Ge bort alla julklappspengar, vart?

Status
Ej öppen för fler svar.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vann en slant på Triss idag. Efter lite eftertanke så har jag kommit fram till att 10min innan jag skrapa lotten så hade jag inte behovet av pengarna. Visst, phett jefla kul & vinna på Triss men alla personer man eg. borde köpa julklappar till har redan har allt dom behöver. Därför tänkte jag skänka bort årets "budget" till någon/några som verkligen behöver det, men vilka?

Alla typer av organisationer för hemlösa går av flera (fördomsfria..) skäl helt bort. Det ska gå till barn, direkt till barn och inget annat! Den organisation jag via nätet hittat som verkar mest seriös är Majblomman. Dock får jag intrycket av att där går en hel del pengar till meningslös administration osv.

Så, vilka organisationer utöver Majblomman finns det som hjälper barn här i Sverige? Alt. andra förslag på folk som kan behöva ett litet bidrag till julmaten osv.

PS. Känn efter själv, varför ska du köpa en iPod till nån som förmodligen har råd med en egen? Julen bara måste vara den tid på året då dom som är ekonomiskt handikappade verkligen har det som värst, hjälp dom istället :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har börjat gilla Läkare Utan Gränser. De är på plats direkt å hjälper folk där de behövs. De lappade ihop folk efter jordbävningen i Haiti och nu är de tillbaka där och vårdar koleradrabbade...

De gör grovjobbet helt enkelt och gör skillnad för de som faktiskt är i riktig nöd.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag har börjat gilla Läkare Utan Gränser. De är på plats direkt å hjälper folk där de behövs. De lappade ihop folk efter jordbävningen i Haiti och nu är de tillbaka där och vårdar koleradrabbade...

De gör grovjobbet helt enkelt och gör skillnad för de som faktiskt är i riktig nöd.

Hittat flera såna, men jag tänker mer "lokalt". Typ barn i Sverige, endast.

Men gör 25:- så stor skillnad?

Med tanke på att du inte ens verkar ha råd med en hoj så kanske 25kr vore uppskattat? :idiot

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Om jag hade haft pengar att skänka till behövande så hade jag isf valt en hjälporganisation som INTE är så enorm och som redan får massa hjälp av diverse andra människor/företag/osv. Finns massa mindre organisationer som de flesta inte känner till men som är i minst lika stort behov av bidrag.

Jag tänker i första hand organisationer i andra länder inte i sverige då det skänks "tillräckligt" till dom som finns här. Såg en dokumentär på tv4fakta om HIV smittade barn i thailand som lämnats för att dö. Kommer inte ihåg vad barnhemmet hette som tog hand om dom, va något på A iaf.

Barnhem är oftast i stort behov av bidrag.

Samtidigt hade jag velat veta att pengarna kommer rätt och inte rakt ner i personalens ficka, svårt där.

Men om du hade kunnat tänka dig att skänka till ett barnhem utomlands så kan ja leta lite info.

Tycker du gör en riktigt bra grej! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
OM jag ändå kunde få med mig släkten på att sluta byta gåvor med varandra.

Klart att ungarna mina ska få julklapp, båda önskar sig enbart pengar, den ena ska ut och resa och den andra har dyr hobby, men i övrigt är det bara att byta pengar med varandra.

Om man istället behåller sina egna pengar och köper något till sig själv på mellandagsrean så kan man gott skänka mellanskillnaden mellan innan-jul priset och efter-jul priset till välgörande ändamål.

Om man inte köper något utan sparar pengarna får man väl skänka den uteblivna momsen eller nåt.

men jag är ju också intresserad av att skänka till en organisation som inte har så stora omkostnader och som gör något bra.

Läkare utan gränser känns som en bra grej, men tipsa gärna om fler.

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Ankarstiftelsen, en liten organisation där alla arbetar for free.

http://www.ankarstiftelsen.se/

Förra året förmedlade dom ca 5 miljoner med en omkostnad på 1,5%

Det hela bygger på att volontärarbetare som betalar hela sin resa själva åker ut till behövande och arbetar. Jag är själv engagerad där och har varit med byggt 4 skolor i Amazonas Colombia.

Vet dock inte om det bedrivs så mkt verksamhet här i sverige och du verkar vilja skänka "på hemmaplan"

Bra beslut vem som än får gåvan :tummenupp

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om sk. "90-konton" fortfarande är att lita på så kanske Barncancerfonden vore något? Att vara sjuk är en sak men att vara barn och sjuk är nåt helt annat :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om sk. "90-konton" fortfarande är att lita på så kanske Barncancerfonden vore något? Att vara sjuk är en sak men att vara barn och sjuk är nåt helt annat :(

Det är väl det som är frågan, fungerar det verkligen?

Det försvinner nog stora delar av dom insamlade pengarna på många 90 konton, men det fanns ju en lista någonstans hur mycket av pengarna som gick åt till "administration", dvs telemarketingmuppar som ringer och tigger mer och chefslöner.

Ankarstiftelsen såg bra ut dock.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är väl det som är frågan, fungerar det verkligen?

Det försvinner nog stora delar av dom insamlade pengarna på många 90 konton, men det fanns ju en lista någonstans hur mycket av pengarna som gick åt till "administration", dvs telemarketingmuppar som ringer och tigger mer och chefslöner.

Ankarstiftelsen såg bra ut dock.

Som ett exempel vet jag att av alla pengar som skänks till WWF går ~16% till administration internt. Men hur det ser ut med de sista 84% och hur pengarna förvaltas i respektive projekt de investeras i vet jag inte.

Det ser ju gott ut att de skänker så stor del, men är det som SIDA kvittar det ju hur procenten ser ut.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Stå utanför majblomman (om dom har ett kontor) och hugg en mamma eller pappa som ser desperata ut?
Säkert svårt att genomföra men... ja.

Så har jag målat upp det i huvet att jag vill göra om jag skulle klonka en triss eller liknande.
Så att jag själv kan se att en behövande familj får det som en familj ska ha. Speciellt nu under juletider.

Säkert en fantasi som aldrig kommer att upplevas dock :(

Att skänka till en organisation ser jag bara som att bidra till en högre julbonus åt cheferna. Dom kan ta sa!

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Första tanken var läkare utan gränser men sen väckte Mäki mig med http://www.minstoradag.org/ som känns nära och riktigt hedersvärt.

Edit: är det under en 5 hundring så är det patetiskt att ens ha lagt upp en tråd.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...