gixxer 1000 K8?

Klabbe 1000

No fuck no ride
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Värnamo
Hoj
KTM 350
Jag brukar klara dem flesta kurvor även om jag inte är bodybuilder,
Jag kan oxå klia mig i röven i 299
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Jag är definitivt fel människa att fråga, men folk höjer ju Öhlins till skyarna så det bör väl vara ett säkert (men förmodligen dyrt) kort?

Jag har absolut nollkoll på chassie-sidan, jag frågade mest för att lära mig.

Hörde om en kille som plockat isär originalet å fyllt på med lite Tjockare olja....
Vad tror ni om det:va Kan det bli bra lr???
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Du har ju själv modifierat köregenskaperna, vad säger dom som kör den utan att modifiera, fungerar orginalstyrdämparen, är den trögstyrd och fladdrig?

För det är nog så dom flesta kör sina hojar, utan att sänka dom fram.

Man får väga in vilken nivå föraren är på också. 95% av oss är glada amatörer. För de flesta, alla över 1.15 runt Gelleråsen duger hojen 7dagar i veckan rakt utan att man har något att klaga på.

Inge fel på original styrdämp men jag kan tänka mig att det känns och blir stadigare med en eftermarknadsdämp. När jag kommer ner under 1.15 ska jag skaffa en och säga att original är skit :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
de kommer inte lågor hela tiden, nån gång ibland

Har du pc på eller har du ställt på soppan efter halvsystembyte? annars går den för snålt. Hojarna är snålt stälda som det är orginal för att klara alla juvromiljökrav och tar man bort katten och kijoskvältardämparna till fördel för ett sirligt halvsystem så går det näkligt snålt och det är absolut inte bra.

Min lät dessutom som ett jetplan innan Jag ställde på soppan men sen gick den fint som fan. Bara ett tips fast du kanske har pc.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man får väga in vilken nivå föraren är på också. 95% av oss är glada amatörer. För de flesta, alla över 1.15 runt Gelleråsen duger hojen 7dagar i veckan rakt utan att man har något att klaga på.

Inge fel på original styrdämp men jag kan tänka mig att det känns och blir stadigare med en eftermarknadsdämp. När jag kommer ner under 1.15 ska jag skaffa en och säga att original är skit :D

Jag åkte med styrfladder i 200km/h så att styrstoppen klappade i som en marackas. Å det hände på nästan varje varv. Så jag fick gå in till greven å hämta en WP å sen var problemet som bortblåst. Dock som GUW påpekade så är min hoj inte helt standard men ändå. Jävla skit styris.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag åkte med styrfladder i 200km/h så att styrstoppen klappade i som en marackas. Å det hände på nästan varje varv. Så jag fick gå in till greven å hämta en WP å sen var problemet som bortblåst. Dock som GUW påpekade så är min hoj inte helt standard men ändå. Jävla skit styris.

Din tid runt Åsen säger en del om dina krav. Du har nytta av bättre grejer.:tummenupp 95% av alla andra som åker hoj klarar sig utmärkt på original.
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Din tid runt Åsen säger en del om dina krav. Du har nytta av bättre grejer.:tummenupp 95% av alla andra som åker hoj klarar sig utmärkt på original.

Nja... Om vi snackar om styrvobbel i 200 km/h rakt fram så är det ju rätt illa och ännu värre om man är de andra 95% som får panik när det händer? :gnissla

Jag bara antar att det är rakt fram för det får väl knappast 200 km/h i någon kurva på K-skoga? :confused: :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har aldrig vobblat min K7. Min R1-04 bobblade dock ormspår på hornsgatan när det begav sig -05...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Nja... Om vi snackar om styrvobbel i 200 km/h rakt fram så är det ju rätt illa och ännu värre om man är de andra 95% som får panik när det händer? :gnissla

Jag bara antar att det är rakt fram för det får väl knappast 200 km/h i någon kurva på K-skoga? :confused: :tummenupp

In i Ejes är du nog snudd på 200 för de stora pojkarna.
Men jag gissar att det är ut på start mål det är risk för fett styrfladder.

Grejen är att det är absolut inget fel på originalstyrdämpare. Var bara det jag försökte få fram. Ibland frågar Nisse 20år om Gixxer K8 är en bra första hoj och får till svar att man behöver mappa om den och kränga på Öhlinare runt om annars kommer man krascha direkt. Åker du 1.11 runt Åsen så kanske du behöver det. Sliter du slut på dina Pilot Road på mitten på gatkörning duger hojen fint som den är.

Sen beror styrfladder på föraren och inte på hojen. En hoj utan förare fladdrar inte det minsta.:)
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Hade en k1a innan å den va mycket stadigare. Jag e en sån där som gillar åka fort på e4an där man bara kan hålla i... Å upp till 200 inga problem, men passerar vi 250 så blir den mycket ostadigare än k1an...
 

mansa

snabbare än en snigel!
Gick med
23 May 2008
Ort
karlskrona
Hoj
KTM 525 EXC 2005
jag har en helt orginal gsxr 08 och den har inte nån tendens att vobbla men den har därimot lite tendes till att släppa med bakhjulet vid "hård körning gäller 1-3an typ" (även när däcken är varma)

man kan dock få bort de genom att hitta bra läge på stötdämparna (har jag hört iaf)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Nja... Om vi snackar om styrvobbel i 200 km/h rakt fram så är det ju rätt illa och ännu värre om man är de andra 95% som får panik när det händer? :gnissla

Jag bara antar att det är rakt fram för det får väl knappast 200 km/h i någon kurva på K-skoga? :confused: :tummenupp

Jag låg bakom gulleplutt när han fick rejält styrfladder ut på rakan på gelleråsen i sommras, och dom problemen försvann efter byte av styrdämpare.

