Gitarrister på Sporthoj!

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Nu kanske ämnet finns behandlat tidigare tråden men jag har inte orkat läsa igenom hela.

Saken är den att jag är funderar på att köpa trådlös överföring till gitarren för att slippa trassla in sig i kabeln hela tiden. Prisklassen som det rör sig om är ungefär 1500 - 2000 kr. Kan man få hyffsade grejjer för den summan eller måste jag pynta upp med mer för att få något som låter/fungerar bra? Framför allt räckvidden är viktig eftersom jag rör på mig ganska mycket. Utrustningen är tänkt att användas hemma och på mindre spelningar.

Vad ska jag leta efter, märke, modell etc? Eller ska jag vänta till jag har råd att köpa bättre kvalité?:tungan Jag har googlat runt lite grand men det jag hittar säger mig inte så mycket, är lite för det dåligt insatt.

/En som inte vet så mycket
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Som gammal hårdrockare så är det naturligt att har spelat gura. Det var dock längesen man var aktiv, men jag blir sugen på att damma av mina gitarrer och koppla in marshallstapeln igen!
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Nu kanske ämnet finns behandlat tidigare tråden men jag har inte orkat läsa igenom hela.

Saken är den att jag är funderar på att köpa trådlös överföring till gitarren för att slippa trassla in sig i kabeln hela tiden. Prisklassen som det rör sig om är ungefär 1500 - 2000 kr. Kan man få hyffsade grejjer för den summan eller måste jag pynta upp med mer för att få något som låter/fungerar bra? Framför allt räckvidden är viktig eftersom jag rör på mig ganska mycket. Utrustningen är tänkt att användas hemma och på mindre spelningar.

Vad ska jag leta efter, märke, modell etc? Eller ska jag vänta till jag har råd att köpa bättre kvalité?:tungan Jag har googlat runt lite grand men det jag hittar säger mig inte så mycket, är lite för det dåligt insatt.

/En som inte vet så mycket

Jag är lite allergisk mot trådlösa produkter för ljudöverföring (har dock ett par Sennheiser-lurar i min studio) då problemet är att de olika frekvenser som används i diverse produkter stör ut varandra (mobil, trådlös tfn, router m.m.). Jag tror att ju billigare produkt, desto större risk för att de ligger i en bandbredd som tar in oönskade signaler. Bäst är alltså att testa på plats, gärna med en mobil eller annan radiosändande produkt i närheten.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag är lite allergisk mot trådlösa produkter för ljudöverföring (har dock ett par Sennheiser-lurar i min studio) då problemet är att de olika frekvenser som används i diverse produkter stör ut varandra (mobil, trådlös tfn, router m.m.). Jag tror att ju billigare produkt, desto större risk för att de ligger i en bandbredd som tar in oönskade signaler. Bäst är alltså att testa på plats, gärna med en mobil eller annan radiosändande produkt i närheten.

Så det är alltså som är den stora akilleshälen med trådlös utrustning? Antar att de produkter där man kan välja olika frekvenser fortfarande ligger inom samma spann som signaler från mobiler osv. Ska åka till närmsta musikaffär och leka störsändare med mobilen :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så det är alltså som är den stora akilleshälen med trådlös utrustning? Antar att de produkter där man kan välja olika frekvenser fortfarande ligger inom samma spann som signaler från mobiler osv. Ska åka till närmsta musikaffär och leka störsändare med mobilen :tummenupp

http://www.halmenmusik.se/?pid=171356

Den funkar oftast bra. Ta med en sladd utifallatt.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Så det är alltså som är den stora akilleshälen med trådlös utrustning? Antar att de produkter där man kan välja olika frekvenser fortfarande ligger inom samma spann som signaler från mobiler osv. Ska åka till närmsta musikaffär och leka störsändare med mobilen :tummenupp

Det är inte det som är problemet. Trådlösa system har en frekvens som
inte störs av något annat är möjligtvis annan liknande utrustning.

Skillnaden är kvalitén på överföringen och inget annat.

Här sitter man och jobbar kl elva på kvällen..:huvet
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
självklart spelar man gura!!:banana

har väl spelat i 6 år till och från nu och spelar allt ifrån Kent till Metallica!

för tillfället har kör jag på en jacksonyxa och en yamaha APX700 men ska inom kort införskaffa en Tele hade jag tänkt mig.

trevligt forum!:tummenupp

//Pelle
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lirat i ca 10 år

Tjacka precis en Ovation custom legend al di meola. Faan vilken fin gura!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag vill abslut inte stöta mig med någon men är inte instrumentintresse inkompatibelt med kamrater i tonåren? Av alla som spelade flöjt och sådant så hade ju typ 0% vänner.
OBS! Vill inte vara oförskämd, är bara nyfiken om ni som spelat instrument hade vänner, fick vara med och leka och sådant!!

Det var musiken som gjorde att jag nu gör musik ihop med Hugo Björk som du känner. Fick även honom att ta hojkort och tjöpa en surninja.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som tycker något om Yamahas akustiska gitarrer? Tänkte köpa en för runt 3000, gillade kvaliten bättre än Ibanez...
Den ska kunna kopplas in i förstärkare, så om nån har nått bra tips så är jag i idel öra.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nån som tycker något om Yamahas akustiska gitarrer? Tänkte köpa en för runt 3000, gillade kvaliten bättre än Ibanez...
Den ska kunna kopplas in i förstärkare, så om nån har nått bra tips så är jag i idel öra.

