Ghadaffi vs Nato

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
bra, då får usa sitt nya lilla krig ...

Du menar att Obama även han får sitt krig, för det verkar ju gå som en röd tråd genom presidentskapet, att ha startat minst ett krig eller invasion etc osv mm...

Jämna skiten med marken o bygg nöjespark.

Nä nu tog jag i för jag vill inget ont mot de oskyldiga libyer som finns där......
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjäna gör dom inte, men vad tror du händer med USA:s ekonomi om 1/3 (något överdrivet kanske..:tungan) av befolkningen helt plötsligt blir arbetslös... :brinnerup

Så visst finns det viss sanning i att de inte har "råd" att sluta kriga hux flux.

Jag vet inte om, eller när du läst nationalekonomi. Men att räkna välfärd i antal "sysselsatta" är bara relevant om man heter Göran Persson.

Vi andra inser att det tom är BILLIGARE att betala för någon som är arbetslös och går hemma, än att låta samma person kosta 10 ggr mer i krig, krigsindustri osv som inte genererar produktion.

BNP heter just BNP av en anledning. Produktionen av skotthål och säkra arabdemokratier ger inget större mervärde för det amerikanska folket.

Ergo - USAs inblandning i alla dessa krig är politisk, inte ekonomisk.


På 20-30 års sikt däremot, visst.. Deras världspolisroll kommer kanske spela en stor roll. Men faktum kvarstår att de redan är omsprungna av Kina, som kommit dit genom hårt arbete utan att strida i andras krig.

Den största frågan är väl när vi ska få tummen ur och skicka dit våra jasar?

Det ska enligt de som räknat på det hela bli billigare att flyga dem skarpt där än övning hemma...


Svensk miljöskatt vettu.. De drar sås som faaaan de där!
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag fattar verkligen inte varför det landet ska bombas.
Det är ju precis som om svenska snutar skulle öppna eld mot reclaim the city och sen kommer hela NATO över oss.
Sporthoj är jävligt åsiktsinkonsekvent ibland.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fattar verkligen inte varför det landet ska bombas.
Det är ju precis som om svenska snutar skulle öppna eld mot reclaim the city och sen kommer hela NATO över oss.
Sporthoj är jävligt åsiktsinkonsekvent ibland.

Ja, förutsatt att svenska polisen skulle gå in hos folk om nätterna och ge dem nackskott och sånt. Och reclaim the city bestod av en stor del av befolkningen, och att de faktiskt ville ha bort despoten Fredrik från makten, eftersom att han är snäppet galnare än vad som borde vara tillåtet för en envåldshärskare.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Jag vet inte om, eller när du läst nationalekonomi. Men att räkna välfärd i antal "sysselsatta" är bara relevant om man heter Göran Persson.

Vi andra inser att det tom är BILLIGARE att betala för någon som är arbetslös och går hemma, än att låta samma person kosta 10 ggr mer i krig, krigsindustri osv som inte genererar produktion.

BNP heter just BNP av en anledning. Produktionen av skotthål och säkra arabdemokratier ger inget större mervärde för det amerikanska folket.

Ergo - USAs inblandning i alla dessa krig är politisk, inte ekonomisk.


På 20-30 års sikt däremot, visst.. Deras världspolisroll kommer kanske spela en stor roll. Men faktum kvarstår att de redan är omsprungna av Kina, som kommit dit genom hårt arbete utan att strida i andras krig.


!

Citat från exportrådet, "Den amerikanska försvarsindustrin är den största i världen med uppskattningsvis 43 % av den globala marknaden. Läs gärna mer i vår rapport som heter: "US Defence Industry" nedan."

Jag hör vad du säger och jag håller med, per person skulle det vara billigare att ge alla socialbidrag istället för att de ska producera saker som går upp i rök...

Men du som uppenbarligen har läst nationalekonomi borde väl förstå att den totala ekonomin påverkas av så mycket mer än det.

En något långsökt jämförelse är tex när bomarknaden rasade i USA så gick mina betsson aktier ner. Vad har ett svenskt spelbolag med hus i USA att göra...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Citat från exportrådet, "Den amerikanska försvarsindustrin är den största i världen med uppskattningsvis 43 % av den globala marknaden. Läs gärna mer i vår rapport som heter: "US Defence Industry" nedan."

Jag hör vad du säger och jag håller med, per person skulle det vara billigare att ge alla socialbidrag istället för att de ska producera saker som går upp i rök...

Men du som uppenbarligen har läst nationalekonomi borde väl förstå att den totala ekonomin påverkas av så mycket mer än det.

En något långsökt jämförelse är tex när bomarknaden rasade i USA så gick mina betsson aktier ner. Vad har ett svenskt spelbolag med hus i USA att göra...


Vapenproduktionen och exporten är givetvis en riktig kassako för USA. Det finns en hel del privata "krigsherrar" som säljer sina tjänster globalt, och en hel del stater som handlar stort av USA.

Så vi alltså fastställt att USA tjänar dolares på att producera och sälja vapen. Men vad tjänar de, på kort sikt, på att förbruka dem själva?

USA får inte betalt för att kriga. Den som tror att de har så bra marginal på fsg att de kan öppna eld, för att tjäna igen allt så fort någon skjuter tillbaka med deras vapen.. Får räkna om.

