gillar du att hämnas på tjuvar??

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sann story

Kan ta ett fall ur verkligheten.

Två cyklar stjäls ur ett garage. Det finns ett vittne som kan namnge personerna och båda kommer från "kända" familjer. Polisen och åklagaren vet till och med vilken bilhandlare som hälar sakerna till jugoslavien (i detta fall). personerna tas in på "line-up" (eller vad det nu heter på svenska) och pekas ut. Fallet går till åklagaren och åklagaren lägger ner i brist på bevis. Motiveringen var att vi man kunde inte sätta dit dem för alla småbrott de begår, det skulle ta för mycket tid...

I mitt fall kostade det mig 90.000 då jag var korkad och stod mitt emellan ägarbyte (detta var i februari med 3dm snö ute, räknade inte med hojtjuvar då).

I efterhand kan man säga att jag är en civiliserad person och jag har ju inte behövt sitta inne för misshandel och liknande. Å andra sidan kan jag ärligt erkänna det under tre års tid ångrade jag mig bittert varje dag att jag inte hyrde en toped eller motsvarande för att lösa problemet. Huvudskälet var inte den moraliska aspekten, det tenderar att bli en ond spiral av dessa aktiviteter och det var inte guds bästa barn (knark, hot, misshandel etc. stod på deras lista och de var under 18). Jag sover gott idag och slipper oroa mig för hämndens hämnd men jag är fortfarande 90.000 back och har inte kört hoj sedan dess av ekonomiska skäl.

Slutsats: Om rättssystemet skiter i en, varför skall man då bry sig om rättsystemet. Tyvärr var åklagarens agerande i mitt fall inte straffbart och polisen rykte mest på axlarna åt det inträffade. Om man stjäl andras saker finns det ingen anledning till varför man borde kunna sova lugnt om natten.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
TurboJugend skrev:
2616801 Jag tror faktiskt inte att dom kommer att sluta sno saker bara för att dom fick stryk. Om nånting är trasigt på mopeden så går det väl kräva ersättning för det (få dom dömda till att betala skadestånd, inte utpressa dom). Så du menar att straff ska bestå av straff enligt brottsbalken + brottsoffrets straff? En dom för mopedstöld kanske skulle kunna se ut så här: Fotboja, skadestånd + två sparkar i huvudet från mopedägaren.

Sen det här med hårdare straff för att avskräcka. Det är väl bara att titta på USA för att se att det kanske inte är så enkelt.

Hur man än vrider och vänder på det så blir det nästan alltid en massa besvär för moppe-ägaren, även om polisen får fast skurken. Om så tjuven bara tar hojen i en timme och sen kommer tillbaka parkerar den snyggt, låser och lägger nycklarna i handen så skulle jag bli förbannad och tycka att han förtjänar stryk. Tycker det är helt rätt att spöa upp en tjuv.
Jag är övertygad om att färre hojar kommer bli stulna om fler hojtjuvar åker på stryk.

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda cr 250cc
Hoztic skrev:
2616835 Polarn fick sin hoj stulen för nått år sen. Snuten grep hojtjuven in action, åkandes på hojen. Men han fick inget straff, det gick ju inte att bevisa att han hade stulit den! Han hade bara lånat den av han-mindes-inte-vem och visste inte att det var stulen. Så nog förstår jag dom där killarna! Det enda svensk polis verkar jaga är fortkörare och skattefifflare, allt annat skiter dom ju i verkar det som. Just ja, de grövsta brotten av dom alla, miniskylt och miniblinkers jagar dom ju självklart också...

Det är ju inte Polisen fel att lagarna är som dom är, tycker du att de skulle kännas bättre / trygare om Polis försvann helt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Toxen skrev:
2616849 Det är ju inte Polisen fel att lagarna är som dom är, tycker du att de skulle kännas bättre / trygare om Polis försvann helt?
Nej, jag vill gärna ha gott om poliser. Hur kunde du tolka motsatsen? :va Men dom måste omprioritera, det går inte att kräva att dom ska ta x antal fortkörare, som dom faktiskt gör i trafiken idag bara för att dra in pengar till staten, vilket resulterar i att dom inte har resurser för att jaga tjuvar mm.
Men visst, lagarna borde skärpas på såna här saker. Men det är ju jobbigt att jaga tjuvar, så dom höjde bötesbeloppen för fortkörning istället å satte upp kameror för 400 mille :huvet Man kan laga en hel del potthål för 400 mille, å det är nog betydligt mycket viktigare för nollvisionen :fakta

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Mr Magsnus skrev:
2616845 Tycker det är helt rätt att spöa upp en tjuv.
Jag är övertygad om att färre hojar kommer bli stulna om fler hojtjuvar åker på stryk.

