Gixxer 1100 vill inte starta

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Är det någon som kan hjälpa mig :huvet

Jag har kollat/gjort/bytit :tummenupp
- startmotor går
- gnista på stift ibland svagt
- rengjort förgasare
- ny bensin i tanken
- nytt batteri
- nya tändstift
- nya tändkablar
- nya nålar och emulsionsrör i förgasaren

Den startar ena dagen med nya tändstift. Nästa dag när jag försöker starta så mal den bara och sen sljuter den skott ur ljuddämparen. Väcker alla grannar :hihi
Tändstiften blir ibland blöta och ibland är de torra efter jag fösökt att starta.
Batteriet kollar jag så det har kräm till nästa start försök.

Jag har ännu i år inte kunnat åka pga hojjen inte vill starta. Hjälp mig någon.:Bugar
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Detta är under förutsättningarna att d e orginal CV40-föggar. Du har inte glömt gummislangen mellan bensinkranen & insuget? Annars kommer d bara soppa i läge "pri". Och att gummina mellan föggarna & luftburken sitter EXAKT! Annars täpper man till viktiga funktioner. Jag vet att flottörventilerna kan jävlas ibland. Och se till att d alltid e bra laddat batteri så inte all strömming går till startmotorn.
:yoparty

Själv ska jag leta på en RS, FCR eller TMR-brygga så man får lite ösa å slipper "gummi-snodd-effekten" :D
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Gixxer startar ej

Tack!
Ja det är orginal CV40 fuggarna.

Jag håller på att ladda batteriet så det är OK med ström, ska kontrollera förgasar gummina, har kanske skruit åt dom för mycket?

Har också justerat flottörerna till rätt nivå, 14,7. och den har startat efter jag har gjort det, men då gick den illa när man skulle gasa.

Så då bytte jag nålarna och emulsionsrören efter det, sen vill den inte starta igen.

Får kanske också leta efter andra fuggar.:hihi
 
Last edited:

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Startar fortfarande inte

Den försöker att tända/starta och precis när det låter som om den ska starta igång så går det tillbaka och sen skjuter den ur dämparna.

Efter prov starten och sen tar ur stiften så är dom torra, så den verkar inte få någon bensin, men det finns bensin i förgasarna.

Varför vill den inte starta?? :va

Vad kan det vara som är fel?:confused:
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Suzuki har bensinkran med PRI-läge. Antar att du har det på din hoj?
Har du provat att starta i med kranen i PRI-läget?
Tändkablar sitter rätt?
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Tjena hade likvärdiga fel på min gannelgixxer,trög att starta speciellt när motorn var kall,gjorde som du och gick igenom allt borrade ur plastkonan i soppakranen för att få ordentlig tillförsel av soppa,ledsnade ur och lyfte på ventilkåpan och gick igenom ventilspelet..visade sig att alla 8 insugsventilerna var för tighta i spelet.Justerade dem och sedan har den startat som en gud!

Svårt att sia när man inte får "känna" på hojen men att justera ventilerna är aldrig fel.

Hoppas det fixar sig//Pär
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Suzuki har bensinkran med PRI-läge. Antar att du har det på din hoj?
Har du provat att starta i med kranen i PRI-läget?
Tändkablar sitter rätt?

Har provat med PRI-läge och vacum-läge. Ingen skillnad.
Tändkablarna sitter rätt.

Tjena hade likvärdiga fel på min gannelgixxer,trög att starta speciellt när motorn var kall,gjorde som du och gick igenom allt borrade ur plastkonan i soppakranen för att få ordentlig tillförsel av soppa,ledsnade ur och lyfte på ventilkåpan och gick igenom ventilspelet..visade sig att alla 8 insugsventilerna var för tighta i spelet.Justerade dem och sedan har den startat som en gud!

Svårt att sia när man inte får "känna" på hojen men att justera ventilerna är aldrig fel.

Hojjen fungerade förra året. Jag renoverade förgasarna i vintras och då startade hojjen. När det var dags att börja åka i våras ville den inte starta.