Sen finns det fördelningsmekanismer som gör "min" matte lite mindre dålig (och så mkt NEK har inte jag heller läst ;)), men någon vinst genererar det inte.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Och dina aktier, såsom alla andra, föll pga kreditmarknaden. Bolåne-krisen började inte isolerat med en bolånekris, det var bara där syret till brandbomben tillfördes.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Vapenproduktionen och exporten är givetvis en riktig kassako för USA. Det finns en hel del privata "krigsherrar" som säljer sina tjänster globalt, och en hel del stater som handlar stort av USA.

Så vi alltså fastställt att USA tjänar dolares på att producera och sälja vapen. Men vad tjänar de, på kort sikt, på att förbruka dem själva?

USA får inte betalt för att kriga. Den som tror att de har så bra marginal på fsg att de kan öppna eld, för att tjäna igen allt så fort någon skjuter tillbaka med deras vapen.. Får räkna om.

Sen finns det fördelningsmekanismer som gör "min" matte lite mindre dålig (och så mkt NEK har inte jag heller läst ;)), men någon vinst genererar det inte.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Och dina aktier, såsom alla andra, föll pga kreditmarknaden. Bolåne-krisen började inte isolerat med en bolånekris, det var bara där syret till brandbomben tillfördes.

Har faktiskt aldrig påstått att de tjänar pengar på det, bara att om de slutade tvärt med allt vad krig heter så skulle det ge oanade konsekvenser.

Kanske i likhet med bolånefarsen.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Mitt i prick, att sluta med allt vad krig heter kan vara syret till en ny brandbomb som sprider sig långt utanför....
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Ja, förutsatt att svenska polisen skulle gå in hos folk om nätterna och ge dem nackskott och sånt. Och reclaim the city bestod av en stor del av befolkningen, och att de faktiskt ville ha bort despoten Fredrik från makten, eftersom att han är snäppet galnare än vad som borde vara tillåtet för en envåldshärskare.

Men den Libyiska oppositionen är ju precis som Reclaim the city en minoritet och inte bombades Sverige sönder och samman när till exempel polisen sköt in i demonstrationståg i Göteborg 2001...

Känns märkligt att försvara Gadaffi(eller hur det nu stavas) men hyckleriet når nya toppnivåer just nu...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ghadaffi har varit samma rövhål sedan 1969, men nu är det dags att bomba?
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Men den Libyiska oppositionen är ju precis som Reclaim the city en minoritet och inte bombades Sverige sönder och samman när till exempel polisen sköt in i demonstrationståg i Göteborg 2001...

Känns märkligt att försvara Gadaffi(eller hur det nu stavas) men hyckleriet når nya toppnivåer just nu...

alltså.....

I Göteborg var det En person som kastade En gatsten mot polisen och fick ett skott i ryggen som ledde till rättegång.

I Libyen har dom bl.a. mött fredliga demonstrationer med att skjuta rakt in i folkmassan med automatvapen, och fortsatt efter att folk dött och medan andra försöker fly. (källa P1 korre)

skärpning?

Det som händer förutom massakern på gatorna nu är att världen hajjar att ifall mr Ghadaf får övertaget så kommer han rada upp typ 10.000 familjer och alla med samma namn efternamn och avrätta allihopa.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Lustigt att folk tror det är så enkelt att skicka iväg några plan, de som redan börjat sköter nog saken bättre.

”Även svenska plan bör skickas till Libyen. Om vi nu har skaffat dessa jas-plan, vad kan vara bättre att använda dem till att skydda och stödja en arabisk revolution för demokrati och social rättvisa? Må det så vara folkpartister och moderater som skickar i väg dem: vänstern kan bara jubla om även de – de facto – ställer sig på revolutionens sida. ” Det skriver författaren och vänsterdebattören Andreas Malm.

http://svtdebatt.se/2011/03/forsvara-libyens-folk-med-svenska-jas-plan/#
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
alltså.....

I Göteborg var det En person som kastade En gatsten mot polisen och fick ett skott i ryggen som ledde till rättegång.

I Libyen har dom bl.a. mött fredliga demonstrationer med att skjuta rakt in i folkmassan med automatvapen, och fortsatt efter att folk dött och medan andra försöker fly. (källa P1 korre)

skärpning?
Fredliga demonstranter med ak47:eek:r och AA-kanoner...jo´rå
http://www.youtube.com/watch?v=uCMpXYdaXAM&feature=fvwrel

Det som händer förutom massakern på gatorna nu är att världen hajjar att ifall mr Ghadaf får övertaget så kommer han rada upp typ 10.000 familjer och alla med samma namn efternamn och avrätta allihopa.

Och sen skall han steka alla 10.000 familjer över öppen eld och äta upp dom...ha må vara ett riktigt svin men tror du på alla historier du hör nu i media?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ca en procent av USAs arbetsföra befolkning arbetar inom försvarsindustrin (1,5 miljoner människor), en industri som omsatte över 1000 miljarder förra året. Med andra ganska många som har ett intresse i fortsatt verksamhet inom branschen och fler krigsinsatser betyder också mer jobb för dem. Eller vad tror du?

Absolut, och sossen Obama verkar gå dem till mötes. :D

Aaa.... ba minst!

Eller så finns det även en hel del människor hemma i USA som svarvar gevärspipor mm mm mm som också blir arbetslösa. Men det var väl jobbigt att tänka så långt.

Nej, det är inte så jobbigt för mig att tänka. Men jag utgår ifrån att du har ett antal mindre lyckosamma erfarenheter på det temat. :lol
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top