Gel kontra Underhållsfritt (Biltema + Ctek)

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Okej, så du menar att marina batterier båtar som är sk gelbatterier är felmärkta också eller är fenomenet unikt för MCbatterier?

Edit: I en rullstol finns det all anledning att ha gelbatterier då man inte vill riskera batterisyra vid en vurpa, detta kan ju även vara en bra idé på en motorcykel. Vet du att biltemas batterier inte är gelbatterier?

Jag tycker du har en otrevlig attityd.
Förstår inte riktigt vitsen till det.

Angående gel batterier så kommer min information från det här företaget. Och dom har även en artikel på sin hemsida om det.
http://www.ctek.com/SV/Academy/DifferentBatteries.aspx

Och ja. det gällde Mc-batterier. Gel batteriernas förmåga är inte att dom inte läcker. För det gör inte att slutet AGM batteri heller.
Fördelen med gel är att dom klarar att leverera konstant ström under lång tid, och klarar riktigt djupa urladdningar. Något som är bra i en båt när man ligger i hamn och använder strömmen till lampor, stereo, länspumpar mm.

Nackdelen md GEL har varit att den har taskig startström. Dvs förmågan att leverera ordentligt mycket vid just startögonblicket. Och har därför inte lämpats sig som startbatteri för MC.


Men det är klart...
Utvecklingen går framåt och saker förändras.
Jag läste nu på vartas hemsida att dom också tagit fram Gel batterier nu till hojar. Och jag läser även på biltemas hemsida att dom har GEL batterier. Dock varnar både Biltema och Varta för att det är just taskig startström i ett Gel batteri. Vilket kan göra att man kan behöva ett mycket större/tyngre batteri än det igentligen är nödvändigt.

Själv vill jag ha ett så litet och lätt batteri som möjligt i min hoj.
Det behöver inte ha så många AH efter som jag inte har en massa stereoprylar eller kylskåp kopplade till hojen. Däremot vill jag att det ska ha en hög startström dom få sekunderna jag kör på startmotorn.
 
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag måste hålla med Eskilsson i denna fråga.
Gennerellt kallar många underhållsfria batterier för GEL (även fast många i denna tråden uppenbarligen inte gör de)
Anledningen till att denna felsägning uppkommit är troligtvis att de första underhållsfria batterier va GEL.

Numera finns unerhållsfria sk. AGM batterier som funkar precis som ett vanligt blysyra batteri fast med mkt mindre syra och kan därför monteras åt alla håll förutom uppochner.
Ett bra exempel på ett AGM batteri är optimas batterier (röd/gul/blå)
Där är "blyskivorna" lindade i rullar med syran emellan och därför får det klassiska optima utseendet.
Dessa batterier har oftast en mkt bra urladdnings styrka (lågt inre motstånd) vilket lämpar sig bättre för just startströmmar än andra batterier.

GEL batterier har gennerellt tom. sämre startström än vanliga blysyra batterier men klarar som sagt urladding under lång tid mkt bättre än något annat batteri.

Jag personligen förstår inte varför man ska ha ett GEL batteri på en hoj om man inte har något som ligger och drar ström konstant.
Troligtvis håller inte ett GEL batteri lika länge som ett "vanligt" då användningsområdet för ett sådant inte är för startfunktion - vilket det är på hoj.

För er som undrar om jag har grund för de jag skriver så är (har varit) jag insatt i just batterier och laddning då jag hade det som hobby för några år sen (db-dragracing) hur dumt de än kan låta :) där va batterier och laddning ett mkt viktigt moment.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jezze klart du förstår varför man vill ha Gel batteri i hojen...
Speciellt när den inte går på två hjul hela tiden...

(Inne på andra året med gel batteri från biltema med samma Ah som orginal)



Lite fakta från Ctek ang GEL......
"De har bra kapacitet, men tack vare det lite högre motståndet i syran så kan de vara begränsade som startbatterier. De tål djupurladdningar mycket bra, dvs. när man tömmer batteriet ända ner till 20% State Of Charge. Gel-batterier är mycket robusta och används t.ex. ofta i skurmaskiner och golfbilar. När man talar om gel-batterier för motorcyklar så är det oftast en missuppfattning. Mera troligt är det ett AGM-batteri."
"AGM, Absorbed Glass Mat, (Vlies) håller syran på plats genom att separatorpapperet som består av en glasfibermatta, fungerar som en svamp"


På biltemas sida kan man läsa
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080
"MC-batteri, gel
Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel, vilket förhindrar läckage även om batteriet monteras liggande (90° lutning). "
"Långsam självurladdningstakt samt god förmåga att återhämta sig efter djup urladdning gör gel-batteriet idealiskt för säsongs- eller sporadisk användning."