Jag har inte rört ventilerna i vintras så de ska ju inte ha ändrats, eller? :confused:
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hojjen fungerade förra året. Jag renoverade förgasarna i vintras och då startade hojjen. När det var dags att börja åka i våras ville den inte starta.
:


PILLA ALDRIG MED GREJJER SOM FUNGERAR!!!! :gnissla

Vart bor du? Jag har en 40 brygga som ligger om du vill prova att byta. Iof till en -91, men det kanske passar?
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Hojjen gick inte på lågvarv förra året.
Nålarna och emulsionsrören var helt slut och därför renoverade jag förgasarna.:yoparty
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har provat med PRI-läge och vacum-läge. Ingen skillnad.
Tändkablarna sitter rätt.
Hojjen fungerade förra året. Jag renoverade förgasarna i vintras och då startade hojjen. När det var dags att börja åka i våras ville den inte starta.
Jag har inte rört ventilerna i vintras så de ska ju inte ha ändrats, eller? :confused:
Provat med andra stift?
 

King_V

Harley-Davidson och Buell mek
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki DL1000 -03
Har du bytt till samma stift som satt i innan?
Har råkat ut för samma sak då det visade sig att Duells rekomendationstabell var åt h-vete fel:huvet . Gå till en auktoriserad återförsäljare och be om stift, om du inte redan gjort det. OCH INTE FRÅN DUELLSKATTALOGEN! Bytte du menbran? Justera ventilerna och ge INGEN gas när du startar.
Har du bra gnista? Drar den tjuvluft någonstanns?

LYCKA TILL:tummenupp
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Har du bytt till samma stift som satt i innan?
Har råkat ut för samma sak då det visade sig att Duells rekomendationstabell var åt h-vete fel:huvet . Gå till en auktoriserad återförsäljare och be om stift, om du inte redan gjort det. OCH INTE FRÅN DUELLSKATTALOGEN! Bytte du menbran? Justera ventilerna och ge INGEN gas när du startar.
Har du bra gnista? Drar den tjuvluft någonstanns?

LYCKA TILL:tummenupp

Samma stift som satt i. NGK enligt service manual.

Böt inte menbran. Jag tyckte de såg bra ut :tummenupp Men det har varit dynojet monterat tidigare. Nu sitter det orginal. Gör det någon skillnad?????

Ventilerna har jag inte rört för den funka förra året. Har provat med och utan gas vid start.

Bra gnista :tummenupp

Har inte hittat att han drar tjuvluft någonstans.
 

Solid snake

Guest
Jag hade kollat ventilspelet ändå, så är det gjort.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Samma stift som satt i. NGK enligt service manual.

Böt inte menbran. Jag tyckte de såg bra ut :tummenupp Men det har varit dynojet monterat tidigare. Nu sitter det orginal. Gör det någon skillnad?????

Ventilerna har jag inte rört för den funka förra året. Har provat med och utan gas vid start.

Bra gnista :tummenupp

Har inte hittat att han drar tjuvluft någonstans.

Jag hade oxå ett "dyno-värdelöst" monterat men satte tillbaka orginalgrejorna. Det enda som inte går att återställa så enkelt är dom två hålen i botten på trottlarna som är uppborrade. Men jag provade som det var och det fungerar med dom större hålen som är.
Det är som Erik på MC-express säger att endel hojar är Dyno-jetsatser värdelösa utan det fungerar bättre att optimera fuggarna i rullande landsväg med en så noggran bestyckning å justering som går att få till.

En tanke till, är fuggarna monterade korrekt med alla tätningar och O-ringar? Sitter Gummimembraner korrekt. Det är så lätt att det hamnar nått på sniskan?

Värsta tjuvluften som kan påverka är mellan fuggar å toppen, kolla gummin å o-ring är hela och tätar. Och anslutningen till bensinkranen är hel å inte sprucken. Och anslutningarna till synkklockorna är täta.

Ett långsökt fel är om vevaxelkuggen för kamkedjan kuggat-över så kammarna står fel.

Att tändspolarnas matning inte är växlade 1-4 & 2-3 delar spolar.

Om nålventilerna är i gummi kan dom fastna i stängt läge i värsta fall, men om ja inte minns fel ska dom dras ner av hållaren till flottören.

