Gel kontra Underhållsfritt (Biltema + Ctek)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
HD:s originalbatterier är riktigt bra tycker jag, det är Yuasa eller HD original som håller.
Många gelbatterier brukar inte funka så bra i HD, gelen tycks få plattorna att vibrerara loss. Biltemas gelbatterier som ofta funkar bra i sporthojar brukar tex skaka sönder i Harleys, dessutom har de för lågt cca. Har man bra med komp och/eller lite mer volym på motorn så måste man upp i cca på 250-300 Ah. Det brukar HD:s originalbatterier samt Yuasa High Performance-batterierna klara. Vilket man väljer spelar mindre roll, ungefär lika dyra. Inget av dem är dock gel, endast slutna syrabatterier. Nu har jag ett yuasa YTX20H-BS, cca på 310 Ah, funkar perfekt. Startmotor från Tech Starters, en HD-konverterad Toyota Corolla-startmotor. Japs- och jänkteknik i skön förening :D
Tech-startern till vänster, min andra uppbrunna 1.4 kw Spyke till höger.


Tycker jag


Jag måste bara fråga 310Ah ? jag har ett 160 Ah i min JCB traktorgrävare och det är megastort med dubbla bärhantag och kollar man på bilder av din hoj kan jag inte se ett så stort batteri.

Har jag missat något när det gäller batterier eller har du ett h för mycket ?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag måste bara fråga 310Ah ? jag har ett 160 Ah i min JCB traktorgrävare och det är megastort med dubbla bärhantag och kollar man på bilder av din hoj kan jag inte se ett så stort batteri.

Har jag missat något när det gäller batterier eller har du ett h för mycket ?

Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tro det?
För bara några år sedan ar det många som hade problem med såväl batterier som glödlampor på HD när de använde annat än originaldelarna.

Jo, visst, han trodde att det skulle löna sig att köpa orginal även om det var hutlöst dyrt (över tusingen).

Det gjurde det inte.

Glödlamporna har han inte haft några problem med, däremot glasen till framlampan har spruckit på löpande band.

Det är ett Hella, så det köper man för en fjärdedel av priset hos en lastbilsverkstad.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.

Jag vet :), skrivfelet (lätt hänt) gjorde att det blev lite komiskt. Sorry !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, visst, han trodde att det skulle löna sig att köpa orginal även om det var hutlöst dyrt (över tusingen).

Det gjurde det inte.

Glödlamporna har han inte haft några problem med, däremot glasen till framlampan har spruckit på löpande band.

Det är ett Hella, så det köper man för en fjärdedel av priset hos en lastbilsverkstad.

En tusing är ju billigt. Ett (mitt) motsvarande Yuasa går ju på ca 1500:-
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det föll bort ett "mer" i den meningen.

Yuasa Dinam MF som ersätter orginal går på 1200:- orginalet en tusing till....

Då är jag med, beställde mitt Tuasa MF ebligt spec ovan för drygt 1400:- från Bikeline, men med frakt är det ju iaf ett par hundra till.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kapaciteten är på 18 eller 19 Ah. Det jag angav ovan var CCA, Cold Cranking Amperage. Det är det bästa måttet på hur mycket ström batteriet kan lasta ur sig momentant. Mitt batteri har alltså CCA på 310 A. När batterier inte orkar dra runt en HD-motor trots samma kapacitet som tex ett originalbatteri, ja då är det ofta för lågt CCA i det klena batteriet. Jag ser nu att jag i hastigheten skrivit Ah som enhet på CCA på ett ställe, det är skrivfel, A ska det vara, helt rätt.

CCA mäts enligt lite olika standarder, men det är ändå bästa sättet som konsument att bedöma musklerna mellan två kapacitetsmässigt lika startbatterier.

Det var riktigt kraftfullt, själv nöjer jag mig med ett ODYSSEY PC545 (kostar ~1500:) det har CCA på 185A men kan ge 545A under de första 5 sekunderna:tummenupp Skall väl räcka för högkompad 1428.

ODYSSEY PC545
Artikelnummer: PC545
Volt: 12
PHCA (5 sek): 545
CCA: 185
HCA: 300
MCA: 240
Ah/20h @ 25C: 13
Ah/10h @ 25C: 12
Reservkapacitet: 18 minuter
Längd: 177.8 mm
Bredd: 85.9 mm
Höjd: 131.3 mm
Vikt: 5.7 kg

För att ladda upp ett AGM-batteri måste laddaren ge minst 4A.

/Ingvar
 

Bifogat

  • 51bXU93-P7L._SL500_AA280_.jpg
    51bXU93-P7L._SL500_AA280_.jpg
    20.7 KB · Visningar: 142

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var riktigt kraftfullt, själv nöjer jag mig med ett ODYSSEY PC545 (kostar ~1500:) det har CCA på 185A men kan ge 545A under de första 5 sekunderna:tummenupp Skall väl räcka för högkompad 1428.

ODYSSEY PC545
Artikelnummer: PC545
Volt: 12
PHCA (5 sek): 545
CCA: 185
HCA: 300
MCA: 240
Ah/20h @ 25C: 13
Ah/10h @ 25C: 12
Reservkapacitet: 18 minuter
Längd: 177.8 mm
Bredd: 85.9 mm
Höjd: 131.3 mm
Vikt: 5.7 kg

För att ladda upp ett AGM-batteri måste laddaren ge minst 4A.

/Ingvar

Det är ju iofs de första 5s som är intressant. Har den inte startat efter så lång tid som 5s är det ju definitivt ngt fel.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
LiFePO4 är det som gäller 1,3kg 9,2Ah ger 480 A startström i 10sec eller
2,6kg 18,4Ah ger 960 A startström i 10sec, funkar fint till bilen:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
LiFePO4 är det som gäller 1,3kg 9,2Ah ger 480 A startström i 10sec eller
2,6kg 18,4Ah ger 960 A startström i 10sec, funkar fint till bilen:tummenupp

Har två kompisar som är i färd med att bygga sådana LiFePO4-stacks till sina duccar, själv tänkte jag vara lite feg och vänta med att bygga om min batterilåda tills jag sett hur det funkar på deras hojar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Någon som kan rabbla upp de vanligaste batterityperna som man kan använda i hojar samt lite fördelar/nackdelar med dem? GEL-batterier är jag redan insatt i :tungan
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Hur länge kan man Ctek-laddaren stå och ladda mitt 8ah gelbatteri nu då? :D
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Det är ingen risk att vägguttaget går sönder utav överladdning då? :p
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top