Gitarrspelare här på SH?

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
Tjenare!

Tänkte bara höra om det finns några gitarrspelare här på SportHoj?
Själv har jag spelat i några år och tänkte att det kunde vara kul att diskutera, främst för att få utlåtanden angående pickupbyte på elgitarren men allt e välkommet!

Mvh Jocke

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jodå, det finns väl både duktiga och dåliga här och var på sporthoj som jag fått för mig. Jag hör till den senare delen men jag har kul ändå. Har haft två låtar uppe här på sporthoj för ett tag sen om du är intresserad av att höra :)

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
kul att höra....e inte så vass jag heller men har som sagt kul ändå :tummenupp att höra lite skulle ju inte alls vara helt fel...skulle kanske fixa nåt själv...

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
jag spelar inte gitarr men elbas :yoparty , så vi är väll i samma reginon

ska nog börja lira lite gitarr snart, verkar ju rätt skoj :tuttar

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DirtyLopez skrev:
Tjenare!

Tänkte bara höra om det finns några gitarrspelare här på SportHoj?
Själv har jag spelat i några år och tänkte att det kunde vara kul att diskutera, främst för att få utlåtanden angående pickupbyte på elgitarren men allt e välkommet!

Mvh Jocke

Vad vill du ha för utlåtande om pickup-byte?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag tillhör oxå kategorin dåliga gitarrspelare.. men det gör inget. Massor med dist så låter det punk sen :yoparty

DirtyLopez

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
cbr
Chris Ash skrev:
Vad vill du ha för utlåtande om pickup-byte?

Jo, jag har en Ibanez sa160qm och jag funderar på att byta humbuckermicken mot en DiMarzio Superdistortion för att få ett lite fetare och omväxlande sound. Det var väl det jag ville höra någon erfarens åsikt om...

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Jag lirar lite gitarr. Spelar mest rock/hårdrock. :yoparty Det är skoj även fast man inte kan så mycket.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Lirar varje dag! :yoparty kör mkt emo-rock låtar eller sköna picks som övergår till heavy metal. Men mestadels egenpåhittade saker....
jajjemen

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Jajemensan! Jag lirar elgitarr, mestadels rock/metal i stil med metallica, edguy, trivium osv osv... skriver lite eget, men är verkligen kass på det. :)
Anyway, kul att det finns en del här som lirar!

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
GPZ 600R
Lirar elgura, inte så värst duktig, men lite Metallica, Iron Maiden å annan hårdrock blir det väl

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
DirtyLopez skrev:
Jo, jag har en Ibanez sa160qm och jag funderar på att byta humbuckermicken mot en DiMarzio Superdistortion för att få ett lite fetare och omväxlande sound. Det var väl det jag ville höra någon erfarens åsikt om...

Det är en fruktansvärt svår fråga att svara på. Det finns lika många åsikter om mickar som det finns gitarrister. Just Superdistortion har jag aldrig provat men den har hängt med i många år och verkar vara populär. Dock är det en high-output mick och såna distar väldigt lätt även om du kör rent ljud.

Är det metal du spelar så blir du säkert nöjd, DiMarzio gör bra grejor, jag har själv haft flera DiMarzios i mina gitarrer.

En brasklapp dock, är du inte nöjd med ditt gitarrsound alls bör du prova en annan gitarr i första hand, i andra hand en ny förstärkare. Är det bara en smärre justering av ljudet du är ute efter(lite bättre strängseparation, lite klarare och fetare ljud men bibehållen huvudkaraktär) så kan en mick vara en bra grej att investera i. Men det är i första hand fingrarna och i andra hand gitarren som ljudets verkliga karaktär sitter i.

Dr.Bike

Guest
DirtyLopez skrev:

Hey det där var ju vanligaste, för att inte säga den ENDA modden som ALLA gjorde i hembyn sent 70-tal tidigt 80!
Jag kan säga så här: Allt du inte trodde fanns i gitarren, och så platt som den kan låta nu kan du invertera 180 grader! Skillnaden är enorm och JA! Det blir en real rock-axe!

Fränt! (visste inte ens att nån hade koll på detta NUförtiden!) :tummenupp

När jag ändå är här: Spelade lite gitarr en gång i tiden. Såpass att man iaf lärde sig uppskatta dem som var bra! :lol

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jag äger 2 gitarrer men har bara spelat i 2 år. inga lektioner tagna ännu.
Lirar mest Metallica och trallpop.
Har en Ibanez Art core och en Tommy Folksson-moddad Music man 210.
Samt en jesusknäppare från 60talet som jag tagit över från morsan. :D
:yoparty

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
yamaha r6 2000
Hooooj :)

Spelar lite gura...

Har en mattsvart ibanez rg 321.

Spelar lite metal i slipknot stil och även lite mjukare.
Men det är svårt som fan att bli bra.
Släng gärna fram tips på hur man kan bli bättre.
Gärna låtar med ackord också :banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...