Dessutom så har biltema ett tätt batteri som jag skulle säga är ett "AGM"
MC-batteri SMF
Gastättt och underhållsfritt MC-batteri som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.


Nu får ni dra era egna slutsatser
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag tycker du har en otrevlig attityd.
Förstår inte riktigt vitsen till det.

Vitsen?
Att du påstår något som är felaktigt.
Tråden handlade om att ladda Biltemas GEL batterier med CTEK laddare och du kommer in och säger att det inte är GELbatterier.
Detta skulle alltså innebära att det är undehållsfria batterier enligt dig och laddningsproceduren skulle då kunna vara annorlunda.

Om du har uppenbart fel, är det då otrevligt att fråga hur du fått uppgifterna? Det samma gällde tidigare påståenden om mjuka ryggskydd (hävdar dock inte att du har uppenbart fel om ryggskydden).
Det har alltså inget med din person att göra utan uppgifterna du presenterar.

Nu ha det ju visat sig att det här handlar om GELbatterier så resten kan vi ta i PM om du vill fortsätta att diskutera.

(för övrigt använder man sällan GELbatterier som förbrukningsbatterier i båtar utan för startbatterier i lite stökigare miljöer typ vattenskotrar, styrpulpeter och liknande där mekanisk rörelse är stor, vibrationer exempelvis. men det är klart att det går med gel även där)

Jag personligen förstår inte varför man ska ha ett GEL batteri på en hoj om man inte har något som ligger och drar ström konstant.

GELbatteriet har mycket bra mekaniska egenskaper, tål vibrationer och stötar betydligt bättre än de flesta andra batterityper.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Vitsen?
Att du påstår något som är felaktigt.
Tråden handlade om att ladda Biltemas GEL batterier med CTEK laddare och du kommer in och säger att det inte är GELbatterier.
Detta skulle alltså innebära att det är undehållsfria batterier enligt dig och laddningsproceduren skulle då kunna vara annorlunda.

Om du har uppenbart fel, är det då otrevligt att fråga hur du fått uppgifterna? Det samma gällde tidigare påståenden om mjuka ryggskydd (hävdar dock inte att du har uppenbart fel om ryggskydden).
Det har alltså inget med din person att göra utan uppgifterna du presenterar.

Nu ha det ju visat sig att det här handlar om GELbatterier så resten kan vi ta i PM om du vill fortsätta att diskutera.

(för övrigt använder man sällan GELbatterier som förbrukningsbatterier i båtar utan för startbatterier i lite stökigare miljöer typ vattenskotrar, styrpulpeter och liknande där mekanisk rörelse är stor, vibrationer exempelvis. men det är klart att det går med gel även där)



GELbatteriet har mycket bra mekaniska egenskaper, tål vibrationer och stötar betydligt bättre än de flesta andra batterityper.

Nu har jag inte uppenbart fel. När man står i en Mc-butik och 95% av alla kunder som frågar efter ett batteri frågar just efter ett likadant GEL -batteri som dom har sen tidigare. Och visar sen upp sitt vanliga kapslade underhållsfria batteri. Som dom felaktligen tror är ett Gel batteri. Det finns alltså en allmän uppfattning ute på marknaden som är fel. Därför skrev jag mitt inlägg.

Sen att det numera säljs gel batterier till motorcyklar visste jag faktiskt inte. Dock står det på dom att det är taskig startström i GEL batterier. Och därför skulle jag inte välja ett sånt.

Och det där med skaktålighet är det nog bara HD som har problem med, och därför har extra dyra stora batterier. Om dom är gel eller inte vet jag inte, för HD-orginal säljs i HD-butiker. Och jag jobbar inte i en sån.

Dessutom har jag inte påstått att det är olika laddningsprocedurer för Gel och underhållsfria batterier. Dock kräver underhållsfria batterier en laddare typ Ctech som "pullsladdar" till skillnad från vanliga batterier som kan laddas med en traditionell vanlig batteriladdare som man köpte på OK för massa år sen. Hur en Gel laddas vet jag inte.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jezze klart du förstår varför man vill ha Gel batteri i hojen...
Speciellt när den inte går på två hjul hela tiden...

