Gelinlägg eller på annat sätt göra sadeln bekvämare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har skrivit lite om detta i Thruxton tråden men postar här då säkert fler läser här.

Efter att med mina mått kört långkörning med Thruxtonen, 847 km på 12 tim och 9 min så känns det ut som att en bekvämare sadel skulle vara fint. Har jagat efter en gelsadel till Thruxton och Bonneville men inte hittat nån som passar min 900:a. Hittade en originalsadel (tror jag), det är lite tveksamt då de olika märkningarna inte stämmer, en säger gelsadel till Bonneville och den andra originalsadel till Thruxton vilket verkar stämma då den har skruvinfästningarna för kuts kåpan. När jag har två sadlar tänkte jag försöka fixa till originalsadeln som sitter på hojen så den bli bekvämare.

Tänker mig att man köper en geldyna och tar ur från stoppningen och lägger in en geldyna och sen får man väl lägga ett tunnt lager med nån form av skumgummi över allt för att dölja skarvarna. Frågan är var man ska köpa geldyna, finns det att hitta nånstans i Sverige eller är det Kina som gäller via eBay, Wish och Amazon?

Nån som har nåt bättre förslag än gelinlägg i sadeln?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Airhawk?

Har inte provat själv dock...

Mvh,
Ingvar
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En kompis berättade om en som hade parkerat sin hoj med gelesadel i stekande sol en bra stund, tydligen hade gelen blivit så varm att han brände sig i arslet. Nu kan jag inte svära på sanningshalten i detta men kan helt klart vara värt att beakta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderade på en sån där Airhawk och var på väg att kolla om Hanngrens i Sundsvall hade hemma en inför hemresan från Sundsvall, har skippat tanken på detta och vill få till sadeln så bra det går. Jag har ju kört 85 mil på en dag och det funkade även om träsmaken började visa sig hyfsat mycket de sista 20 milen.

Finns säkert ev viss risk att gelinlägget kan aggera som värmemagasin jämfört mot att att bara ha skumgummi, dock känns väl inte risken för brännskador speciellt överhängande.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Airhawk?

Har inte provat själv dock...

Mvh,
Ingvar

Funderade på en sån där Airhawk och var på väg att kolla om Hanngrens i Sundsvall hade hemma en inför hemresan från Sundsvall, har skippat tanken på detta och vill få till sadeln så bra det går. Jag har ju kört 85 mil på en dag och det funkade även om träsmaken började visa sig hyfsat mycket de sista 20 milen.

Finns säkert ev viss risk att gelinlägget kan aggera som värmemagasin jämfört mot att att bara ha skumgummi, dock känns väl inte risken för brännskador speciellt överhängande.
Jag har en airhawk och det fungerar fantastiskt bra! Jag har problem med svanskotan och detta gör det uthärdligt att sitta en hel dag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror säkert att Airhawk funkar men jag är fåfäng;)

Vill ha en permanent lösning i dynan.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dra på dig ett par cykelbrallor på långturerna så slipper du fördärva sadeln.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Under mina år i endurospåret så körde jag ofta med cykelbyxor under.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Släpp på tanken och gör typ som busaberg och en till skrev cykelbyxor eller nån form av uppblåsbar sittdyna
Har en typ expeed själv som jag hade när 690:n nödtourade med packning funkade fantastiskt och 690dynan är stenhård
Båda funkar garanterat bra och gör du en sån tur om året då förstör inte dynan du har
Funkar dessutom i kombi med en tröja som kudde om man bantar packning :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag redan en extra sadel att förstöra;) Sen är jag ju tyvärr en sån där som gillar att modda saker själv, ofta inte ekonomiskt försvarbart. Skiter det sig så får jag en anledning att bygga en helt egen Custom sadel.

Det bästa borde ju ändå vara att få original sadeln bekväm för det har ju faktiskt hänt att det ibland blivit nån spontansväng på en 40-45 mil.

Mailade Hanngrens i Sundsvall och dom säljer gel för 900-1900 kr beroende på storleken. ett halvark för 900 kr ska räcka till förarplatsen. Frågan är vilken kvanlitetsskillnad det är på deras gel mot eBay gel, dom har väl ett rykte att leva upp till så dom borde ju ha bra kvalla på grejerna. har kollat på eBay och då kostar gelen nånstans runt 400 kr men sen ska ju tull, moms och postmords avgift på det så då är det ju inte så många hundra billigare.

Dom vill ha ca 2500 kr för att fixa sadeln om man inte behöver ny klädsel, detta låter ändå överkomligt om man tänker på att dom ska leva på att göra såna här jobb. Men är ändå inne på att göra det själv.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag har kört en hel del långturer och körde tidigare med Airhawk.
Tycker dock att det blir för "tätt". Tryckfördelningen är ok, men när det blir "träsk-röv" av alltihop så blir det ändå tryckskador.

Kör sedan 2019 med https://beadrider.com/
Väl värt pengarna.
Nu fuskade ju jag och köpte när jag var i USA, men det kan finnas kopior där ute också.

Fördelen med "taxiförarsits" är att det låter luften cirkulera.


Men börja med att fundera över vad det är som ger problem.
Är det att du får "punkt-tryck" på sittbenen? Cykelbyxor KAN göra underverk (om dom täcker rätt delar) men det KAN också leda till att du stänger in fukten och gör det hela än värre.
Hur leder underkläderna bort fukten?

Så fundera på om det är TRYCK eller VÄRME (fukt) som ställer till det mest.
Ett par ventilerade brallor kan göra skillnad.


