Generation pjåsk!

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jo, men om varför kan besvaras helt tillräckligt så, så är ju frågan i sig ganska onödig. Och det investerare vill veta är "Hur ska du tjäna pengar?" Iofs kan de säkert fråga sig "Varför slösar du med min tid?" med. ;)

Ska man ställa sig en fråga med varför bör den vara "varför inte?" imho... Kommer man inte på någon anledning att låta bli att göra något och man kan göra det så är det ju bara att testa att göra det. ;)

Enda problemet är att det räcker med ett argument i "varför inte" kolumnen för att förhindra motiveringen "för att det går"

OnT så tror jag Pelle är inne på rätt spår, diciplin, krav och slutdaltat låter som ett vinnande koncept.

Kan vi dessutom återfå den gamla typen av gymnastiklärare, pensionerade drillsergeanter med ett genuint hat mot slapphet och dålig hållning, är vi nog nära att få rätsida på det hela:D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jo, men om varför kan besvaras helt tillräckligt så, så är ju frågan i sig ganska onödig. Och det investerare vill veta är "Hur ska du tjäna pengar?" Iofs kan de säkert fråga sig "Varför slösar du med min tid?" med. ;)

Ska man ställa sig en fråga med varför bör den vara "varför inte?" imho... Kommer man inte på någon anledning att låta bli att göra något och man kan göra det så är det ju bara att testa att göra det. ;)

Hur handlar om det konkreta medan varför handlar om det abstrakta och emotionella.

"Hur ska vi få folk att köpa vår produkt?"
"Varför ska folk köpa vår produkt?"

Den första är lätt att svara på. "Reklamkampanjer, utskick, erbjudanden".

Den andra sätter idén lite mer på prov. "För att genomskinlig sås inte bara smakar bättre, den ser bättre ut.".

jetson

Guest
Fattar inte vad mina jämnåriga håller på med, jag dör nästan hellre än att åka in till vårdcentralen (va där en gång ett år sen för att vaccinera inför en resa)

FY FAN säger jag bara. Sen att kärringarna som jobbade där mest gick fram och tillbaka i 2km/h gjorde ju inte direkt att jag tyckte synd om dom för att dom tjänar så lite.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Oljerigg.

Jag är född 86 och upplever att det skedde en omvälvning när de som är födda 88-89 kom och minns när jag noterade det första gången.

Oljerigg är ju bara trams.

Konstigt det där, själv är jag född -81 och jag tycker det gick åt helvete med -82orna ;)

Sen har jag en lillesyrra som är -94a, hon har skämt ut familjen med toppbetyg och framtidsplaner, fyyy fan!! :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen har jag en lillesyrra som är -94a, hon har skämt ut familjen med toppbetyg och framtidsplaner, fyyy fan!! :mad:

En sån stämpel är inte lätt att tvätta bort, du får ge henne foppatofflor i någon skrikig färg och en T-shirt med indianer och vargar på....

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
En sån stämpel är inte lätt att tvätta bort, du får ge henne foppatofflor i någon skrikig färg och en T-shirt med indianer och vargar på....

Vad är det här för fasoner?! Förstöra ännu en av få vettiga tjejer i min ålder, inte konstigt att vi unga har det svårt :huvet

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
VAD är det som är problemet?
Att ungarna går till doktorn ELLER att de går till akuten istf vårdcentralen?

Är det någon som har frågat ungarna varför de gör det där felet, vilket det nu är?

Har man inte haft att göra med sjukvården på ett tag är det inte så lätt att fatta
vilken som är rätt väg in.

20-25åringar är tydligen problemgruppen.
Kan de vara så att deras "felbesök" ofta är deras första kontakt med
vuxensjukvården?

Kan det vara så att det betydligt fortare att åka till akuten och sätta sig än att få
vårdcentralen att överhuvudtaget lyfta på luren när man ringer?

Ungarna får veta av våra politiker att om man råkar bli lite sjuk är man en dålig
människa som måste straffas för det.

Om man råkar ta lite längre tid på sig att bli frisk än vad politikerna har bestämt
att det ska ta så är man en ännu sämre människa som måste straffas ännu mer.

Ungarna får också veta att vi inte kan producera prylar som folk vill ha längre.
Vi ska producera tjänster istället, åtta timmar per dag.
Och vi måste konsumera tjänsterna också, för att hålla ekonomin igång.

När sedan ungarna, efter att ha producerat tjänster 8 timmar per dag, själva
vill konsumera tjänsten hälsa-på-hos-doktorn-i-fem-minuter får de bara skit för det.

Vem förklarar för ungarna som är hemma från sin provanställning varför de ska
vänta tre veckor på att få komma in till doktorn på vårdcentralen när de kan
komma in till doktorn på akuten samma dag?

Kan det vara så att det är Generation Misslyckade Samhällsbyggare som är det
verkliga problemet?

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Inget snack om att det är uppfostran det är fel på. Föräldrarna har väl inte haft tid att lära sina ungar moral, hyfs, folkvett, allmänbildning, sunt förnuft etc. Allt sådant som inte läroplanen tar upp och som sedan urminnes tider legat på föräldrar, äldre syskon och far/morföräldrars ansvar. Nu är det dagis, skola, fritids, sova. På helgen drar man med ungarna på zoo och käkar på donken för att få lite "kvalitetstid".

Kvalitetstid tror jag är helt förkastligt! Det som gäller är tid. Ju mer desto bättre. Det går inte att ersätta kvantitet med kvalitet i det sammanhanget.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
att slopa lumpen är nog det sämsta för samhället som har genonförts nånsin!

visst det var tråkigt och segt stundom, men jag vart nog fan en bättre människa av det!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Nu är det dagis, skola, fritids, sova. På helgen drar man med ungarna på zoo och käkar på donken för att få lite "kvalitetstid".

Kvalitetstid tror jag är helt förkastligt! Det som gäller är tid. Ju mer desto bättre. Det går inte att ersätta kvantitet med kvalitet i det sammanhanget.

Håller med. Barn behöver sina föräldrar. Punkt!! Skitsamma om dom är på en strand i Thailand. Det duger gott med korvgrillning i första bästa skogsdunge.

Men då gills det förstås inte i skolan. :rolleyes:

Nä, tror nog att det skulle behövas ett par extra år hemma för dom stackars små liven som lämnas in "på förvarning" vid så unga år.

Ingen kan väl ändå säga, att det bästa som kan hända ett barn på 15 månader är att få börja på dagis. Eller!!??

Är det så dom "trygga ungdomarna" känner idag. Som lider av alla möjliga psykiska problem.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag är själv 80-talist, senare halvan, men inte är jag curlad för det.

Jag har ALDRIG varit på akuten, och har varit på vårdcentralen 5-6 gånger, för småsaker som en cykelolycka där jag skrapade upp hela vänstra sidan och tuppade av någon minut... Husläkaren plåstrade om det sen va det på en annan cykel och iväg dit jag skulle :tummenupp

Sist nu va för två år sen lite drygt, en metallspåna hade suttit i ögat i tre veckor, så jag fick order från företaget att gå till doktorn, men självklart trillade det ut innan jag fick komma in när jag hade tid att sitta och skrapa med naglarna... 150 spänn åt skogen. :mad:

Nu avskyr jag vårdinrättningar, skar upp tummen nåt inihelvete för ett tag sen, men på med lite oljigt papper och eltejp och jobba vidare, tvätta det med nyköpings brännvin när arbetsdagen va slut. Skulle tydligen ha sytts sa min granne som jobbar på sjukhuset, men det har gått jävligt bra ändå! :yoparty
Dom blir ändå oftast småsura när man vill att dom ska skynda sig lite så man hinner åka till jobbet ;)

Förkylningar och de flesta infektioner och sånt går över av sig själv efter ett tag.. Jag vägrar principiellt att ta mediciner annat än nån panodil då och då vid huvudvärk.

Måste dock erkänna att doktorn låg nära tillhands häromveckan när jag fick gå hem efter halva dan med ont i bröst, mage huvud, hjärtklappning och knappt kunde andas... Men en kopp te och sova 12 timmar löste biffen och jobba dan efter :tummenupp

Däremot, min lillebror född 92 är totalt tvärtemot!
Får han inte som han vill blir han förbannad, måste kan göra något eller ta ansvar blir han sur.
Och en liten blåsa på hälen så kan kan inte gå på en vecka...
Och han är ändå mer härdad än många i hans klass...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet är att hans analys inte är riktig, han missar den viktiga biten att för att för att något skall uppfinnas krävs också ett behov, "Nöden är uppfinningarnas moder"

Krävs är nog fel ordval. Visst kommer ofta uppfinningar pga någons behov men ibland kommer uppfinningen först och sedan hittar man en applikation.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har varit på akuten tre gånger i livet, bägge befogade.

Tre gånger, bägge befogade? :va

Har bara varit på akuten en gång vad jag kan minnas. Då ville jag åka hem, men det visade sig att handleden var bruten så jag fick stanna kvar.

Tror vi födda 83 är lite hårdare än dom flesta :yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tre gånger, bägge befogade? :va

Har bara varit på akuten en gång vad jag kan minnas. Då ville jag åka hem, men det visade sig att handleden var bruten så jag fick stanna kvar.

Tror vi födda 83 är lite hårdare än dom flesta :yoparty

Och vad skulle problemet ha varit om du faktiskt åkt hem och beställt en tid hos vårdcentralen till dagen efter? Eller måndagen efter?

Mina två senaste brutna ben så har jag struntat helt i akuten för där får man bara vänta. Att sova en natt extra med en bruten fotled, ett brytet nyckelben är inte direkt nåt problem.

