man ha helsytt skinnställ om man ska köra RR?

Jag har säkert hundra frågor till.. men just nu tog de slut för stunden.

Vore glad för lite tips, råd och tankar.

/Tobias
Bor i Norrköping så Linköping och Sviesta ligger ju inte så långt bort.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
desmo79 skrev:
2452291 Hej forumet.

Jag läser mer här än vad jag skriver så det är nog ingen som känner igen mig. Men jag har en plan för 07 jag skulle vilja ha åsikter om.
Jag funderar på köpa en fd banhoj för att sedan ha både på allmän väg och bana. Planen är att i så fall också ta en RR-licens (måste läsa på lite bara, är B-förarlicens för min del som jag förstår det). Det jag har tänkt på är en R6a då det verkar finnas delar och priserna helt okej. Men hur mycket bygger man om cyklarna för att de ska gå på bana? Är det mycket jobb att återställa till väg? Då menar jag inte originalkåpor för jag ska behålla kraschkåpor. Mer om man modifierar kabelstam, att få dit lysen igen, blinkers etc. Sedan är ju många trimmade, är det något man ska oroa sig för? Eller är det en standardmotor man ska leta efter? Visst ser jag problemen att komma åkandes på sin hoj till bana, klota och inte kunna ta sig hem. Men det går kollektivtrafik så får man väl hämta nästa dag i så fall.

Går det fort nog är jag såklart intresserad av att testa att köra ett rejs. Men har jag en suck om man inte har värsta rejsdäcken på? Eftersom den går på gata också kanske man inte har värsta sulorna på? Att ha lyse fram kvar, är det okej? Annars får man väl demontera på ngt sätt. Kan man hänga med i konkuransen utan hela depåkittet helt enkelt?

Men sedan läser jag trådar om att det är så ont om tider på bana. Stämmer det eller får man ihop tillräckligt om man åker på det som finns? Med RR-licens blir det väl fler tillfällen på banor än om man bara åker gatreggat?

Måste man ha helsytt skinnställ om man ska köra RR?

Jag har säkert hundra frågor till.. men just nu tog de slut för stunden.

Vore glad för lite tips, råd och tankar.

/Tobias
Bor i Norrköping så Linköping och Sviesta ligger ju inte så långt bort.


Många frågor var det! :)

Enklast är att köpa en hoj enbart för bana pga att många (men inte alla) hojar inte är registrerbara för gata.

Men ska du ge dig f-n på att ha den till både och så är det bara att plocka fram reglementet & följa den. Det blir lite pill med att borra hål i diverse skruvar för trådlåsning.

Du får ha lampor fram & bak.
Infällda blinkers borde också fungera.
Behöver jag nämna att regskylten bör demonteras? :)
Stödet måste demonteras eller najas fast.
Oljepluggen & bromsoken måste najas.
Oljefiltret likaså.
Bottenkåpa med helgjutet tråg för ca 2 liter olja måste finnas.
Tankfoam måste finnas i tanken.
Glykol får ej finnas i kylaren.
Helst fasta fotpinnar. (Vikbara får förekomma).
Du får ha 2-delat ställ, men helställ är att rekommendera.

Har säkert glömt massor! :)
 
Last edited:

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
X-up skrev:
2452334 Många frågor var det! :)

Enklast är att köpa en hoj enbart för bana pga att många (men inte alla) hojar inte är registrerbara för gata.

Men ska du ge dig f-n på att ha den till både och så är det bara att plocka fram reglementet & följa den. Det blir lite pill med att borra hål i diverse skruvar för trådlåsning.

Du får ha lampor fram & bak.
Infällda blinkers borde också fungera.
Behöver jag nämna att regskylten bör demonteras? :)
Stödet måste demonteras eller najas fast.
Oljepluggen & bromsoken måste najas.
Oljefiltret likaså.
Bottenkåpa med helgjutet tråg för ca 2 liter olja måste finnas.
Tankfoam måste finnas i tanken.
Glykol får ej finnas i kylaren.
Helst fasta fotpinnar. (Vikbara får förekomma).
Du får ha 2-delat ställ, men helställ är att rekommendera.

