Gixxer 750 -85

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jävlar vad ni skriver :tummenupp

Jag har blivit lovad en provkörning :crash när han har rullat ut den ur vinterdvalan.
Kommer med största sannorlikhet ha på mig gopron då så det lär dyka opp en film vad det lider :)

Som sagt, modellen är inte ointressant.....:fakta

Ska bli kul att se. Kör försiktigt:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har aldrig påstått att suzuki förfinade det kawa gjorde.
Jag påpekar att man gärna glömmer bort gpzan och det faktum att den var viktig för sin tid med ett flertal "viktiga" lösningar.
Att designen skrek 1984 är verkligen att ta i.

Ok. Tyckte du skrev att Suzuki ska ha cred för att man gjorde "samma sak" som Kawa gjorde 84? Det tycker jag är att förminska gsxr 750 modellens betydelse för hur sporthojarna ser ut idag.

Att "folk" glömmer GPZ900R kanske har sin förklaring i att den i realiteten inte satte ett så stort avtryck? En kompakt käftsmäll till 16 ventilsmotorn (som man tydligen inte var först med ändå) i all ära men jag tror de allra flesta håller med om att gsxr 750 ändå var ett betydligt större och viktigare kliv för sporthojens utveckling än det GPZ900R erbjöd i jämförelse med andra superbikes anno 1984: gsx 1100, cb 1100, yamaha FJ1200 etc.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om man tar en modern touring som fj1300 så kan man nog hänföra ett visst anfadersskap tillbaka till bla gpz900r. Om man tar en modern sport som r1 '15 så är dess anfader helt och hållet gixxern '85.
Det nya var lågvikten med bla aluminiumram och oljekylningen, ner till 175kg (eller 179?), och kylningen som gör det möjligt att låta motorn varva mycket högt (11-12krpm) och därmed klämma ut 100hk+ ur en 750cc. Vi pratar alltså uppemot 50kg lättare än gpz. Försäljningsframgången var stor, och en helt ny era föddes. En äkta räser kunde nu köpas i butiken och köras på gatan. De andra följde efter, även Kawasaki. Hade försäljningen blivit ett fiasko istället så hade hojvärlden inte sett ut som den gör idag. Parallellt byggdes det ju vidare på andra typer av motorcyklar, inte minst det som kom att kallas "sport-tourer". Det är ju vad man skulle kalla gpz:an idag, och jag är säker på att den är viktig i den utvecklingen. Men sporthojen, sådan vi tänker den idag, föddes där och då, gsxr750 1985. Så tänker jag kring det hela.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top