Jag tycker Yamaha gör bra saker till bra priser och under 5000 kr är det nog svårt att få nåt bättre. Nytt dvs.

http://www.ordermusic.se/web/Gitarr/Stalstrangad_Gitarr/Yamaha/Western_FX370CBL-1811.aspx

Mycket bra gura, brorsan har en sån och den är både lättspelad och låter bra. Hur micken är vet jag inte dock men jag har fortfarande inte stött på nån inbyggd mick som låter bättre än en extern ändå så jag har aldrig brytt mig om att kolla... ;)
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag tycker Yamaha gör bra saker till bra priser och under 5000 kr är det nog svårt att få nåt bättre. Nytt dvs.

http://www.ordermusic.se/web/Gitarr/Stalstrangad_Gitarr/Yamaha/Western_FX370CBL-1811.aspx

Mycket bra gura, brorsan har en sån och den är både lättspelad och låter bra. Hur micken är vet jag inte dock men jag har fortfarande inte stött på nån inbyggd mick som låter bättre än en extern ändå så jag har aldrig brytt mig om att kolla... ;)

Laminatgitarr precis som de flesta av Ibanez, Fender mm.
Dvs inte topp i solid gran, och oftast tillverkade av samma fabrik
(dvs Cort instruments i Kina eller Indonesien)

Högsta kvalitet under 3-4000 kr är utan tvekan småtillverkarna
som tex Walden, Greg Bennett, Sierra etc. Då får du en riktig solid
topp och bracing som inte är tillverkad av kinesisk plywoodstock.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Uttråkad i vintermörkret som jag är, bjuder jag härmed på en
mobiltelefonfilmad och egenhändigt ihopsnickrad gitarrskola..:näsblod

[YOUTUBE-ID]ktixuypzZp8[/YOUTUBE-ID]
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Citerar bröderna hårdrock " Så jäädra metal det bara sprutar om det". :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Laminatgitarr precis som de flesta av Ibanez, Fender mm.
Dvs inte topp i solid gran, och oftast tillverkade av samma fabrik
(dvs Cort instruments i Kina eller Indonesien)

Högsta kvalitet under 3-4000 kr är utan tvekan småtillverkarna
som tex Walden, Greg Bennett, Sierra etc. Då får du en riktig solid
topp och bracing som inte är tillverkad av kinesisk plywoodstock.

Då ska jag absolut kolla upp de små när jag kommer hem. Jag tycker dock att t.ex. den Yamaha:n jag länkade till låter fantastiskt bra, oavsett vad den är tillverkad av... ;)

Uttråkad i vintermörkret som jag är, bjuder jag härmed på en
mobiltelefonfilmad och egenhändigt ihopsnickrad gitarrskola..:näsblod

[YOUTUBE-ID]ktixuypzZp8[/YOUTUBE-ID]

:rofl

Är det en Vintage V100 jag ser?
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Då ska jag absolut kolla upp de små när jag kommer hem. Jag tycker dock att t.ex. den Yamaha:n jag länkade till låter fantastiskt bra, oavsett vad den är tillverkad av... ;)



:rofl

Är det en Vintage V100 jag ser?

Om du syftar på gitarren så är det en vanlig hederlig
Les Paul anno typ 2005 genom en 5150 topp:yoparty

Är du från malmö förresten? Spelat med någon man känner kanske? =)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som är sugen på en lite "rare" sak från Hughes & Kettner, så tänkte jag sälja av min asgrymma förstärkare. Lite mindre sak, men för er vetve där ute så vet ni säkert att kvalitén är riktigt schysst!
Special 20th Anniversary Blonde edtition -nånting... Pris? Bud kanske! Brukar ligga på strax över 2000kr begagnad efter lite googlande..
Obs denna är knappt spelad på, inte en skada på den. Bara spelad på sista halvåret i princip...
 

Bifogat

  • hk1.jpg
    hk1.jpg
    46.4 KB · Visningar: 34
  • hk2.jpg
    hk2.jpg
    69.9 KB · Visningar: 34

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om du syftar på gitarren så är det en vanlig hederlig
Les Paul anno typ 2005 genom en 5150 topp:yoparty

Är du från malmö förresten? Spelat med någon man känner kanske? =)

Den ser på pricken ut som min JHS Vintage V100. Les Paul-formad såklart, kan man ha annat? ;)

Jag bodde i Landskrona när jag bodde i Skåne, spelade mest med folk från Lund. Men två malmöiter har jag lirat med iaf, Hannes på fd 4Sound (vet inte vad det heter nuförtiden, vid Caroli City) och Benny Olsson, numera Kristianstadbo, vet inte om du känner nån av dem... :)
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Har en Fender halvakustisk som jag köpte i somras. Annars har jag spelat akustisk gitarr i ca 3 år, fast enbart på hobbynivå.

Har även en billig elgura en J&D som är 1 år gammal.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top