Hans cykel är som redan nämnts sänkt fram och det ställer ju hårdare krav på styrdämparen än när cykeln är inställd som den kommer från fabrik, så det är väl bara att köra med standard styrdämpare om man inte upplever några problem.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hörde om en kille som plockat isär originalet å fyllt på med lite Tjockare olja....
Vad tror ni om det:va Kan det bli bra lr???

Det sägs att man kan det. Och skulle jag vara i dina kläder så skulle jag ta kontakt med mästarnas mästare då det gäller spillolja. Han har stenkoll på alla gamla oljor. Inte bara till styrdämpare utan även om du tänkt fylla upp motorn med gammal skitolja så är det Thomass här på forumet som är din man. :)

Skämt å sido så har jag hört en del som gör så. Vet dock ej hur bra det blir. Men det borde nog funka.
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Det sägs att man kan det. Och skulle jag vara i dina kläder så skulle jag ta kontakt med mästarnas mästare då det gäller spillolja. Han har stenkoll på alla gamla oljor. Inte bara till styrdämpare utan även om du tänkt fylla upp motorn med gammal skitolja så är det Thomass här på forumet som är din man. :)

Spillolja har jag inte ens använt till att rostskydda bilen med:mad:
Däremot har jag fyllt en styrdämpare med gaffelolja.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
jag kör halvsystem, så de går att plocka lite pollar till om man vill ;)
aa precis en liten kolfiber dämpare :D

jag körde med orginalinställningarna hela sommaren, kändes helt ok, körde även nya hondan 08, tyckte inte gixxern var specielt trögstyrd.

ok, hur har du fäst burken?? Kollar lite i ditt garage o det ser ut som den bara sitter istoppad undertill s a s, inget som håller upp den baktill??

sjyssta bilder i garaget:tummenupp
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
ok, hur har du fäst burken?? Kollar lite i ditt garage o det ser ut som den bara sitter istoppad undertill s a s, inget som håller upp den baktill??

sjyssta bilder i garaget:tummenupp

Hehe thx

Fästet sitter bakom vid röret, början av burken. Ganska smart lösning, modellen innan hade runt burken. Den heter tri-oval, till k7. Skönt så slipper man ha fula pinnar :)

Är du intresserad av en k7? tänkte på trådens ämne
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Helt klart bra köp :tummenupp grym motor :yoparty

Huvudsaken är väl att man sitter bra på hojarna, att de passar en, jag fastnade direkt vid min k7a som är samma som k8a. Var inne på r1 07 men de slutade med en gixxer. Banta den 20kg och satte på lite effektprylar och woola 170rwhp :p

Bara nyfiken, hur fick du bort 20kg?
Fastbikes.uk satte på leo helsystem helt i titan på en K8 och viktbesparingen blev 9kg.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Bara nyfiken, hur fick du bort 20kg?
Fastbikes.uk satte på leo helsystem helt i titan på en K8 och viktbesparingen blev 9kg.


Specen säger de.. vet du vad två tunga dämpare från k7 väger? de är nästan 10 kilo styck, riktiga as... katten vägde närmare 10kilo också en stor klump.. och sen satte jag på ett kolfiber system(halv) som kanske vägde 4 kilo... så de blir minst 20kilo i min kalkyl, kan ju väga med våg om inte annars :p sen stod de i specen där jag beställde systemet.
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
ok, hur har du fäst burken?? Kollar lite i ditt garage o det ser ut som den bara sitter istoppad undertill s a s, inget som håller upp den baktill??

sjyssta bilder i garaget:tummenupp

Kompisens och min bike, de blev lite mer rensat efter system bytet..
k7-k8 är så gräsligt fula med orginalsystem
 

Bifogat

  • DPP_0002 (3).jpg
    DPP_0002 (3).jpg
    130.8 KB · Visningar: 187

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Specen säger de.. vet du vad två tunga dämpare från k7 väger? de är nästan 10 kilo styck, riktiga as... katten vägde närmare 10kilo också en stor klump.. och sen satte jag på ett kolfiber system(halv) som kanske vägde 4 kilo... så de blir minst 20kilo i min kalkyl, kan ju väga med våg om inte annars :p sen stod de i specen där jag beställde systemet.

säker att det inte är lbs du snackar i? för jag har samma dämpare som du o jag sparade just över 7kg. o 10kg styck haha jag tror du måste börja gå på gym om du tror dom väger det.. lägg en på vågen så får du se.

copy paste från yoshi jpn. Weight (STD 10.3kg)/(Carbon cover 3.0kg)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags på lördag

I skrivande stund är det ba...

2025 Ducati Panigale V4 lanserades på Misano

Helt nya 2025 års Ducati Pa...

Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

Top