Det kan vara ide att kolla ventilspel, tänk på att ventilerna typ hamrar sig in i sätena vilket gör att spelet minskar beroende på förslitningstiden av materialet i ventil resp. säte. Men d bör ge utslag på ett komp-test om den skulle vara o-tät i kompresionen då om ventilspelet skulle vara negativt typ -0,10mm:va
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Jag hade oxå ett "dyno-värdelöst" monterat men satte tillbaka orginalgrejorna. Det enda som inte går att återställa så enkelt är dom två hålen i botten på trottlarna som är uppborrade. Men jag provade som det var och det fungerar med dom större hålen som är.
Det är som Erik på MC-express säger att endel hojar är Dyno-jetsatser värdelösa utan det fungerar bättre att optimera fuggarna i rullande landsväg med en så noggran bestyckning å justering som går att få till.

En tanke till, är fuggarna monterade korrekt med alla tätningar och O-ringar? Sitter Gummimembraner korrekt. Det är så lätt att det hamnar nått på sniskan?

Värsta tjuvluften som kan påverka är mellan fuggar å toppen, kolla gummin å o-ring är hela och tätar. Och anslutningen till bensinkranen är hel å inte sprucken. Och anslutningarna till synkklockorna är täta.

Ett långsökt fel är om vevaxelkuggen för kamkedjan kuggat-över så kammarna står fel.

Att tändspolarnas matning inte är växlade 1-4 & 2-3 delar spolar.

Om nålventilerna är i gummi kan dom fastna i stängt läge i värsta fall, men om ja inte minns fel ska dom dras ner av hållaren till flottören.

Det kan vara ide att kolla ventilspel, tänk på att ventilerna typ hamrar sig in i sätena vilket gör att spelet minskar beroende på förslitningstiden av materialet i ventil resp. säte. Men d bör ge utslag på ett komp-test om den skulle vara o-tät i kompresionen då om ventilspelet skulle vara negativt typ -0,10mm:va

Hej!
Nu har jag skruvit en del.
Har kontrolerat tändspolarna och dom ger gnista när jag provade med en lampa mellan tändstift och tändhat.

Sen har jag även gjort ett komptest och jag fick mellan 13-14 kg per cylinder.

Har även gjort en kontroll av kammarna och dom står rätt mot tändmärket.
Kontrolerade membran och dom verkar sitta som dom ska.

Sen har jag försökt att starta med start gas men den vill inte ändå,,,,, det bara skjuter ur dämparna.

Så vad kan det nu vara?????:va :va :huvet :huvet
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Hade ett liknande fel på min snöskoter. När jag ställde in den efter vintern så gick den bra. När jag skulle starta den på hösten så ville den inte alls. Kunde hoppa igång ibland men då small det ur avgasröret och den gick allmänt illa om den gick igång.

Felet var en trasig CDI-box.
Ditt fel låter snarlikt tycker jag.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hej!

Sen har jag försökt att starta med start gas men den vill inte ändå,,,,, det bara skjuter ur dämparna.

Så vad kan det nu vara?????:va :va :huvet :huvet

Den självklara och jobbiga frågan är: Har du satt tändkablarna rätt? Fel tändföljd pga det kan ge denna symptom.

Tändföljden är 1-3-4-2 och ena spolen ger gnista till 1&4 och andra spolen till 3&4.
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Den självklara och jobbiga frågan är: Har du satt tändkablarna rätt? Fel tändföljd pga det kan ge denna symptom.

Tändföljden är 1-3-4-2 och ena spolen ger gnista till 1&4 och andra spolen till 3&4.

Kablarna är kopplade enligt service manualen och den har startat men nu vill den inte längre. Tändspolarna ger signal till stiften, men den vill inte starta.

Hade ett liknande fel på min snöskoter. När jag ställde in den efter vintern så gick den bra. När jag skulle starta den på hösten så ville den inte alls. Kunde hoppa igång ibland men då small det ur avgasröret och den gick allmänt illa om den gick igång.

Felet var en trasig CDI-box.
Ditt fel låter snarlikt tycker jag.

Kan det vara CDI som är trasig???
Är det någon som har en som man kan prova med, är dyra att köpa om det inte är fel på dom.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top