Menar du att det ska vara lagligt att misshandla en tjuv som hämnd? Vad händer om nån kanske slår lite för mycket, eller att ett slag träffar lite illa så personen dör? Ska den som slog straffas då, eller ska det bara räknas som ett olycksfall?

Last edited:

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda cr 250cc
Hoztic skrev:
2616886 Nej, jag vill gärna ha gott om poliser. Hur kunde du tolka motsatsen? :va Men dom måste omprioritera, det går inte att kräva att dom ska ta x antal fortkörare, som dom faktiskt gör i trafiken idag bara för att dra in pengar till staten, vilket resulterar i att dom inte har resurser för att jaga tjuvar mm.
Men visst, lagarna borde skärpas på såna här saker. Men det är ju jobbigt att jaga tjuvar, så dom höjde bötesbeloppen för fortkörning istället å satte upp kameror för 400 mille :huvet Man kan laga en hel del potthål för 400 mille, å det är nog betydligt mycket viktigare för nollvisionen :fakta

Ne de klart, fast det va ju inte polisen som fixade fartkamrorna utan Vägverket så dom pengarna hade ju ändå aldrig hamnat någonstans i polisens arbete för exp sätta ditt tjuvar, Och Polisen saknar ju helt resurser för att kunna sköt båda delarna, och jag kan förstå dom hade ja vart polis hade ja hellre ställt mig vid en vägkant tat en kopp kaffe o viftat lite me laserpistolen än att åka och hämta in narkomaner som snot en Mc eller dylikt

Och höjningen av fortkörningsböterna var väll bra isåfall, det kostade ju inte staten nåt specielt, och ger polis mer pengar att inrikta sig på annat än trafiken.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Startgas skrev:
2616634 såg det här på blocket.se

Tre män dömda till fängelse
Östergötland 17 nov 15:09

Tre män mellan 21 och 31 år har dömts till fängelse för att ha misshandlat, hotat och utpressat två bröder i Linköping. Historien började med att den yngre av bröderna stal en moped. Ägaren kom på vem tjuven var och ordnade ett möte med bägge bröderna. Vid mötet hade mopedägaren två andra personer med sig och misshandlade bröderna och krävde dem på 24.000 kronor, uppger SR Östergötland.

Nästa gång får dom gräva djupare...:hihi

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Det är små brotten som stöld av annans egendom som gör individer förbannade och tar lagen i egna händer, men polikerna och polisen prioterar inte dessa brotten och då blir detta effekten av det hela. Det är bra att folk börjar ta lagen i egna händer och detta blir mer vanligt för det betyder bara en sak, polisen i sverige är inkompetenta och klarar inte av sitt jobb och måste bemannas upp mer och vara fler för att kunna hålla folket i inom de ramar av regler vi har.
Så jag röstar för att det var en god gärning att misshandla tjuvarna i detta fallet, röstar även för misshandel av kvinnomisshandlare, pedofiler och våldtäcktsmän. Finns inget som gör mig mer förbannad än dom som gör illa kvinnor och barn, förbannade fega jävlar är det.

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
TurboJugend skrev:
2616892 Menar du att det ska vara lagligt att misshandla en tjuv som hämnd? Vad händer om nån kanske slår lite för mycket, eller att ett slag träffar lite illa så personen dör? Ska den som slog straffas då, eller ska det bara räknas som ett olycksfall?
Det ska räknas som samhällstjänst.

Dominator-Rocks

Guest
Argyle skrev:
2616908 Röstar även för misshandel av kvinnomisshandlare, pedofiler och våldtäcktsmän. Finns inget som gör mig mer förbannad än dom som gör illa kvinnor och barn, förbannade fega jävlar är det.

WORD:kulspruta

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
finns ju en anledning till att man har ett base ballträ i bilen....

skulle med glädje slå ihjäl (nästan) nån som försöker stjäla mig hoj....

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Honda cr 250cc
sx-pojken skrev:
2616919 finns ju en anledning till att man har ett base ballträ i bilen....

Baseballträ är la lite fegt eller? Du får la använda händerna iaf...:confused:

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Ja om jag råkade ut för något dylikt så intef.. skulle jag vänta på vad sheriffen åstakommer ! :ajjabajja
Skulle förmodligen vara klart brutalare...... !:mad: :kulspruta

Argyle: Jag håller med dig till 100% !!!!!!

