Generation pjåsk!

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Det är väl inte "varför?" som ska frågas, utan snarare "hur?"
Finns inget svar på "hur" får den som kommer med iden lista ut hur...

Svaret på varför brukar ändå hamna fel när en sidoeffekt dyker upp och ställer saker på huvudet. ;)

Och min erfarenhet från skithålan jag växte upp i var snarare att man fick höra "Nej, det går inte förstår du/ni väl?" från 40-talisterna... Men så är den skithålan ett tillhåll för bakåtsträvande och initiativlösa miffon.

Förvisso, men får du inget svar på "varför", blir ju "hur" ointressant?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så sent som i går bröt jag lillfingret, jag tejpade ihop det med ringfingret med en glasspinne emellan så att jag inte skulle kvadda det mera i sömnen.

Jag fick sova, det hade jag inte fått om jag hade köat på akuten för att sedan köa till röntgen för att sedan gå ner och köa igen på akuten tills någon hade haft tid att tejpa ihop det med ringfingret med en spatel emellan...

ÅAS var jag på jobbet i morse, det hade aldrig fallit en sittkissare född på 80 talet in...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nej och det är ju bra. Tänk va hemskt det hade varit om de små liven hållt sig hemma iställer för att larva iväg till akuten så fort det är en fis på tvären.
Det är kanske inte konstigt att SOS alarm missat riktiga nödsamtal från unga människor?

80-talister håller vården levande helt enkelt :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp, vi som inte är i mjukislägret uppfattade inte allvaret i situationen och lät eländet fortgå, d.v.s vi var inte tillräckligt mycket kreativitetsdödare på det sociala området.

:tummenupp

Förvisso, men får du inget svar på "varför", blir ju "hur" ointressant?

Varför är ju egentligen helt ointressant...
"För att det går" är ett helt dugligt svar på den frågan, och ett svar som faktiskt getts några gånger på den frågan i världshistorien, och sedan har historien visat att det faktiskt var en rätt bra idé.

Men hur är en viktig fråga. Hur ska problemet lösas, hur ska investerade pengar fås igen om ett sådant behov finns, och så vidare.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Letar med ljus och lykta efter ett jobb med långa arbetsdagar mycket eget ansvar, stora riskmoment och fysiskt ansträngande. Ska självklart va lön där efter. Säg vart man hittar det? ingenstans utan man ska fjanta runt i skjorta och sälja skit folk inte behöver det tjänar man mer på än bygga upp samhällets grundfunktioner. nej dags att rensa upp lite folk är för veka.

Självsanering?

Inte för att vara "sån", men.......med vad du brukar delge oss av ditt (o)flyt är det väl närmast ett självmordsuppdrag du beskriver, eller?

Åter till tråden:

Finns det hopp för 90-talisterna. Förvisso bortskämda men jag slås ändå av hur självgående en del är. Som om de är trötta på dalt och bristen på ansvar. Säger inte att det är norm, bara att jag sett en hel del exempel som imponerar. Ett på riktigt nära håll...

80-talister håller vården levande helt enkelt :tungan

Sanningen svider och du verkar vara rätt person att beklaga dig över det. Krengckt?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Självsanering?

Inte för att vara "sån", men.......med vad du brukar delge oss av ditt (o)flyt är det väl närmast ett självmordsuppdrag du beskriver, eller?

Åter till tråden:

Finns det hopp för 90-talisterna. Förvisso bortskämda men jag slås ändå av hur självgående en del är. Som om de är trötta på dalt och bristen på ansvar. Säger inte att det är norm, bara att jag sett en hel del exempel som imponerar. Ett på riktigt nära håll...

Jodå, jag tror inte det är helt kört för hela generationen. :)
Samma har ju hänt med 80-talisterna, och antagligen 70, 60 och 50 med, men de är jag inte tillräckligt gammal för att ha sett det med.
Allteftersom att generationen blir äldre så blir materiella behov hos dem större, så de helt utan fantasi skaffar typiska kneg helt utan behov av det.
Resten är de som bygger vidare på tidigare generationers stora skapare och visionärers arbeten. Eller raserar det. ;)

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
:tummenupp

Varför är ju egentligen helt ointressant...
"För att det går" är ett helt dugligt svar på den frågan, och ett svar som faktiskt getts några gånger på den frågan i världshistorien, och sedan har historien visat att det faktiskt var en rätt bra idé.

Men hur är en viktig fråga. Hur ska problemet lösas, hur ska investerade pengar fås igen om ett sådant behov finns, och så vidare.

För att det går, är ju svar på varför, så frågan är ju därmed besvarad, det brukar dock vara svårt att motivera investerare med det svaret.

Och jag tror inte att "för att det går" någonsin varit den enda motivationen, det brukar kombineras med andra argument också, "för att det är kul" t.ex

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Blir ju så här när ansvaret för uppfostran läggs överallt utom hos föräldrarna. Skolan får skulden för allt, och får samtidigt inte sträcka upp slynglarna.

Jag känner att fler förbud vore på sin plats.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åter till tråden:

Generationen i stort är nog ganska jävla körd, men det finns undantag.

Jag har ju själv ungar födda på 90 talet och har sett hur det har gått för deras klasskompisar/bekanta.

90talister är som spermier, det är en på miljonen det blir folk av.

Oerhört många blev småkriminella och missbrukare och resten blev apatiska X-box spelare.

