Okej, så du menar att marina batterier båtar som är sk gelbatterier är felmärkta också eller är fenomenet unikt för MCbatterier?
Edit: I en rullstol finns det all anledning att ha gelbatterier då man inte vill riskera batterisyra vid en vurpa, detta kan ju även vara en bra idé på en motorcykel. Vet du att biltemas batterier inte är gelbatterier?
Jag tycker du har en otrevlig attityd.
Förstår inte riktigt vitsen till det.
Angående gel batterier så kommer min information från det här företaget. Och dom har även en artikel på sin hemsida om det.
http://www.ctek.com/SV/Academy/DifferentBatteries.aspx
Och ja. det gällde Mc-batterier. Gel batteriernas förmåga är inte att dom inte läcker. För det gör inte att slutet AGM batteri heller.
Fördelen med gel är att dom klarar att leverera konstant ström under lång tid, och klarar riktigt djupa urladdningar. Något som är bra i en båt när man ligger i hamn och använder strömmen till lampor, stereo, länspumpar mm.
Nackdelen md GEL har varit att den har taskig startström. Dvs förmågan att leverera ordentligt mycket vid just startögonblicket. Och har därför inte lämpats sig som startbatteri för MC.
Men det är klart...
Utvecklingen går framåt och saker förändras.
Jag läste nu på vartas hemsida att dom också tagit fram Gel batterier nu till hojar. Och jag läser även på biltemas hemsida att dom har GEL batterier. Dock varnar både Biltema och Varta för att det är just taskig startström i ett Gel batteri. Vilket kan göra att man kan behöva ett mycket större/tyngre batteri än det igentligen är nödvändigt.
Själv vill jag ha ett så litet och lätt batteri som möjligt i min hoj.
Det behöver inte ha så många AH efter som jag inte har en massa stereoprylar eller kylskåp kopplade till hojen. Däremot vill jag att det ska ha en hög startström dom få sekunderna jag kör på startmotorn.
Last edited: