Gixxer 1100 vill inte starta

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Startar inte...

Det gjorde ingen skillnad. Vad göra nu :confused: :confused:

Är stiften torra eller blöta? Dvs. kommer det fram bensin? Tänder den på startgas, dvs kommer det fram luft? Du har gnista på stiften, ja, men är tändföljden rätt? Har du kompretion, dvs stänger ventilerna?

Kompretion
gnista
luft
bränsle

Sen skall den gå om allt synkar (tändföljd och ventiltakten vs kolvarna)
 

Gatekeeper

Medhojar
Gick med
6 May 2004
Ort
Ludvika
Hoj
2 blå, 1 orange, 2 röda, 1 svart
Dum fråga kanske men på min gixxer 750 sitter soppapumpen i tanken, är den inkopplad? om det nu finns nån? Kan lova att den blir svårstartad om den inte är inkopplad :egenerfarenhet
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Är stiften torra eller blöta? Dvs. kommer det fram bensin? Tänder den på startgas, dvs kommer det fram luft? Du har gnista på stiften, ja, men är tändföljden rätt? Har du kompretion, dvs stänger ventilerna?

Kompretion
gnista
luft
bränsle

Sen skall den gå om allt synkar (tändföljd och ventiltakten vs kolvarna)

Stiften är torra så det kommer inte fram någon bensin.
Vill inte med startgas. Tändföljden är rätt.
Kompretion ok.

Dum fråga kanske men på min gixxer 750 sitter soppapumpen i tanken, är den inkopplad? om det nu finns nån? Kan lova att den blir svårstartad om den inte är inkopplad :egenerfarenhet

Jag har ingen soppapump.
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Stiften är torra så det kommer inte fram någon bensin.
Vill inte med startgas. Tändföljden är rätt.
Kompretio ok.

Vill den inte med startgas så skulle jag titta på NÄR gnistan kommer, det verkar som tändningen ligger 180 grader fel, gnistan kommer i avgastakten.

Skulle det "bara" bero på att det inte kommer bensin så skall den tända/starta på startgas. Eller så skulle den tända om du hällde ner några droppar bensin i varje cylinder direkt genom tändstiftshålen och monterade tillbaka tändstift och kablar.
 
Last edited:

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Vill den inte med startgas så skulle jag titta på NÄR gnistan kommer, det verkar som tändningen ligger 180 grader fel, gnistan kommer i avgastakten.

Skulle det "bara" bero på att det inte kommer bensin så skall den tända/starta på startgas. Eller så skulle den tända om du hällde ner några droppar bensin i varje cylinder direkt genom tändstiftshålen och monterade tillbaka tändstift och kablar.


Hur skall pulsgivaren reagera när man ohm mätter den? Den är på 169 ohm som är OK enligt service manual.
När den får kontakt vad blir värdet då??:va
För det händer inget, det borde väl bli 0:confused:
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Hur skall pulsgivaren reagera när man ohm mätter den? Den är på 169 ohm som är OK enligt service manual.
När den får kontakt vad blir värdet då??:va
För det händer inget, det borde väl bli 0:confused:

Är det ingen som har någon idé om vad som händer när man drar runt motorn:va

Eller är det fortfarande samma värde??
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Är det ingen som har någon idé om vad som händer när man drar runt motorn:va

Eller är det fortfarande samma värde??

Jo, d finns en sak till som kan ställa till skit. Sidostödskontakten har jag kopplat ur på alla gixxrar jag haft. Den gör så att motorn slår ifrån om man har stödet nere å slår i en växel. Det blir fel på detta system OM det är fel på neutralgivaren nere vid växeltrumman.
Det vill säga att om du har neutral i men givaren ger signal för att du har växel i, så kommer motorn aldrig att starta.

Råd är att testa att funktionen är korrekt om du har elkunskap, lite svårt att förklara utan att peka i kopplingsschemat.
Frågan e oxå om det kan finnas flera kretsar som påverkar "morotens" tändningsfunktion.

Men det låter klurigt att stiften är torra.
Nr 1 är ju kolla att bensinkran fungerar på både pri & (on med vaccum, koppla loss slang mellan insug å kran å sug i den å se om d kommer soppa)
Nr 2 kolla att det kan komma bensin i föggen, dvs att d finns bensin i flottörhuset. Pilla bort ett av gummina mellan fögge å luftburk. Lyft upp trottel försiktigt å ta en tryckluftmunstycke å sikta i nederkant, rakt in mot nålen å blås försiktigt. Då simulerar du motsvarande luftström som ska suga bensin å du ska se hur det typ sprejar upp en dimma in i insugsröret.

Själv brukar jag simulera olikafunktioner på tex föggarna då jag haft isär dom innan jag monterar dom på hojen eftersom det är så jävla bökit med dubbelvaggramar+´CV-föggar+luftburk=TRÅNGT!:huvet

Hmmm, som strukturerad analytiker borde jag kunna presentera en bättre felsökningsordning:gnissla men ledardelfinen har semester sedan en tid

Men d verkar bra skumt med din hoj:confused:
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Är det ingen som har någon idé om vad som händer när man drar runt motorn:va

Eller är det fortfarande samma värde??

Om pulsgivaren är magnetisk och känner av platta med tänder är det en sk. VR-givare (variable reluctor).

Ohmvärdet förändras inte utan givaren skapar en växelspänning när "tanden" går förbi, pulsen är positiv när tanden närmar sig givaren och sen blir den negativ när tanden lämnar givaren.

Tändboxen känner av nollspänningsgenomgången, när pulsen går från positiv till negativ.

Givaren är bara en spole som det sitter en magnet i.
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Jo, d finns en sak till som kan ställa till skit. Sidostödskontakten har jag kopplat ur på alla gixxrar jag haft. Den gör så att motorn slår ifrån om man har stödet nere å slår i en växel. Det blir fel på detta system OM det är fel på neutralgivaren nere vid växeltrumman.
Det vill säga att om du har neutral i men givaren ger signal för att du har växel i, så kommer motorn aldrig att starta.

Råd är att testa att funktionen är korrekt om du har elkunskap, lite svårt att förklara utan att peka i kopplingsschemat.
Frågan e oxå om det kan finnas flera kretsar som påverkar "morotens" tändningsfunktion.
Sidostödskontakten fixade jag förra året. Jag har provstartat med stödet och med depåställ.



Men det låter klurigt att stiften är torra.
Nr 1 är ju kolla att bensinkran fungerar på både pri & (on med vaccum, koppla loss slang mellan insug å kran å sug i den å se om d kommer soppa)
Nr 2 kolla att det kan komma bensin i föggen, dvs att d finns bensin i flottörhuset. Pilla bort ett av gummina mellan fögge å luftburk. Lyft upp trottel försiktigt å ta en tryckluftmunstycke å sikta i nederkant, rakt in mot nålen å blås försiktigt. Då simulerar du motsvarande luftström som ska suga bensin å du ska se hur det typ sprejar upp en dimma in i insugsröret.

Själv brukar jag simulera olikafunktioner på tex föggarna då jag haft isär dom innan jag monterar dom på hojen eftersom det är så jävla bökit med dubbelvaggramar+´CV-föggar+luftburk=TRÅNGT!:huvet
Jag har provat med orginal föggar och det gjorde ingen skillnad.



Hmmm, som strukturerad analytiker borde jag kunna presentera en bättre felsökningsordning:gnissla men ledardelfinen har semester sedan en tid

Men d verkar bra skumt med din hoj:confused:
Jag tycker själv att det är skumt. Jag vill ut och åka. :squid
 
Last edited:

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Om pulsgivaren är magnetisk och känner av platta med tänder är det en sk. VR-givare (variable reluctor).

Ohmvärdet förändras inte utan givaren skapar en växelspänning när "tanden" går förbi, pulsen är positiv när tanden närmar sig givaren och sen blir den negativ när tanden lämnar givaren.

Tändboxen känner av nollspänningsgenomgången, när pulsen går från positiv till negativ.

Givaren är bara en spole som det sitter en magnet i.


Vad bra. Jag har konstant ohmvärde. :yoparty
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tanka i diesel, häng den i en bogserlina efter bilen, lägg i 2an och bogsera den i typ 120-150 knyck.
När den blivit ordentligt varm startar den.
Stäng av när det börjar snöa.


Det var väl själva fan att den inte hoppar igång.
Vi kan ju lungt konstatera att soppan fungerar efter att du testat med mina förgasare.
Stiften ger gnista och vid rätt tillfälle.

Den la bara av efter det att den fungerat....


Har du tankat fulsoppa?
 

Örjan66

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Uppsala i hus på landet
Hoj
Honda CBR 1100 XX "Blackbird" -07
Tanka i diesel, häng den i en bogserlina efter bilen, lägg i 2an och bogsera den i typ 120-150 knyck.
När den blivit ordentligt varm startar den.
Stäng av när det börjar snöa.


Det var väl själva fan att den inte hoppar igång.
Vi kan ju lungt konstatera att soppan fungerar efter att du testat med mina förgasare.
Stiften ger gnista och vid rätt tillfälle.

Den la bara av efter det att den fungerat....


Har du tankat fulsoppa?

Fulsoppa:hihi kanske det.:)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top