Båda mina ungar och i princip alla deras klasskompisar på gymnasiet har det dock gått bra för, vilket ju visar på att det inte är generationen i sig det är fel på, utan valen dom har gjort.

Kita

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2011
Hoj
Stor blågrön sak
Har nu läst hela denna tråd, med ett litet flin på läpparna. Känner mig inte träffad av något som skrivit (90-talist javist :hihi)

Har aldrig blivit curlad i min uppväxt (uppfostrad av 50-talister)
Tigerbalsan och salubrin kom bra till hand när man liten var.
Har aldrig heller varit på akuten ( mer än när jag kört mina 80-talist vänner dit :D )

Keep up te good work! :yoparty Mycket rolig läsning :tummenupp

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Blir ju så här när ansvaret för uppfostran läggs överallt utom hos föräldrarna. Skolan får skulden för allt, och får samtidigt inte sträcka upp slynglarna.

Jag känner att fler förbud vore på sin plats.

Kan det vara så att förfallet tog fart när mammorna började jobba?

Hypotes: Om du är hemmafru så har du snorisarna hemmikring hela dagarna och orkar inte höra gnället = ut och lek och kom inte hem förän middagen.
Är du arbetande dövar du ditt samvete med att hjälpa till extra mycket de få timmar du träffar barnen=curlande.

Ska vi helt enkelt förbjuda kvinnor i arbetslivet? (eller män, spelar ju ingen roll så länge ena föräldern är hemma och uppfostrar)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kan det vara så att förfallet tog fart när mammorna började jobba?

Hypotes: Om du är hemmafru så har du snorisarna hemmikring hela dagarna och orkar inte höra gnället = ut och lek och kom inte hem förän middagen.
Är du arbetande dövar du ditt samvete med att hjälpa till extra mycket de få timmar du träffar barnen=curlande.

Ska vi helt enkelt förbjuda kvinnor i arbetslivet? (eller män, spelar ju ingen roll så länge ena föräldern är hemma och uppfostrar)

Förbjud elever att ha något som helst inflytande i skolan. Återgå till den gamla härliga ordningen som rådde när jag var ung. Man lät ungarna ha elevråd och ta upp frågor som en ventil för skoltröttheten.

Man lät dom välja väggfärg i nån skåphall, resten av punkterna satt på lärarrumsväggen och gav de anställda ett gott skratt.

Å andra sidan är det väl gamla elevrådstyper som sitter och stollar sig i BRF-styrelser numer, så fan vet om det är någon bra idé.

Förbjud elevråd, elevinflytande, ifrågasättande av lärare och ge lärarna åtalsimmunitet. Omplacera övertalig militär personal till lärarkåren.

Ja, nu börjar det likna nåt känner jag.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Förbjud elever att ha något som helst inflytande i skolan. Återgå till den gamla härliga ordningen som rådde när jag var ung. Man lät ungarna ha elevråd och ta upp frågor som en ventil för skoltröttheten.

Man lät dom välja väggfärg i nån skåphall, resten av punkterna satt på lärarrumsväggen och gav de anställda ett gott skratt.

Å andra sidan är det väl gamla elevrådstyper som sitter och stollar sig i BRF-styrelser numer, så fan vet om det är någon bra idé.

Förbjud elevråd, elevinflytande, ifrågasättande av lärare och ge lärarna åtalsimmunitet. Omplacera övertalig militär personal till lärarkåren.

Ja, nu börjar det likna nåt känner jag.

Och fd ryska militärer som korridorsvakter?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
För att det går, är ju svar på varför, så frågan är ju därmed besvarad, det brukar dock vara svårt att motivera investerare med det svaret.

Och jag tror inte att "för att det går" någonsin varit den enda motivationen, det brukar kombineras med andra argument också, "för att det är kul" t.ex

Jo, men om varför kan besvaras helt tillräckligt så, så är ju frågan i sig ganska onödig. Och det investerare vill veta är "Hur ska du tjäna pengar?" Iofs kan de säkert fråga sig "Varför slösar du med min tid?" med. ;)

Ska man ställa sig en fråga med varför bör den vara "varför inte?" imho... Kommer man inte på någon anledning att låta bli att göra något och man kan göra det så är det ju bara att testa att göra det. ;)

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Oj va gnäll i tråden :näsblod
Får väl kontra med attt det är/var väl inte 80-talisterna som stod för den stora skaran sjukskrivna när man fortfarande fick vara sjukskriven innan moderaterna tog över? :va

Gissar hejvilt med min fråga/påstående / 80-talist utan pjoskkompisar

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jo jag är ju 80-talist, har legat på sjukan flera gånger.
En gång i 10 veckor för sprucken lever, en annan gång sprack blindtarmen i turkiet och den tredje gången fick jag tarmvred, fan för oss 80-talister

Merovingian

Guest
Letar med ljus och lykta efter ett jobb med långa arbetsdagar mycket eget ansvar, stora riskmoment och fysiskt ansträngande. Ska självklart va lön där efter. Säg vart man hittar det? ingenstans utan man ska fjanta runt i skjorta och sälja skit folk inte.

Oljerigg.

Jag är född 86 och upplever att det skedde en omvälvning när de som är födda 88-89 kom och minns när jag noterade det första gången.
Mopeden som legat i ide en längre tid blev med min årskull åter var ungdoms dröm och mångas verklighet. 86orna och 87orna hade alla hjälm, alltid. När 88orna kom började man se en del åka utan. När 89orna fick moped hade ingen hjälm. Absolut inte en enda.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...