Vilken respons det blev här, man tackar för svaren
Det blir kaos om jag ska svara på alla inlägg så jag tar några.
Jag tänker så också, möjligt att det blir sportsmart framöver, känns bara segt att byta när nuvarande inte ens gått 100 mil, men det är segare att inte ha något grepp..
Det är kalltryck jag har mätt. Tillverkaren säger att jag ska gå på hojmanualen och hojmanualen säger 2,35 fram o 2,9 bak för Street Triple och 2,35/2,5 för daytona av någon anledning. Jag hittar inga specifikationer för vad jag ska ha på bana med dessa däck. Hur kommer det sig att man ska ha högre tryck fram än bak på bana, men tvärtom på gata?
Det släppte nog 5-8 m innan apex i en högerkurva och jag roterade motklocks så jag tänker att det måste varit framdäcket som släppte.
Ska tänka på dina tips och läsa SMC:s Full Kontroll igen innan nästa bandag
Det blir kaos om jag ska svara på alla inlägg så jag tar några.
Det var blött på förmiddagen men det torkade upp senare. Det var rätt många rödflagg när det var blött men när jag trillade var det heltorrt så jag tror inte att underlaget var boven i detta fall (höhö). Ja mer bana ska det bli i sommarHur var underlaget, regn med stillastående vatten, dugg och och sen värme från sol. Vet att det regnade och torkade upp titt som tätt på knutstorp i fredags.
Vad manualen säger går inte alltid att tillämpa på banan, utan man får titta hos däckleverantör.
Jag har ingen direkt svar till dig men tänkte även att du kan få med hur asfalten var, mer för de erfarna att grunda på . Desto mera info ju lättare att identifiera problemet.
Skitkul att du också hittat till bana
Ja men då ses vi nästa gång, mattgrå Street Triple härSedärja! Jag körde med en grön/svart kawa i vit grupp
Jag hade inte brytt mig om att byta däck än. Fortsätter du köra bana I sommar så kanske ett byte till ett märkes lite sportigare däck hade varit bra för känslan, typ sportsmart eller pilot power.
Jag tänker så också, möjligt att det blir sportsmart framöver, känns bara segt att byta när nuvarande inte ens gått 100 mil, men det är segare att inte ha något grepp..
Helt ärligt har jag bara haft för dålig koll på trycket, tror jag satte trycket så som du säger när jag krängde på däcken, sen har jag inte kontrollerat det mer tyvärr.Alldeles för låga tryck bara, varför sänkte du till 1,9 fram? Gatdäcken är inte gjorda för sänkt tryck, speciellt inte touringdäck som Road, så du orsakade nog tyvärr din egen vurpa. Däcken är oskyldiga just här, låt dem vara på 2,3 och 2,4-2,5 så ska du se att det går att köra fortare och blir stabilare.
1,9 bar fram är ALLDELES för lågt för de däcken. Lägg på typ 1 bar så ligger du mer rätt.
På gatdäck brukar man mäta kalltryck. Har du 1,9 i varmtryck är du helt åt skogen fel ut, har du 1,9 kalltryck är du också väldigt fel men inte lika mycket. Rätt tryck torde vara mellan 2,5-2,9 bar kalltryck fram och något lägre bak. Men kolla upp exakt vad tillverkaren rekommenderar.
Det är kalltryck jag har mätt. Tillverkaren säger att jag ska gå på hojmanualen och hojmanualen säger 2,35 fram o 2,9 bak för Street Triple och 2,35/2,5 för daytona av någon anledning. Jag hittar inga specifikationer för vad jag ska ha på bana med dessa däck. Hur kommer det sig att man ska ha högre tryck fram än bak på bana, men tvärtom på gata?
Ok! Har du fått något släpp med dessa däck? Släpper de snällt eller plötsligt?Varsågod! Notera att jag ändrade inlägget då jag inte är helt 100 på trycket. Men det var rekommenderat kalltryck jag körde med.
Troligtvis byter jag senare i sommar för att känna mer trygghet men jag hinner inte göra det till nästa bandag.Pilot Road är gjorda för Touring och många långa mil i växlande väder.
Skall du fortsätta med bana rekommenderar iaf jag att du går över till lite mer sportbetonade däck som Pilot Power eller Sportsmart el dylikt.
Vad gäller trycket så brukar rekommendationen på bana va runt 2 bak och 0,2 högre fram typ... i mina sportsmart kör jag 1,9 bak och 2,1 fram, får då ut ca 10-12 kursdagar på en uppsättning i tempon från lugn till snabb.
Vad gäller din vurpa så kan den bero på massor av saker, men det kan va däcken men jag gissar mer på att gasen kan vara boven utifrån förutsättningar.
Släpper det fram brukar det vara en avkaning rakt fram utan att snurra, du skrev att du och hojen snurrade så jag vågar gissa på att du ut ur apex gått på lite för hårt och fått släpp bak, då brukar hoj och förare slå lite pirruetter på asfalten.
Men det är jättesvårt att ge en bedömning bara på lite text och utan att ha sett var i kurvan du gick av... men av det jag läser så är det min spontana bedömning.
Vad gäller däcken och däckstryck så är min erfarenhet att är man tillräckligt mjuk, följsam, har bra förankring och fortsätter med blick och gaskontroll så släpper det inte mer än att man kan hantera det, men det kräver en hel del erfarenhet för att komma dit... och ett gäng regnpass i ryggen för att ha lärt sig vara avslappnad.
Det släppte nog 5-8 m innan apex i en högerkurva och jag roterade motklocks så jag tänker att det måste varit framdäcket som släppte.
Ska tänka på dina tips och läsa SMC:s Full Kontroll igen innan nästa bandag