DirtyLopez skrev:
Jo, jag har en Ibanez sa160qm och jag funderar på att byta humbuckermicken mot en DiMarzio Superdistortion för att få ett lite fetare och omväxlande sound. Det var väl det jag ville höra någon erfarens åsikt om...
Det är en fruktansvärt svår fråga att svara på. Det finns lika många åsikter om mickar som det finns gitarrister. Just Superdistortion har jag aldrig provat men den har hängt med i många år och verkar vara populär. Dock är det en high-output mick och såna distar väldigt lätt även om du kör rent ljud.
Är det metal du spelar så blir du säkert nöjd, DiMarzio gör bra grejor, jag har själv haft flera DiMarzios i mina gitarrer.
En brasklapp dock, är du inte nöjd med ditt gitarrsound alls bör du prova en annan gitarr i första hand, i andra hand en ny förstärkare. Är det bara en smärre justering av ljudet du är ute efter(lite bättre strängseparation, lite klarare och fetare ljud men bibehållen huvudkaraktär) så kan en mick vara en bra grej att investera i. Men det är i första hand fingrarna och i andra hand gitarren som ljudets verkliga karaktär sitter i.