Gel kontra Underhållsfritt (Biltema + Ctek)

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Hej, tänkte koppla på min Ctek Multi XS 3600 men blev osäker på vilket läge jag ska ladda batteriet på, det är ett 8 AH biltema "gel"batteri, men på ctek's hemsida stod det lite mer om olika batterityper och blev osäker... http://www.ctek.com/SV/Academy/DifferentBatteries.aspx

Någon som kör med denna och vet med säkerhet?

Kan man ha den på resten av vintern? (som säkert håller i sig till midsommar)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ladda på MC-läget så händer inget dumt. Det är den bästa typen av laddare du kan använda till "slutna" batterier. Gamla klassiska laddare är direkt olämpliga till moderna batterier.

axelsson_vpg

Guest
lite offtopic.. om ett batteri är lite rackligt att ta emot laddning, vet någon om det hjälper att byta syra i de? blir de bara lite bättre lr blire nästan som nytt?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
lite offtopic.. om ett batteri är lite rackligt att ta emot laddning, vet någon om det hjälper att byta syra i de? blir de bara lite bättre lr blire nästan som nytt?

inget jag skulle rekommendera att byta syra, ofta har blyplattorna också tagit stryk och då hjälper det inte. dessutom är det ingen höjdare att handskas med syra. vill du få liv i det, kontrollera nivå och fyll på med destillerat vatten och försök ladda det igen.

fast varför jobba sig? köp ett nytt så är det klart, batterier är inte så dyra om du kollar på rätt ställe!

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Biltema?? då kommer det säkert att gå i luften på typ 24tim, byt batteri istället.:yoparty

Jo jag hade också sett att det orginalbatteriet satt kvar i hojen eftersom det bara är en -07a men förra ägaren bytte tydligen ut det av nån anledning, nu vill jag bara kunna starta bågen!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har laddat alla möjliga typer av batterier med min Ctek-laddare, det funkar alldeles ypperligt. Fast vänta med att starta hojen tills i vår istället, det mår den mycket bättre av.

axelsson_vpg

Guest
inget jag skulle rekommendera att byta syra, ofta har blyplattorna också tagit stryk och då hjälper det inte. dessutom är det ingen höjdare att handskas med syra. vill du få liv i det, kontrollera nivå och fyll på med destillerat vatten och försök ladda det igen.

fast varför jobba sig? köp ett nytt så är det klart, batterier är inte så dyra om du kollar på rätt ställe!

Tack för svaret, jag ska prova!.. Nja det är till min bil ett 100aH batteri och dom kostar köttklubba.

EDIT : nu har jag köpt batterivatten på biltema och har fyllt, ska se hur det artar sig imorgon, låter C.tek laddarn stå på ett dussin timmar.

Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750

Det var just den här infon som gjorde mig osäker då det står så här på "billaddningsläget": Läge 14,4V/3,6A Normalläge för öppna batterier, MF och för de flesta GEL-batterier.

Eftersom jag har ett gelbatteri, dock bara på 8ah, så skall jag ladda på det lite strömstarkare billäget istället för mcläget?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Får man inflika med en lite rättelse.
Det är imponerande att ni lyckas köpa "gel" batterier.
Efter som det är batterier som normalt används i typ eldrivna rullstolar mm. Som ska fungera med gämn styrka under en lång tid.

Om bilen skulle köras på startmotorn i ca 1 timme, så vore att gel batteri att rekommendera.

Men ni kanske menar underhållsfria "slutna" batterier, som inte har något alls med "gel" att gör.:mattias

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Efter som det är batterier som normalt används i typ eldrivna rullstolar mm. Som ska fungera med gämn styrka under en lång tid.

Om bilen skulle köras på startmotorn i ca 1 timme, så vore att gel batteri att rekommendera.

Men ni kanske menar underhållsfria "slutna" batterier, som inte har något alls med "gel" att gör.:mattias

Vad skiljer då t ex Biltemas MF och GEL-batterier?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Vet du något om detta eller är det samma visa som med mjuka ryggskydd när du tycker det känns mer när du sitter och hamrar över låret med ett ryggskydd?
I så fall får du gärna komma med något mer konkret kritik mot gelbatterier?

