Gissa hojen med hjälp av bromspapper

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Drar du en sådan till nästan 14000 rpm så skulle jag vara seriöst impad (och förmodligen vägra att stå kvar inne i dynorummet).

Gixxer K7 / K8 är ingen dålig gissning då karaktären är ganska lik. Denna motor har dock högre varvtalsregulator, till stor del beroende på dess ännu större borr men mindre slag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, den är inte europeisk och den har inte heller konstig tändföljd.
Hmmm, då kan jag sluta spekulera i masserad japsmotor i italiensk chassi typ Bimota alltså. Du gör det svårt då varken Kawa före 2011 eller Honda vad jag vet varvar upp till 13.8k RPM, medan ZX10 från 2011 varvar över 14k och har mer effekt på bakhjulet.

Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Talar vi standardmaskin eller superbiketrimmad hoj med förhöjt varvtal?

2006 YZF-R1 med avgassystem och velocity stacks ur Superbike-kitet. Helt standard förutom detta och PC3-mappningen för detta, naturligtvis. Enda femventils-R1:an som jag (och dynooperatören) någonsin sett som inte har en gigantisk svacka vid 7000 rpm. Bild på hojen i fråga finns i min profil.

Lite svårgissat, kanske...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den här då...?

Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lång effekttopp, markant men lite förvillande svacka i mellanregistret. Gissar att varvtalet även i denna mätning ligger lite högt, mina småslantar satsar jag på R1 med knasig tändföljd, med RSV4 som runner up. För vi snackar väl inte förhistorisk tid nu...? ;)

Den här måste ha varit lättare för Roffe nailade den på en gång. Närmare bestämt en helt standard crossplane-R1 förutom Akrapovic slip-on. Den ena dynokörningen med grymt fet mapp som startpunkt, den andra med något mer optimerad mapp.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamaha R7 gissar jag på. Den hade bergochdalbana i effektkurvan och varvade 14kRPM. Dock tveksam om den gav mer än 150hk

Vet inte vad "standard" R7 gav (var det överhuvudtaget någon som körde dem helt standard...?), men med alla kitdelar låg de runt 155-160 hk på rullande landsväg.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top