Ghadaffi vs Nato

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
svd
12.50: USA och dess allierade har i praktiken redan etablerat en flygfri zon över Libyen, sade USA:s högst rankade militär, amiralen Mike Mullen som är chef för försvarsstaben, när han framträdde i tv-programmet Meet the Press på söndagen. Det uppger TT.

Mullen betonade dock att FN-resolutionen ger stöd för att skydda civila och humanitära insatser, däremot inte för att avsätta Gaddafi.

mhhhm

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja jusste det! gud vad dumt av mig!
Men för all del, smaska upp lite fler bilder på sönderslitna kroppar, det livar alltid upp!

Varför då, är inte såna klipp i stil med din tidigare önskan om att
"Jag vill se ett YT klipp när en Tomahawk träffar Kahaddafi (Gaddafi, Ghaddafi, gadafi, ghafuckuckyou) rakt upp i röven....."

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men för all del, smaska upp lite fler bilder på sönderslitna kroppar, det livar alltid upp!

Tror knappt ens en BBQ-tillställning hemma hos Bush rymmer fler bomb-ivrare än SH, vilket gör att det aldrig skadar att visa vad bomberna innebär i praktiken, utöver att bli bra TV-bilder från de målsökande missilernas sista sekunder och en explosion fångad med telezoom från många kilometers håll.

Jag är dock odelat positiv till att det till slut görs något om än för sent. Ka-Kha-Ga-Gha-daffi är en fullblodsdåre som världen måste sätta hårt mot hur gärna än vissa försöker likna honom med Göteborgspolisen.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
lagliga och olagliga krig låter som ett nytt begrepp.

Detta krig blir ett slags moraltest främst för väst. Man har länge stött de diktatorer som man till sist har tvingats låta falla. Det finns redan de som menar att detta inte har med humanitära skäl att göra. Det är rått och krasst fråga om att rädda olje- och gastillförseln.

Inte bara lagligt
Nu blir det de FN-allierades sak att visa att detta krig inte bara är formellt lagligt, utan att det dessutom kan bli så "rent" som möjligt och att det inte bara handlar om oljeproblem, sedda ur västs synvinkel.

Det gäller att föra detta krig så att det inte kan ses som ren västegoism av till exempel arabvärlden.

http://svt.se/2.116614/1.2366399/vilka_offer_kraver_det_lagliga_kriget

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ta bort det där för fan....

Mja. Reality is a true bitch... Men inte fan lider dom mer för att folk i andra länder ser vad dom råkar ut för. Tvärtom ville dom ju att folk skulle se detta. Om sedan vissa av oss inte pallar se sanningen så kan man skita i att glo. Men världen på de flesta håll är bra mycket brutalare än vad vi bortskämda västerlänningar orkar inse.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
är det en slump att vi är mindre brutala?

Det tror jag inte, det har nog att göra med vår relativa välfärd och utbildning. Men den civiliserade fernissan är tunn. Det behövs inte så mycket för att vilken som helst ska balla ur och bli brutal. Men som sagt det har vi det för bra för än så länge i alla fall.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag är dock odelat positiv till att det till slut görs något om än för sent. Ka-Kha-Ga-Gha-daffi är en fullblodsdåre som världen måste sätta hårt mot hur gärna än vissa försöker likna honom med Göteborgspolisen.

Jo, jag med. Och jag tror att värden är en bättre plats utan Saddam styrandes Irak.
Min kassa liknelse med snuten i Göteborg var mera för att den typiska sporthojs-åsikten är att demonstranter ska skjutas här och där. Nu när vi talar om ett annat land så är det helt plötsligt det andra laget vi hejar på.

Ja jusste det! gud vad dumt av mig!

Nä, jag tycker det är rätt o-najs. Men så är det med krig, vapen och robotar har jag förstått. Har du?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min kassa liknelse med snuten i Göteborg var mera för att den typiska sporthojs-åsikten är att demonstranter ska skjutas här och där. Nu när vi talar om ett annat land så är det helt plötsligt det andra laget vi hejar på.

Kanske beror på att demonstranterna i Gbg, till skillnad från Libyerna, har:
- Rösträtt
- Religionsfrihet
- Yttrandefrihet
- Media som har rätt att granska makthavarna
- En statsminister & en regering som inte blir äldre än fyra år om den missköter sig och där de skulle vara borta från Rosenbad i samma stund som media sände en enda minut med rappakalja liknande valfri Kadaffi-intervju/uttalande.
- en polismakt som till varje pris försöker undvika konfrontation och som upprätthåller demokratiskt framtagna lagar och inte den lag som passar regimen...
+ en rad andra friheter, rättigheter och allmänna välfärdsystem som
den genomsnittlige Libyern knappast avnjuter...

...Sånna detaljer kan påverka sympatierna för Göteborgskravallare och Libyerna som slåss för demokrati och mänskliga rättigheter.

Edit: Om vi däremot skall prata dubbelmoral så är det intressantare att se till världssamfundets passivitet när det gäller Bahrain jämfört med Libyen & Egypten.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men den Libyiska oppositionen är ju precis som Reclaim the city en minoritet och inte bombades Sverige sönder och samman när till exempel polisen sköt in i demonstrationståg i Göteborg 2001...

Känns märkligt att försvara Gadaffi(eller hur det nu stavas) men hyckleriet når nya toppnivåer just nu...

Jo, det är ju alltid bra att försöka se nyktert på saken, men att jämföra att en diktator använder militär mot den egna befolkningen för att de vill ha demokrati med att svensk polis sköt en person som kastade sten och viftade med en spikklubba och betedde sig allmänt aggressivt är lite lätt haltande. Sedan var det väl inte ett speciellt väl valt skott då det inte fanns något kulfång bakom sagda miffo vilket innebar risk för oskyldiga.
Svenska polisen är oerhört duktiga på att inte skjuta i onödan om man kikar lite på statistik över västvärldens beväpnade polisstyrkor. Ghadaffi och hans militär är inte speciellt duktig på att inte skjuta folk.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Kanske beror på att demonstranterna i Gbg, till skillnad från Libaneserna, har:
- Rösträtt
- Religionsfrihet
- Yttrandefrihet
- Media som har rätt att granska makthavarna
- En statsminister & en regering som inte blir äldre än fyra år om den missköter sig och där de skulle vara borta från Rosenbad i samma stund som media sände en enda minut med rappakalja liknande valfri Kadaffi-intervju/uttalande.
- en polismakt som till varje pris försöker undvika konfrontation och som upprätthåller demokratiskt framtagna lagar och inte den lag som passar regimen...
+ en rad andra friheter, rättigheter och allmänna välfärdsystem som
den genomsnittlige Libanesen knappast avnjuter...

...Sånna detaljer kan påverka sympatierna för göteborgskravallare och Libaneser som slåss för demokrati och mänskliga rättigheter.

Edit: Om vi däremot skall prata dubbelmoral så är det intressantare att se till världssamfundets passivitet när det gäller Bahrain jämfört med Libyen & Egypten.

Vad har Libaneserna med saken att göra?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...