Syra i gel för att det ska kunna lutas ordentligt och till och med kunna ligga utan att man får läckage. Jag vet inte vad det skulle ha med dina påståenden att göra men du får gärna förklara istället för att påstå.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Vet du något om detta eller är det samma visa som med mjuka ryggskydd när du tycker det känns mer när du sitter och hamrar över låret med ett ryggskydd?
I så fall får du gärna komma med något mer konkret kritik mot gelbatterier?

Syra i gel för att det ska kunna lutas ordentligt och till och med kunna ligga utan att man får läckage. Jag vet inte vad det skulle ha med dina påståenden att göra men du får gärna förklara istället för att påstå.

Samtidigt som jag jobbade på en Mc-butik så lanserade Cteck sina laddare.
Så jag fick en ordentlig genomgång av ansvariga på Ctek i hur batterier fungerar och just om den felaktiga uppfattningen om Gel-batterier.
DVS, folk kallar slutna underhållsfria batterier för "gel" batterier. När det inte alls är det. Gel batterier är helt andra typer av batterier.
Som används band annat i rullstolar.

Det har alltså inget att göra med att var bättre eller sämre.
Jag kanske utryckte mig otydligt innan.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det var just den här infon som gjorde mig osäker då det står så här på "billaddningsläget": Läge 14,4V/3,6A Normalläge för öppna batterier, MF och för de flesta GEL-batterier.

Eftersom jag har ett gelbatteri, dock bara på 8ah, så skall jag ladda på det lite strömstarkare billäget istället för mcläget?

Du kan sluta läsa där det står om bilar, det gäller större batterier.

Följ symbolerna så blir det rätt.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750

Detta stod också på Ctek's hemsida "att gel batterier vanligtvis är underhållsfria slutna" men vad är då biltemas?

Det står ju gel, är inte det att vilseleda konsumenterna, ens lovligt? ungefär samma som led-tv isåfall :p

Summa sumarum ska man alltså köra på mc-läget för att förhindra skador? oavsett typ?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
folk kallar slutna underhållsfria batterier för "gel" batterier. När det inte alls är det. Gel batterier är helt andra typer av batterier.

Okej, så du menar att marina batterier båtar som är sk gelbatterier är felmärkta också eller är fenomenet unikt för MCbatterier?

Edit: I en rullstol finns det all anledning att ha gelbatterier då man inte vill riskera batterisyra vid en vurpa, detta kan ju även vara en bra idé på en motorcykel. Vet du att biltemas batterier inte är gelbatterier?

Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Okej, så du menar att marina batterier båtar som är sk gelbatterier är felmärkta också eller är fenomenet unikt för MCbatterier?

Underhållsfria slutna batterier finns både som vanliga och Gel batterier, som synes har Biltema båda och det skiljer inte många kronor, har köpt batteier till många hojar där och Gelbatterierna är riktigt bra, den stora grejen är att de klarar urladdningar mycket bättre(testat då jag glömt tändningen på ett antal gånger:crash) de vanliga batterierna blir aldrig det samma efter det, trots laddning efter skolboken, med gelbatterierna har det inte varit nått problem alls, sen ska de tydligen klara vinterförvaringen bättre men det är inget jag märkt någon skillnad på, svårt att hålla mig från hojen långa perioder:yoparty

Såg att Biltema lämnar 4 års garanti på en del batterier nu.....

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Underhållsfria slutna batterier finns både som vanliga och Gel batterier

Jag har aldrig påstått att Gelbatterier inte är gelbatterier men det har Eskilsson. Jag har gel i båten och underhållsfritt i hojen.
Men det är inte poängen, utan frågan är var Eskilsson får sina generella informationer ifrån som är så pass korrekt att den bör delas på mekforumet som inte gärna befattas med gissningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
DVS, folk kallar slutna underhållsfria batterier för "gel" batterier. När det inte alls är det. Gel batterier är helt andra typer av batterier.

Jag kallar mitt MC GEL batteri från biltema för GEL batteri just för att det är ett GEL batteri?

Frågor på det?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...