Historik:
En del långturer har det blivit, 1100 mil på 144 timmar är rekordet, och ja, jag kunde sitta ner även på slutet. ;-) Och det var före beadrider-tiden så det går att lösa det mesta.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det som brukar ha mest betydelse för sadelns bekvämlighet är formen, är min erfarenhet. Ju plattare sadel ju mindre bekvämt. Den som jag suttit skönast på är min f.d. Ducati SuperSport 939a, där sadeln inte var speciellt tjockt stoppad men däremot var väldigt skålad. Satt som en kung, kunde köra 30-40 milsturer utan att märka det.

1628778559122.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är på det klara med att det är tryck som är det stora problemet, då jag körde min långkörning var jag tvungen att ha på mig hyfsat ordentligt med kläder för att inte frysa och det var på gränsen till kallt mest hela vägen var först de sista 15 mi,en åt båda hållen som det blev varmare. Lyckades nog pricka in de kallare dagarna denna i övrigt värma sommar.

Jag misstänker att om man skulle designa om sadeln och bygga på den lite på bredden just där man sitter och sen bygga upp en knöl bak så ,an får en skålning som ger stöd skulle den bli bättre. Kan säkert sluta med nåt sånt men det kräver ju ny klädsel och det kostar nog ca 1500 kr, finns en kille på orten som syr sadlar bilinredningar mm och han sydde klädseln till Honda sadeln men själva sadeln med stoppning och allt gjorde jag själv.

Tror jag ska lossa klädseln och kolla tjockleken på stoppningen och sen kolla med Hanngrens om material, dom har även ett tunt skumgummi i olika tjocklekar som man lägger närmast klädseln som tar bort skarvarna som blir mellan den befintliga stoppningen och geldynan.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ger man sig ut på en riktig långtur utan att vara van får man nog alltid träsmak men baken härdas.
Jag har klurat på det där med sadlar och även gjort en egen som blev lite för hård (pyttipannaskum) men det har nog mest med bredden på sadeln att göra. Jag tror att bredden samt formen är viktigare än tjockleken även om det kan spela roll.
Kallskum 44 195 N har jag blivit rekommenderad. Butiken kunde skära till en bit för ca 100:- men Hanngrens som du nämner vet säkert ett och annat.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är det så att man säkert får räkna med viss träsmak efter 85 mil, men kan man fixa det så gott det går. Skulle jag inte kört flertalet 20-40 mils svängar tror jag att man hade haft riktigt ont i röven, körde ca 65 mil helgen innan jag gav mig ut på långsvängen.

Förmodligen är det nog så att formen på sadeln är mest avgörande men den är ju också lite begränsad hur mycket den kan ändras.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Åfan, då var röven redan härdad!
Ja, man kan ju inte ha vilken form som helst men något bredare än tidigare kanske eller kanske bara mjukare. Coola Olas bekväma sadeln ser ut att vara riktigt bred för skinkorna men smalnar av ordentligt framtill. Den skulle inte passa din hoj men det är just bredden för baken som är viktigt tror jag samt att den inte klämmer på insidan av låren.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Thorped
Ibland känns det bättre att ge än att bara ta emot..


@bosse-l jag kollade en snabbis och hittade tryckavlastande specialsitsar för funktionshindrade och de har ofta gelsits med håligheter som bikakamönster tex. https://svancare.se/produkter/geldyna-inlagg/
Finns en risk att vissa är för sliddriga eller så är det superbra:

Som du skrev är det nog Ebay, Amazon som gäller.
Ebay:
https://ebay.us/ZZA9ou

MC: https://ebay.us/ee5fpC


Exempel på gel i sadel: http://www.topntrim.nu/mc_seat/mc_seat.php
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En kompis berättade om en som hade parkerat sin hoj med gelesadel i stekande sol en bra stund, tydligen hade gelen blivit så varm att han brände sig i arslet. Nu kan jag inte svära på sanningshalten i detta men kan helt klart vara värt att beakta.
Det kan säkert stämma för dom är tunga och solida och inte luftiga som skumgummi så när dom tar åt sig värme är det mycket massa som håller värmen.


Innan jag bröt ryggen och skinkorna förtvinade till bokstavligen skinn och ben och det jag har att sitta på är som två armbågar, innan dess tänkte jag aldrig på att man kunde få ont i röven av en MC sadel ens om den var av hård modell, var ju inga problem att sitta hela dagar på trästolar. Men idag kan jag inte ens sitta länge i vanliga soffor utan specialdyna för att inte få trycksår. Köpte mig en fyrkantig geldyna på ebay som jag tänkte göra sadel av eller inlägg direkt i byxorna likt cykelbyxor för då kan jag sitta kortare stunder på backen eller på någon bänk om jag behöver.

Annars får du skaffa högre styre så du kan stå och köra också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan säga att jag var förvånad att jag inte kände av nåt i övriga kroppen av att köra 85 mil i ett, höger axel har jag nåt skit i och det var främst pga den som jag körde ca 65 mil på två dagar helgen innan Sundsvalls resan för att se om den skulle bli dålig, men axeln har varit bättre än på länge efter resan.

Körställningen på Thruxtonen verkar passa mig be a och man ligger nog lagom framåtlutad för att fartvinden ska lyfta upp en och avlasata axlar och armar i vettiga farter. Högre styre tror jag inte riktigt på på Trajan ?

Hanngrens säljer gel om det sen är bättre kvalla än eBay, wish och amazon vet jag inte men den är 16 mm tjock enligt de svar jag fått via mailen. Även om det kostar lite mer så tror jag att man köper material där då det borde vara bra kvalité.

Är nog samma materia som Toptrim och Hanngrens säljer, Hanngrens talade om gel i hel eller halv är då ett helark kostar 1900 kr och halvark 900 kr och Toptrim tar ju 1899 kr för ett ark. Toptrim hade ju en bra beskrivning om gel inlägg.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top