Gel kontra Underhållsfritt (Biltema + Ctek)

HD:s originalbatterier är riktigt bra tycker jag, det är Yuasa eller HD original som håller.
Många gelbatterier brukar inte funka så bra i HD, gelen tycks få plattorna att vibrerara loss. Biltemas gelbatterier som ofta funkar bra i sporthojar brukar tex skaka sönder i Harleys, dessutom har de för lågt cca. Har man bra med komp och/eller lite mer volym på motorn så måste man upp i cca på 250-300 Ah. Det brukar HD:s originalbatterier samt Yuasa High Performance-batterierna klara. Vilket man väljer spelar mindre roll, ungefär lika dyra. Inget av dem är dock gel, endast slutna syrabatterier. Nu har jag ett yuasa YTX20H-BS, cca på 310 Ah, funkar perfekt. Startmotor från Tech Starters, en HD-konverterad Toyota Corolla-startmotor. Japs- och jänkteknik i skön förening :D
Tech-startern till vänster, min andra uppbrunna 1.4 kw Spyke till höger.


Tycker jag


Jag måste bara fråga 310Ah ? jag har ett 160 Ah i min JCB traktorgrävare och det är megastort med dubbla bärhantag och kollar man på bilder av din hoj kan jag inte se ett så stort batteri.

Har jag missat något när det gäller batterier eller har du ett h för mycket ?
 
Last edited:
Jag måste bara fråga 310Ah ? jag har ett 160 Ah i min JCB traktorgrävare och det är megastort med dubbla bärhantag och kollar man på bilder av din hoj kan jag inte se ett så stort batteri.

Har jag missat något när det gäller batterier eller har du ett h för mycket ?

Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.
 
Last edited:
Tro det?
För bara några år sedan ar det många som hade problem med såväl batterier som glödlampor på HD när de använde annat än originaldelarna.

Jo, visst, han trodde att det skulle löna sig att köpa orginal även om det var hutlöst dyrt (över tusingen).

Det gjurde det inte.

Glödlamporna har han inte haft några problem med, däremot glasen till framlampan har spruckit på löpande band.

Det är ett Hella, så det köper man för en fjärdedel av priset hos en lastbilsverkstad.
 
Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.

Jag vet :), skrivfelet (lätt hänt) gjorde att det blev lite komiskt. Sorry !
 
Jo, visst, han trodde att det skulle löna sig att köpa orginal även om det var hutlöst dyrt (över tusingen).

Det gjurde det inte.

Glödlamporna har han inte haft några problem med, däremot glasen till framlampan har spruckit på löpande band.

Det är ett Hella, så det köper man för en fjärdedel av priset hos en lastbilsverkstad.

En tusing är ju billigt. Ett (mitt) motsvarande Yuasa går ju på ca 1500:-
 
Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.

Det var riktigt kraftfullt, själv nöjer jag mig med ett ODYSSEY PC545 (kostar ~1500:-) det har CCA på 185A men kan ge 545A under de första 5 sekunderna:tummenupp Skall väl räcka för högkompad 1428.

ODYSSEY PC545
Artikelnummer: PC545
Volt: 12
PHCA (5 sek): 545
CCA: 185
HCA: 300
MCA: 240
Ah/20h @ 25C: 13
Ah/10h @ 25C: 12
Reservkapacitet: 18 minuter
Längd: 177.8 mm
Bredd: 85.9 mm
Höjd: 131.3 mm
Vikt: 5.7 kg

För att ladda upp ett AGM-batteri måste laddaren ge minst 4A.

/Ingvar
 

Bifogat

  • 51bXU93-P7L._SL500_AA280_.jpg
    51bXU93-P7L._SL500_AA280_.jpg
    20.7 KB · Visningar: 142
Det var riktigt kraftfullt, själv nöjer jag mig med ett ODYSSEY PC545 (kostar ~1500:-) det har CCA på 185A men kan ge 545A under de första 5 sekunderna:tummenupp Skall väl räcka för högkompad 1428.

ODYSSEY PC545
Artikelnummer: PC545
Volt: 12
PHCA (5 sek): 545
CCA: 185
HCA: 300
MCA: 240
Ah/20h @ 25C: 13
Ah/10h @ 25C: 12
Reservkapacitet: 18 minuter
Längd: 177.8 mm
Bredd: 85.9 mm
Höjd: 131.3 mm
Vikt: 5.7 kg

För att ladda upp ett AGM-batteri måste laddaren ge minst 4A.

/Ingvar

Det är ju iofs de första 5s som är intressant. Har den inte startat efter så lång tid som 5s är det ju definitivt ngt fel.
 
LiFePO4 är det som gäller 1,3kg 9,2Ah ger 480 A startström i 10sec eller
2,6kg 18,4Ah ger 960 A startström i 10sec, funkar fint till bilen:tummenupp
 
LiFePO4 är det som gäller 1,3kg 9,2Ah ger 480 A startström i 10sec eller
2,6kg 18,4Ah ger 960 A startström i 10sec, funkar fint till bilen:tummenupp

Har två kompisar som är i färd med att bygga sådana LiFePO4-stacks till sina duccar, själv tänkte jag vara lite feg och vänta med att bygga om min batterilåda tills jag sett hur det funkar på deras hojar.
 
Någon som kan rabbla upp de vanligaste batterityperna som man kan använda i hojar samt lite fördelar/nackdelar med dem? GEL-batterier är jag redan insatt i :tungan
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top