Gissa hojen med hjälp av bromspapper

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Drar du en sådan till nästan 14000 rpm så skulle jag vara seriöst impad (och förmodligen vägra att stå kvar inne i dynorummet).

Gixxer K7 / K8 är ingen dålig gissning då karaktären är ganska lik. Denna motor har dock högre varvtalsregulator, till stor del beroende på dess ännu större borr men mindre slag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
Hmmm, då kan jag sluta spekulera i masserad japsmotor i italiensk chassi typ Bimota alltså. Du gör det svårt då varken Kawa före 2011 eller Honda vad jag vet varvar upp till 13.8k RPM, medan ZX10 från 2011 varvar över 14k och har mer effekt på bakhjulet.

Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?

2006 YZF-R1 med avgassystem och velocity stacks ur Superbike-kitet. Helt standard förutom detta och PC3-mappningen för detta, naturligtvis. Enda femventils-R1:an som jag (och dynooperatören) någonsin sett som inte har en gigantisk svacka vid 7000 rpm. Bild på hojen i fråga finns i min profil.

Lite svårgissat, kanske...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den här då...?

Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)

Den här måste ha varit lättare för Roffe nailade den på en gång. Närmare bestämt en helt standard crossplane-R1 förutom Akrapovic slip-on. Den ena dynokörningen med grymt fet mapp som startpunkt, den andra med något mer optimerad mapp.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk

Vet inte vad "standard" R7 gav (var det överhuvudtaget någon som körde dem helt standard...?), men med alla kitdelar låg de runt 155-160 hk på rullande landsväg.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top