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En gång vart någon lite less på några pundare så han greppade kofoten och gjorde hembesök rakt igenom dörren.

Dom gick upp i rök - tror dom lämnade landet så fort snubben me rånarluvan o kofoten var klar med finjusteringen av dörren.

Tror inte dom ens pallat ett hallon ur en buske sen dess.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
TurboJugend skrev:
Varför kunde dom inte bara nöjt sig med att ta tillbaka mopeden?

Så om nån snor din båge så tycker du då att man kan släppa lös tjuvarna igen för huvudsaken var ju att hojen kom tillbaka? Fy fan så skumt resonemang.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Toxen skrev:
2616902 , och jag kan förstå dom hade ja vart polis hade ja hellre ställt mig vid en vägkant tat en kopp kaffe o viftat lite me laserpistolen än att åka och hämta in narkomaner som snot en Mc eller dylikt

Jag tror och hoppas att de flesta poliser inte tänker så! Avskyr verkligen lata personer.

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Honda CR500AL
David_lkpg skrev:
2616673 Polisen gör inte ett skit... När min Retta blev stulen så fick jag leta upp svinen själv, Men det var knappt att jag fick polisen till platsen där dom hade min hoj! Förstår bröderna till fullo, synd bara att det var dom som fick lida tillslut

Inte konstigt att polisen i Linköping och Norrköping inte har tid att lösa brott som stölder och sådant. Dom är ju allihopa ute på E4:an och stoppar fart dårar som kör 10 km/h för fort på motorvägen.

Dominator-Rocks

Guest
Toxen skrev:
2616920 Baseballträ är la lite fegt eller? Du får la använda händerna iaf...:confused:

Fegt?:va No Mercy against...........................................................listan kan göras lång

Ho ho i min bil ligger fortfarande (se bild) efter det att vi åkte runt och letade efter min stulna EU-moped:tummenupp

Värst var när vi hittade moppen:D ringde till polisen stog och väntade i dryga timman, när polisen väl var där så konstaterade dom att det var min moppe och att jag kunde ta den därifrån, böjde mig ner och skulle kika nått på moppen och då glider (se bilden) sakta ur lårfickan på mina brallor, men jag slog tebax den snabbt PUST :D

Kanske dags att ta ur den ur bilen nu!

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
sx-pojken skrev:
2616919 finns ju en anledning till att man har ett base ballträ i bilen....

Ja men så är du nog fanimej psykiskt labil också så det visste vi redan.

Argyle skrev:
Röstar även för misshandel av kvinnomisshandlare, pedofiler och våldtäcktsmän. Finns inget som gör mig mer förbannad än dom som gör illa kvinnor och barn, förbannade fega jävlar är det.
Ja på dom bara och sparka skiten ur dom så att dom blir så jävla rubbade att vi måste skjuta dom. Tycker även att du glömde några. Tjuvar, invandrare, skenförsäkrare, smugglare, knarkare, alkisar, ungdomar och politiker, jag blir så jävla förbannad på dom. Dom borde också få sig en rejäl jävla omgång så att dom lär sig en läxa för helvete. Blir förbannad bara jag tänker på det, mest förbannad blir jag nog fanimej på dom som inte kan stava till våldtäkt ens, dom borde fan ha mest stryk.

Barbone skrev:
Jag vet inte men,jag skulle nog hellre bli misshandlad i 3min än att någon stjäl min hoj.
För det känns som en längre misshandel om nån stjäl det som jag har slitit och slavat ihop till under 3år.
Låt mig gissa, du har aldrig blivit nerslagen va?

Och ni som tror att hårdare straff avskräcker brottslingar från att begå brott, tror ni då att om man införde livstids fängelse eller till och med dödstraff, på alla brott, skulle brotten upphöra då? :va

Han som snor en hoj räknar inte med att han ska åka dit, troligtvis tvärtom, och tänker därför inte heller på konsekvenserna om han åker dit.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Startgas skrev:
2616634 såg det här på blocket.se

Tre män dömda till fängelse
Östergötland 17 nov 15:09

Tre män mellan 21 och 31 år har dömts till fängelse för att ha misshandlat, hotat och utpressat två bröder i Linköping. Historien började med att den yngre av bröderna stal en moped. Ägaren kom på vem tjuven var och ordnade ett möte med bägge bröderna. Vid mötet hade mopedägaren två andra personer med sig och misshandlade bröderna och krävde dem på 24.000 kronor, uppger SR Östergötland.

SÅ JÄVLA RÄTT!!!:tummenupp

(var bara tvungen)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar