Getingar - brinn i helvetet!

Diversion

Guest
juha01 skrev:
Råkade ut för en jäkligt otäck grej idag..
För att göra en lång historia kort, så parkerade jag och tjejen på en skogsväg och gick ur bilen. När vi gick tillbaka till bilen efter ca 5 min så svärmar det 10-20 st STORA getingar (jordgetingar?) runt bilen. Efter många om och men så tar tjejen nyckeln och går helt sonika lugnt och försiktigt in i bilen och kör bort den ett femtiotal meter. (Ja, jag vet, jag skulle sitta där ännu utan henne..)
När jag sedan lyckas ta mig in i bilen så följer svärmen efter bilen hela tiden!! :jisses Vägen var rätt dålig så vi håller väl en 40 knyck och när vi stannar efter 1-2 km så är svärmen borta.. ett tag!!!!!!! max en halvminut senare så är svärmen där igen runt bilen!! :eek: :eek:
Som i en jäkla skräckfilm!! Snacka om att dom inte gillade min blå audi..

Är det nån som vet varför dom gör så, och vad man ska göra om man inte har en bil att fly i???
Vilket fall som helst så var det skitläskigt...


Hade ni något i bilen/bakluckan? Vad jag hört så kan dom dras till vissa dofter.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Diversion skrev:
Hade ni något i bilen/bakluckan? Vad jag hört så kan dom dras till vissa dofter.

Nixpix, ingenting... Det skumma var ju att dom följde efter bilen så långt! Jag säger bara TACK för att jag hade en bil att fly i!
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Skönt o höra att det finns likasinnade, jag har fanimej fobi för de j*vlarna. De förtjänar inte existens enligt mig.

De gillar inte mig o jag inte dom helt enkelt. Jag har tänkt en massa mardrömscenarion om getingar och vill allra hellst inte råka ut för nån av dom. Gillar inte heller att de dras till värme vilket motorer har en tendens att avge. Må dom brinna i helvetet :kulspruta

En fråga, någon som vet vad de har för funktion här i världen egentligen?
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
The_FacultyGirl skrev:
Att se söta ut :p :D


Dom är allt annat än söta, nu ska jag inte tänka mer på de fula små kräken innan jag ska sova, kan ju börja drömma tråkigheter :död
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Vanish skrev:
Skönt o höra att det finns likasinnade, jag har fanimej fobi för de j*vlarna. De förtjänar inte existens enligt mig.

En fråga, någon som vet vad de har för funktion här i världen egentligen?

Funktionen finns nog. Är väl åtminstånde en länk i näringskedjan.. Tro att blommor inte kan föröka sig nå vidare utan dom, eller så är det bin jag tänker på.. Whatever, nån biolog är man inte iaf!

Men nu när dom jävlarna finns och man ÄR rädd, vad ska man göra??! Vitfa, blåsa på dom, inte vifta, inte blåsa, springa eller ej osv.. I dom flesta fall så går det ju att bara dunsta innan dom kommer nära, men inte alltid!

Förresten så är människan det största hotet mot getingarnas existens, inte nån fågel ellen nåt annat otyg...
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
mankan skrev:
Fy för den lede vad jag hatar dessa kryp! De blir dessutom bara större och större för varje år. Tog nyss en rackare i grabbens rum som bara var obetydligt mindre än en albatross, jag svär!*

Skulle du varit med för några år sedan när jag skulle hjälpa mor och far att köra hem ved till deras kåk,
tyckte det var mycket flugor när vi stod där och snacka... Sen började det göra ont!!

Stod med klacken i ett jordgetingbo så getingar innanför byxan och på mig, det hela slutade med vråk och 52 stick :3freak
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Man kan väl egentligen inte göra så mycket?
Förutom att (försöka) slappna av, inte vifta/jaga bort dem, reta upp dem så att säga. Jag har svårt att tro att de skulle flyga mot en, sätta sig på en och sticka en om man inte gjort något alls mot den :confused: Däremot om man försökt vifta bort den så borde ju chansen vara större att den vill stickas lite..


Usch va dålig man är på insekter..
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Blivt stucken två gånger i mitt liv under samma dag och det var när man va liten skitunge och skrek utavhelvete. Inte blivt stucken sen dess och tror ärligt inte att det skulle göra lika ont o bli stucken idag som när man va 5 år.