Har säkert glömt massor! :)


Men köper jag en hoj som gått på bana så borde ju allt det där redan vara gjort? Läste en tråd om IronMike tror jag, där alla rådda honom att köpa färdig bancykel istället för att bygga själv. Är nog därför jag gör såhär åt andra hållet istället. Och är det bara stöd och regplåt som ska demonteras innan man ger sig ut på bana är det ju rätt lindrigt.
Anledningen till att jag inte vill ha en ren banhoj är att jag kategoriskt vägrar bil. Alltså kan jag inte frakta den till och från bana.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
X-up, varför helst fasta fotpinnar? :)
Har sett det på nån banhoj nån gång och funderat lite på varför.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PacMan skrev:
2452424 X-up, varför helst fasta fotpinnar? :)
Har sett det på nån banhoj nån gång och funderat lite på varför.

Tror det står i reglementet att man bara får ha vikbara om man har original.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mr Helmut skrev:
2452437 Tror det står i reglementet att man bara får ha vikbara om man har original.

Så på frågan "Varför?" svarar du "För att det står i reglemtentet?" :rolleyes: :tungan

Nästa fråga då, varför står det i reglementet?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
PacMan skrev:
2452424 X-up, varför helst fasta fotpinnar? :)
Har sett det på nån banhoj nån gång och funderat lite på varför.


En bra anledning till att ha fasta pinnar är att dom hjälper till att skydda hojen vid omkullkörning då hojen kan "glida" på pinnarna.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
P@trik skrev:
2452497 En bra anledning till att ha fasta pinnar är att dom hjälper till att skydda hojen vid omkullkörning då hojen kan "glida" på pinnarna.


Vidare så kan du gå till närmsta verkstad och svarva nya pinnar om dom gått av.

björn

desmo79 skrev:
2452404 Men köper jag en hoj som gått på bana så borde ju allt det där redan vara gjort? Läste en tråd om IronMike tror jag, där alla rådda honom att köpa färdig bancykel istället för att bygga själv. Är nog därför jag gör såhär åt andra hållet istället. Och är det bara stöd och regplåt som ska demonteras innan man ger sig ut på bana är det ju rätt lindrigt.
Anledningen till att jag inte vill ha en ren banhoj är att jag kategoriskt vägrar bil. Alltså kan jag inte frakta den till och från bana.


Om du tänkt börjar tävla och träna (det finns massa trådar så jag summerar lite).

Du kommer att tycka att gata suger efter en två säsonger om du tränar aktift för att bli snabbare.
STD motor håller, SS går fort men kan/går sönder, sevice är A och O.
Glömm att köra SS på gatan!!!
Grejen med en klar hoj är att du får med delar, dessa är dyra att köpa
LMS kör i stort sett varje tisdag med vissa uppehåll. Passen är 10-20 min och vi kör mellan 17 till 20 om ingen behöver vila i lecan blir det många pass.
Vi har idag några som kör sinna "gat hojar" där, dessa är enligt reg om du åker ut utan att naja och vi ser dig blir vi inte glada.
Tänk på att org båten INTE innehåller uppsammlingskärl för oljan.

Hur har du tänkt få med depåstöd,värmare,bensin,verktyg osv till träningen utan bil???

På frågan om man kan hävda sig utan "kittet" så visst kan du det men det blir väldigt bökigt. Sen om du tänkt vinna R600 så kan du kanske inte komma på gammla Batlax gatsulor.

björn
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har kört bana med min gathoj i år och tycker att det har funkat mycket bra!
Mest för att jag bor i linköping och har så nära till sviestad, skönt att slippa lasta och böka! Jag har klarat mig ganska bra utan däckvärmare osv... Dock ökar väl behovet när man blir snabbare antar jag!

Ett stort minus är ju att man inte får med sig regndäck, tråkigt att köra på slicks när det är blött!