Sen besökte jag faktiskt akuten senast jag var på sjukan, men då var det ett sår som behövde sys igen och då är det inte läge att vänta ett dygn.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Självsanering?

Inte för att vara "sån", men.......med vad du brukar delge oss av ditt (o)flyt är det väl närmast ett självmordsuppdrag du beskriver, eller?

Åter till tråden:

Finns det hopp för 90-talisterna. Förvisso bortskämda men jag slås ändå av hur självgående en del är. Som om de är trötta på dalt och bristen på ansvar. Säger inte att det är norm, bara att jag sett en hel del exempel som imponerar. Ett på riktigt nära håll...

Sanningen svider och du verkar vara rätt person att beklaga dig över det. Krengckt?
De som inte dödar härdar, måste ju lära mig att sluta klanta mig ;)

Oljerigg.

Jag är född 86 och upplever att det skedde en omvälvning när de som är födda 88-89 kom och minns när jag noterade det första gången.
Mopeden som legat i ide en längre tid blev med min årskull åter var ungdoms dröm och mångas verklighet. 86orna och 87orna hade alla hjälm, alltid. När 88orna kom började man se en del åka utan. När 89orna fick moped hade ingen hjälm. Absolut inte en enda.
Redan utforskat möjlighterna men chanserna till jobb är för små kontra utbildningens kostnad. Men ska undersöka lite bättre om det finns nån möjlighet att nästla sig in på onshore sidan för att avancera till offshore.

Som 89a måste jag tillbaka visa det där och hävda att det är 91orna som e dumma i huvudet dem gjorde samma sak som oss 89or men sämre så de åkte dit för allt.
Själv krossa jag foten i en moppe olycka och körde moppe till skolan igen innan jag kunde stödja på foten (spände fast kryckorna på moppen)

Vi har en lärling och en praktikant på jobbet -91 och -94 båda e så handfalna, oentusiastiska och initiativlösa att det förvånar mig att de kan skita själva, gör mitt bästa för att fostra dem (läs få de att jobba och göra om tills det är rätt och ser bra ut och protesterar de får de göra skitgöra resten av dagen.)

Last edited:

tkdrille

Guest
Har bara vart på akuten 1 gång och de var för jag knäckte ankeln mitt itu. När jag vakna upp efter operationen ville jag med föräldrarna hem. Men jag var för hög på morfin. Så när den släppte morgonen dagen efter så beställde jag taxi och skrev ut mig.

De är pjosk yngre människor idag. Ja faktiskt även de i min ålder 85or. Jag skämms så fruktansvärt över dem. Vill inte jobba och sånt trams. Usch för alla dem.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
När jag var ute i skogen för ett par år sedan råkade jag såga av mig ena benet,
ja förresten det andra också, men inte tog jag bussen in till akuten bara för det.
Nej, jag satte bara på ett plåster jag gjorde själv av granris och kodynga, stoppade
ner smalbenen i ryggsäcken och hoppade hem på stumparna som var kvar.
Väl hemma tog jag iofs en lättöl som smärtlindring när jag sydde fast smalbenen
med en rostig ståltråd jag hittade utanför vedboden.
Tyvärr råkade jag förväxla höger och vänster smalben, men jag tyckte inte att
det var så mycket att bråka om. Det kan jag fixa till nästa gång jag sågar av mig benet.
Lite jobbigt bara att man måste köpa dubbla par skor så att man kan ta högerskon
från ena paret till vänsterfoten och vänsterskon från andra paret till högerfoten.
Skorna som blir över brukar jag koka soppa på. Visserligen brukar jag få förstoppning
av soppan, men då ringer jag bara 112 och tar ambulansen in till akuten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När jag var ute i skogen för ett par år sedan råkade jag såga av mig ena benet,
ja förresten det andra också, men inte tog jag bussen in till akuten bara för det.
Nej, jag satte bara på ett plåster jag gjorde själv av granris och kodynga, stoppade
ner smalbenen i ryggsäcken och hoppade hem på stumparna som var kvar.
Väl hemma tog jag iofs en lättöl som smärtlindring när jag sydde fast smalbenen
med en rostig ståltråd jag hittade utanför vedboden.
Tyvärr råkade jag förväxla höger och vänster smalben, men jag tyckte inte att
det var så mycket att bråka om. Det kan jag fixa till nästa gång jag sågar av mig benet.
Lite jobbigt bara att man måste köpa dubbla par skor så att man kan ta högerskon
från ena paret till vänsterfoten och vänsterskon från andra paret till högerfoten.
Skorna som blir över brukar jag koka soppa på. Visserligen brukar jag få förstoppning
av soppan, men då ringer jag bara 112 och tar ambulansen in till akuten.

Vekling. Jag har minsann en fis på tvären. Måste nog ringa. Äh, förresten, kan inte någon ringa åt mig, vart det nu är man ringer.:trött

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!