Gixxer 1100 vill inte starta

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Nu är ventilspelet kontrollerat och det är OK,
kamaxlarna och tändning är OK,
Det finns bra gnista OK,

Så varför vill den inte:huvet


Ta bort förgasarna, håll handen för insuget och dra runt på startmotorn. Känns det som motorn vill suga i sig luft/bränsle? Bra, spraya startgas runt insuget medans du trycker på startknappen. Startar den?

JA: Problem med förgasarna

NEJ: Kompression eller tändning eller taktfel

Spraya inte för mycket! Även startgas behöver syre för att kunna brinna!


Aha! Den verkar inte vilja suga i sig det som bjuds! Då är insugsventilerna stängda varje gång som kolvarna går ner. (Undra om det verkligen kan hända? isf så borde det blåsa ur insuget ibland) Ja då har du verkligen taktfel.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Aha! Den verkar inte vilja suga i sig det som bjuds! Då är insugsventilerna stängda varje gång som kolvarna går ner. (Undra om det verkligen kan hända? isf så borde det blåsa ur insuget ibland) Ja då har du verkligen taktfel.

Kammarna står klockrent.
Har kvadruppelkollat det med.

Snart blir det Diesel och bogserlina
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
en vän hade en gsx1100f som jag skulle starta och den vägrade.. jag körde på startmotorn ett tag. Fräscht batteri, soppa i ordning. Den drog av en knall så det vart nästan chokladpudding i brallan.

Den var helt enkelt sur pga för många kallstarter och svängar ut och in i garaget. Nya stift och sedan gick den.

En (kanske dum) fråga: Har du kollat så att du har gnista på stiften och inte bara med en sån där grej man kopplar mellan för att se så att tändningen fungerar?

Det är egentligen inte så avancerat det här med motorer.

1; Luft
2; Bränsle
3; Kompression
4; Gnista

Har man detta så ska det ju funka.

Funkar det inte så kan man ju spekulera i saker runt omkring dessa 4 punkter.



Luft; Är luftfiltret igensatt? Det innebär en choke-effekt vilket gör att motorn startar bra en gång men sedan surar ner sig. Har den gjort detta så är det lätt hänt att man släcker stiften.
Får den för mycket luft eller drar tjuvluft mellan gasare och motor så inneböär det att OM den går så går den snålt och lär poffa och smälla när den går.

Bränsle: Utan bränsle, ingen eld. För mycket bränsle, ingen eller dålig gnista till slut.

kompression; Har kammen kuggat om? ger en väldans knasig gång på motorn om man nånsin ens får igång den. Dessutom så ändras även tändningen om den triggas på kamaxeln. Är kompressionstrycket bra och kammen står rätt så kan man ju även konstatera att ventilerna är täta. (sämre komp-tryck annars).

Gnista; detta kan vara klurigt. För det första så ska den komma i rätt tidpunkt och sen ska den vara av sådan kaliber att den klarar att tända eld i brasan så att säga.
Tändföljd är prio 1.
Även om stiften ger gnista så ska man vara uppmärksam så att inte gnistan går mellan isolatorfoten och metallen i stiftet. Alltså genom porslinet. Om det gör det så kan man ha gnista men lär knappast få igång den ändå, för så fort som bränsle kommer i kontakt med stiftet så kortsluter det mellan. Vanligt fenomen om man har råkat surat ner en motor.
Så se till att gnistan går mellan mittelektroden och sidoelektroden.

Utöver det så kan det ju vara CDI-box, Tändspolar eller impulsgivare som är felaktigt. Givetvis också tändkablar och andra berörda kablar.

Sådärja. Nu har jag fått utlopp för min skrivklåda. Hoppas att de kan hjälpa någon.

Jag tror stenhårt på tändproblem i det här fallet. Varför skulle den poffa om den inte får bränsle? Nu vet jag visserligen inte om det är en förgasar-snålpuff eller en chokladpuddingibrallanframkallande herrejössesavgasjävlaknall. Men om det är det sistnämnda (vilket jag tror att det är) så får den ju bränsle. Vad ska annars kunna explodera i avgasröret?


//Robert
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nu så startade den.
Tog stiften ur en GSX 1100 95 med hål i blocket.
Dock bara 3 stift men den gick igång på dem

Brum brum

Så allt detta pga dåliga stift!?

Nu så startade den.
Tog stiften ur en GSX 1100 95 med hål i blocket.
Dock bara 3 stift men den gick igång på dem

Brum brum

Så allt deta för dåliga stift!? För det är väl du som är Örjan?

??????????????

Bytit 2 gånger med nya stift.


???????????????
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Så allt detta pga dåliga stift!?



Så allt deta för dåliga stift!? För det är väl du som är Örjan?

??????????????




???????????????


!!?!

Hej jag heter Patrik.
Jag har en liten verkstad.
Där i hjälper jag Örjan som är en helt anna fysisk person än mig!

Örjan kom med sin hoj till mig för en vecka sedan och den sa inte ens puff.
Han hade med sig 2 uppsättningar stift som var "nya".
Inget set fungerade.