Angående däck så varför kan du inte ha racedäck på hojen när du kör gata? Finns ju massor med mönstrade däck som funkar bra på bana. Även slicks funkar bra på väg, dock inte lagligt! Tror det går på 800kr om polisen tar dig.
Den utgiften har jag med i hojbudgeten för året!
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
björn.e skrev:
2452529

STD motor håller, SS går fort men kan/går sönder, sevice är A och O.
Glömm att köra SS på gatan!!!
Grejen med en klar hoj är att du får med delar, dessa är dyra att köpa
LMS kör i stort sett varje tisdag med vissa uppehåll. Passen är 10-20 min och vi kör mellan 17 till 20 om ingen behöver vila i lecan blir det många pass.
Vi har idag några som kör sinna "gat hojar" där, dessa är enligt reg om du åker ut utan att naja och vi ser dig blir vi inte glada.
Tänk på att org båten INTE innehåller uppsammlingskärl för oljan.

Hur har du tänkt få med depåstöd,värmare,bensin,verktyg osv till träningen utan bil???

På frågan om man kan hävda sig utan "kittet" så visst kan du det men det blir väldigt bökigt. Sen om du tänkt vinna R600 så kan du kanske inte komma på gammla Batlax gatsulor.

björn

Då blir det att leta efter en std-motor, eller snällt trimmad.
Det jag känner som en fördel att bygga från bana till gata är just att all najning är gjord, och att båten förhoppningsvis redans finns där. Och extradelarna är ju på plats. Frågan är hur svårt det är att få den i besiktningsskick igen.

Jag kommer inte få med mig depåstöd, eller värmare till träning. Bensin finns väl på macken? Och verktyg.. ska jag bara ta bort stödet och regplåten går det nog. Men det är just lite det jag funderar över, är det på ett bra sätt genomförbart att lägga varv på banan på ett halvseriöst sätt? Jag har inte ambitioner att vara snabbast, utan har roligt.

Ozto verkar ju klarat av det i år. Får pressa honom på information tror jag.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
desmo79 skrev:
2452884 Då blir det att leta efter en std-motor, eller snällt trimmad.
Det jag känner som en fördel att bygga från bana till gata är just att all najning är gjord, och att båten förhoppningsvis redans finns där. Och extradelarna är ju på plats. Frågan är hur svårt det är att få den i besiktningsskick igen.

Jag kommer inte få med mig depåstöd, eller värmare till träning. Bensin finns väl på macken? Och verktyg.. ska jag bara ta bort stödet och regplåten går det nog. Men det är just lite det jag funderar över, är det på ett bra sätt genomförbart att lägga varv på banan på ett halvseriöst sätt? Jag har inte ambitioner att vara snabbast, utan har roligt.

Ozto verkar ju klarat av det i år. Får pressa honom på information tror jag.


Anldeingen till att jag åker till banan är just att det ska bli smidigt och att jag ska slippa köpa bil med drag eller buss, och självklart så vill jag slippa lasta och böka!

Och med en gathoj så kan man köra på vanliga bandagar och lms trafikövningar. Men jag tycker ändå att det är på tok för lite träningstillfällen!

Varför inte körningar på sviestad fler dagar i veckan? crossbanan används väl 4 ggr i veckan så bullret borde väl inte va ett problem.
Som det är nu så känner jag abstinens och snart måste jag nog köpa mig både motard och cross för att komplettera banåknignen! Fast jag inte vill igentligen! :tomten
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
ozto skrev:
2452902 !

Varför inte körningar på sviestad fler dagar i veckan? crossbanan används väl 4 ggr i veckan så bullret borde väl inte va ett problem.

Våra fyrfotade vänner vill också ha tid, så banan utnytjas varje kväll nästan tror jag.

björn

desmo79 skrev:
2452884 Då blir det att leta efter en std-motor, eller snällt trimmad.
Det jag känner som en fördel att bygga från bana till gata är just att all najning är gjord, och att båten förhoppningsvis redans finns där. Och extradelarna är ju på plats. Frågan är hur svårt det är att få den i besiktningsskick igen.

Det är ju kanon om du hittar ett sätt att kombinera båda, lycka till och välkommen.

björn
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top