(Inne på andra året med gel batteri från biltema med samma Ah som orginal)



Lite fakta från Ctek ang GEL......
"De har bra kapacitet, men tack vare det lite högre motståndet i syran så kan de vara begränsade som startbatterier. De tål djupurladdningar mycket bra, dvs. när man tömmer batteriet ända ner till 20% State Of Charge. Gel-batterier är mycket robusta och används t.ex. ofta i skurmaskiner och golfbilar. När man talar om gel-batterier för motorcyklar så är det oftast en missuppfattning. Mera troligt är det ett AGM-batteri."
"AGM, Absorbed Glass Mat, (Vlies) håller syran på plats genom att separatorpapperet som består av en glasfibermatta, fungerar som en svamp"


På biltemas sida kan man läsa
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080
"MC-batteri, gel
Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel, vilket förhindrar läckage även om batteriet monteras liggande (90° lutning). "
"Långsam självurladdningstakt samt god förmåga att återhämta sig efter djup urladdning gör gel-batteriet idealiskt för säsongs- eller sporadisk användning."


Dessutom så har biltema ett tätt batteri som jag skulle säga är ett "AGM"
MC-batteri SMF
Gastättt och underhållsfritt MC-batteri som bygger på kalcium/kalcium-teknologin. Batteriet har lång livslängd och är verkligen underhållsfritt. Laddningen håller längre än i ett konventionellt MC- batteri. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.


Nu får ni dra era egna slutsatser


Ett Mc batteri ska vara bra på i stort sätt en sak.
Ge max startström i 2-20 sekunder. Sen är den bara en stor och klumpig vikt som man släpar omkring på.
Dom flesta hojar har vertikalt monterade batterier, och den tid hojen ligger ner är oftast begränsad. Bakhjulskörning och kurvtagning skapar ingen fara för batteriet.

Normalt har man inte problem med skakningar, och långtids urladdning som ett GEL batteri är bra på. Däremot kan man ha problem med för svag startström. Vilket ett Gel normalt är dåligt på. (i förhållande vikt/storlek kontra startström).

Skaffar med ett gel har man alltså valt bort fördelar som man behöver, och skaffat sig fördelar man inte behöver. Låter som ett strålande val :tummenupp
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ett Mc batteri ska vara bra på i stort sätt en sak.
Ge max startström i 2-20 sekunder.

Exakt.
Då är frågan, hur mycket ström drar en startmotor i en MC ungefär.
Vet man det och batteriets inre resistans så kan man ta ställning till om GEL är lämpligt som startbatteri eller inte.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Exakt.
Då är frågan, hur mycket ström drar en startmotor i en MC ungefär.
Vet man det och batteriets inre resistans så kan man ta ställning till om GEL är lämpligt som startbatteri eller inte.

Japp. Det stämmer. Och där säger tillverkarna att ett Gel har svårt att mäta sig med ett vanligt batteri.
Och då känns det ju konstigt att skaffa ett stort,tungt GEL batteri för att klara den startströmmen, när man kan ha ett mindre lättare underhållsfritt batteri som gör jobbet lika bra eller bättre.
Och därför har inte Gel varit ett bra alternativ. För att det har andra bra egenskaper som inte kommer till nytta på en hoj.
Men lämpar sig strålande på rullstolar eller golfbilar mm där man under lång tid (typ 5 - 50 minuter) förbrukar en lägre strömstyrka.

Men ja ja. Skit i samma. Vi har olika syn och krav på våra batterier, det är bara köpa läget.
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Ok, så nu har vi iaf konstaterat att biltemas gelbatteri är av den "riktiga" geltypen och inte den underhållsfria som i folkmun kallas gel fast egentligen inte är det. Med detta bakom oss kan vi gå vidare till nästa fråga, nämligen hur skall dessa laddas?

På Ctek's manual och hemsida står det att "billäget" skall användas till gelbatterier mfl. Gäller detta även så pass små gelbatterier som på 8ah? eller skall jag sätta det på mcläget iaf?

MVH
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, så nu har vi iaf konstaterat att biltemas gelbatteri är av den "riktiga" geltypen och inte den underhållsfria som i folkmun kallas gel fast egentligen inte är det. Med detta bakom oss kan vi gå vidare till nästa fråga, nämligen hur skall dessa laddas?

På Ctek's manual och hemsida står det att "billäget" skall användas till gelbatterier mfl. Gäller detta även så pass små gelbatterier som på 8ah? eller skall jag sätta det på mcläget iaf?

MVH

MC-läget. C-tek betraktar batterier upptill 14 Ah som hojbatterier.
Jag har 19 Ah i min hoj, det kör jag på billäget.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jezze klart du förstår varför man vill ha Gel batteri i hojen...

Okay, den enda anledningen jag kan se är då att de "tål" lite mer.

Men ett AGM batteri kan även de monteras i 90graders lutning.