Dvs. sannolikheten att bli stucken är JÄVLIGT LITEN och tror inte det e nån jättegrej (bortsett allergiker) men däremot MYGG!! De finns där varje år och sticker ett par hundra hål i dig för att suga ut blodet (ok, inte mig emot om de lever på detta men måste de ha så jävla brännande saliv??)...

Skulle hellre ta en 10 getingsstick spridda på några dagar om man bara kunde slippa dessa jäkla myggor!! Tidigare har jag bara stört mig på myggor på landstället men i år har jag redan blivt stucken 10+ ggr i Sthlm där jag tidigare knappt märkt att myggor bor ! :mad:
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
juha01 skrev:
Men nu när dom jävlarna finns och man ÄR rädd, vad ska man göra??! Vitfa, blåsa på dom, inte vifta, inte blåsa, springa eller ej osv.. I dom flesta fall så går det ju att bara dunsta innan dom kommer nära, men inte alltid!

Förresten så är människan det största hotet mot getingarnas existens, inte nån fågel ellen nåt annat otyg...

Brukar bara ta några steg bak om man ser de i rummet. Om de är riktigt nära står man stilla. Om man är ute och det handlar om en geting som ständigt stör en, då kan man väl slappa till den och hoppas den försvinner annars kuta som in i helvt. Sen försöker man ju släppa ut de för man vill inte börja bråka me jävlarna.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Getingar har ihjäl många andra småkryp och även bin i vissa fall.
De producerar ingen honung så de är egentligen mest till för att pollinera massa blommor och sånt trams.

De HAR blivit större än för ett par år sen.
Det har att göra med att de levt så korta sesonger och antagligen blir de grövre för att klara sig längre.
2002 tog det onormalt lång tid innan getingståndet "kom igång" och de försvann rätt fort(det jävla året blev man stucken 2 gånger). Kanske är det så att de vill leva lite längre de förrädiska asen och somliga blir större, kanske jämförbart med att människan håller på att få ett nytt finger på handen....

Hade en riktig combat-geting på min altan förra veckan och den surrade värre än militärens räddningshelikopter. När den flög mot rutan BOCKADES rutjäveln för fan :skrämd
Galning sprang ut med en tidning och skulle hugga den men sprang in lika fort efter han såg den....

Jag ser en framtid med getingar som är likvärdiga med trollsländor och med ett gift medövande nog för att bli förlamad och låta huden ruttna. Människan försöker genmanipulera djur som lever helt på dessa getingar i ett desperat försök till att få bort dem men misslyckas.

Getingarna tar över världen :rock
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
För helvete! Min mamma är rädd för getingar. Det är ok. Hojåkande grabbar ska vara tuffingar som inte fjollar runt och är rädda för getingar. Skärp er!!!
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Getingstick har jag säkert fått minst 10ggr...
Hade nog konsiga tvångstankar när jag var liten :va var nämnligen nästan tvungen att reta upp dom om jag hittade ett getingbo nånstans. Alltid lika kul när man fick springa som satan med en svärm efter sig :eek:

Synden straffar ofta sig själv sen, fick ett stick nästan i ögat och på halsen den gången.

Kommer ihåg en annan gång när jag var kanske runt 7-9 år eller nåt, var i skogen och lufsa runt med en polare, hittade en gammal säng där :confused: och börja slita och dra i den...Plötsligt hördes ett jävla surrande, jiiippiii!! Hade antagligen lyckats sabba ett helt jävla getingbo :huvet
Sprang som fan i ren panik eftersom dom små asen satte sig överallt på kroppen, lite jobbigt att springa och slå bort getingar samtidigt. Hade tur och fick bara 2 eller 3 stick, polaren klarade sig helt. Typiskt min tur...
 

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Läskia´jävlar .....brrrr

Jag hade en del fina möten med nåra bon + invånare som liten, litet nyfiken liksom.
Morfar hade ett gammalt utedass å ett bo i Medicinbolls-storlek. Kalas!
Kina-puffar, hålslev å halvstängd muggdörr sen brassa på.... Det blev helt svart med getingar å skit. Stungen? :brinnerup Gissa....

Det räcker med att en liten en dyker opp vid matbordet el. i sovrummet för att ge mig frossa. Tur att man har en privat bålgeting i garaget, säkert snäll om man inte jävlas med den :rolleyes:

Köp radar på burk :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top