Jag har en GSXR 1100 -95 ståendes med hål i blocket.
Där ur tog jag de 3 hela stiften då det 4de var sönderslaget av kolven.

De 3 stiften skruvades i Örjans hoj som då hoppade igång med ett stift borta.
Men den hoppade igång.

Så ja det är nått knas med stiften som gnistar i fria luften.
Överslag som framträder under kompression.
Ska ta med till jobbet idag och testa att rengöra dem.

-Hoppas du har förstååått?
-Oja, tack balou.


/Patrik
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
!!?!

Hej jag heter Patrik.
Jag har en liten verkstad.
Där i hjälper jag Örjan som är en helt anna fysisk person än mig!

Örjan kom med sin hoj till mig för en vecka sedan och den sa inte ens puff.
Han hade med sig 2 uppsättningar stift som var "nya".
Inget set fungerade.

Jag har en GSXR 1100 -95 ståendes med hål i blocket.
Där ur tog jag de 3 hela stiften då det 4de var sönderslaget av kolven.

De 3 stiften skruvades i Örjans hoj som då hoppade igång med ett stift borta.
Men den hoppade igång.

Så ja det är nått knas med stiften som gnistar i fria luften.
Överslag som framträder under kompression.
Ska ta med till jobbet idag och testa att rengöra dem.

-Hoppas du har förstååått?
-Oja, tack balou.


/Patrik
:D :D :D
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Han hade med sig 2 uppsättningar stift som var "nya".
Inget set fungerade.

Så ja det är nått knas med stiften som gnistar i fria luften.
Överslag som framträder under kompression.
Ska ta med till jobbet idag och testa att rengöra dem.

-Hoppas du har förstååått?

/Patrik


Tack för detta svar! Mycket intressant. Stift kan alltså verka fungera i det fria men ge andra egenskaper under kompression, det var bra att ha med sig i framtiden.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vilket du inte behöver heller, det vore väl lite orimligt att begära :)

Men om du kan tänka dig att ge bort en sån till en behövande :tuttar så skulle det ju kunna ge vissa, hmm...öööh, fördelar... :D

Å fan...

Jag funderar på saken. :)
Finns dom i grönt?

Tack för detta svar! Mycket intressant. Stift kan alltså verka fungera i det fria men ge andra egenskaper under kompression, det var bra att ha med sig i framtiden.

Ja.

Ofta så tar gnistan en annan väg under kompression om stiften inte är friska och hojen är död.
En beläggning på alla stift samtidigt är inte ovanligt och hojen är död.
Känns ju lite ologiskt att alla stift dör samtidigt men inte då!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Så allt detta pga dåliga stift!?


Så är det.

Stift som surat ner sig, verkar bli inmarinerade ända in i porslinet, men har de t.ex legat ett par veckor så kan de funka (ibland) eller om man bränner rent dem med gasol/gassvets.

Varför och vad vet jag inte, har läst nånting om joner i bensinen som under vissa betingelser på isolatorfoten leder ström.

Finns folk (kemister) här som redovisat detta tidigare (ett par tre år sen).
Mins ej exakt, men mysko är det iaf!

:)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Där ser man. Det skulle vara intressant att testa något av dom stift som inte fungerar med ett testinstrument som heter "imre 625" (om nu ingen annan har ett sådant då?). Det testar funktionen på bla t-spole, kabel & stift. Det visar bla hur många volt det åtgår för att gnistan ska hoppa över "gapet".

Men då är d bara att ut å gasa!!

Så är det.

Stift som surat ner sig, verkar bli inmarinerade ända in i porslinet, men har de t.ex legat ett par veckor så kan de funka (ibland) eller om man bränner rent dem med gasol/gassvets.

Varför och vad vet jag inte, har läst nånting om joner i bensinen som under vissa betingelser på isolatorfoten leder ström.

Finns folk (kemister) här som redovisat detta tidigare (ett par tre år sen).
Mins ej exakt, men mysko är det iaf!

:)

:D Det finns ju ett pojkstreck jag inte kan bedömma sanningshalten i eftersom jag inte provat den. Att med en blyertspenna ritsa på porslinet mellan toppgängan och ner till nyckelfattningen. Då skulle strömmingen ta en annan väg än vad som är tänkt. :D
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har....

Står en komplett GSX R 1100 -93 med hål i blocket i garaget.
Du kan få låna och testa ur den.

:confused: Va tänker du göra med resterna av motorn? Har du möjligen en skaplig växellödda med donatorkort ifyllt med grön färg? Och en RAK skiftgaffel till 2:ans växel och som inte e för glapp i stiftet till skifttrumman?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
på tal om o testa stift o kvaliten på gnistan så fick jag lära mig utav en moppe guru här i Huskvarna (Du vet en sådan dära medare som var säkerligen 60+ och gick där i sin verkstad som stank bensin) att man skulle hålla stiftet ca 1 cm från blocket och dra runt motorn. fick man 1 cm gnista så var den duglig för att antända komprimerad bensin blandning.

Har provat detta på bilar som har vägrat utan att blåsa några databoxar. Testar kanske inte själva stiftet men kvaliten på tändspolen ivf
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top