Däremot blir jag nu osäker på om orginalbatterier är av AGM typ eller vanliga "täta blyack"

Sen går det ju naturligtvis att diskutera hur vida startströmen är i en hojmotor och vilket batteri man behöver.

Jag har 2 hojar och den ena är på 600cc och den andra 1100cc och jag är övertygad om att blackbirden kräver något högre startström och en stor V-twin ännu mer.
jag skulle dock inte valt ett GEL batteri till någon hoj även om det skulle gå...
skulle inte ens ha det i båten då Optimas Blå är avsedd för just marint bruk trotts att de är ett AGM batteri..

Ang. laddning av Gel batterier så skulle jag använda c-tek´ens "hojläge" om man inte heter Jörgen och har ett bilbatteri :)

Jag använde för övrigt nyss "recover" läget på mitt bateri som var dåligt hela sommaren (troligtvis laddar med högre strömstyrka än i hojläget) med nu startar den även fast det är nån minusgrad ute (iskörning)

Nu ska jag låta tråden va i fred :rolleyes:
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
H-D's orginal batterier är av AGM typ :)

/Björn

Och av usel kvalitet!
Och till ett högt pris!

Nu kör brorsan vanligt Yuasa istället, efter tre eller fyra orginalbatterier, laddade med "Harley Davidson" laddaren som följde med (en omdekalad Ctek)
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Och av usel kvalitet!
Och till ett högt pris!

Nu kör brorsan vanligt Yuasa istället, efter tre eller fyra orginalbatterier, laddade med "Harley Davidson" laddaren som följde med (en omdekalad Ctek)

På våran verkstad har vi sällan några problem med batterierna. Det absolut viktigaste är att ladda upp det ordentligt innan användningen för AGM batterierna är riktigt kinkiga för urladdning, det är enormt svårt att väcka liv i ett AGM som gått ner för långt i kapacitet.

/Björn
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och av usel kvalitet!
Och till ett högt pris!

Nu kör brorsan vanligt Yuasa istället, efter tre eller fyra orginalbatterier, laddade med "Harley Davidson" laddaren som följde med (en omdekalad Ctek)

Tro det?
För bara några år sedan ar det många som hade problem med såväl batterier som glödlampor på HD när de använde annat än originaldelarna.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ang. laddning av Gel batterier så skulle jag använda c-tek´ens "hojläge" om man inte heter Jörgen och har ett bilbatteri

Pfft! Rejälva grappa-räjsers har också riktiga batterier till skillnad från japanska plastleksaker. Vad sitter i en R1:a? dubbla AA? ;)

Ärligt talat tror jag alltid man ska gå på Ah på batteriet oavsett typ. Sen om laddaren märker dom med MP3-spelare eller Silja Line spelar nog mindre roll.

/18Ah
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och av usel kvalitet!
Och till ett högt pris!

Nu kör brorsan vanligt Yuasa istället, efter tre eller fyra orginalbatterier, laddade med "Harley Davidson" laddaren som följde med (en omdekalad Ctek)

HD:s originalbatterier är riktigt bra tycker jag, det är Yuasa eller HD original som håller.
Många gelbatterier brukar inte funka så bra i HD, gelen tycks få plattorna att vibrerara loss. Biltemas gelbatterier som ofta funkar bra i sporthojar brukar tex skaka sönder i Harleys, dessutom har de för lågt cca. Har man bra med komp och/eller lite mer volym på motorn så måste man upp i cca på 250-300 A. Det brukar HD:s originalbatterier samt Yuasa High Performance-batterierna klara. Vilket man väljer spelar mindre roll, ungefär lika dyra. Inget av dem är dock gel, endast slutna syrabatterier. Nu har jag ett yuasa YTX20H-BS, cca på 310 A, funkar perfekt. Startmotor från Tech Starters, en HD-konverterad Toyota Corolla-startmotor. Japs- och jänkteknik i skön förening :D
Tech-startern till vänster, min andra uppbrunna 1.4 kw Spyke till höger.


Tycker jag
 

Bifogat

  • techstartvsspyke3.JPG
    techstartvsspyke3.JPG
    52.3 KB · Visningar: 179
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
På våran verkstad har vi sällan några problem med batterierna. Det absolut viktigaste är att ladda upp det ordentligt innan användningen för AGM batterierna är riktigt kinkiga för urladdning, det är enormt svårt att väcka liv i ett AGM som gått ner för långt i kapacitet.

/Björn

man sätter ett fungerade batteri paralellkoplat med det dåliga så brukar det bli bra snurr efter något dygns laddning:tummenupp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top